Reklamovaný výrobek musí doručit zásilkové firmě zákazník sám

-
Lukáš Sládeček z Ostravy Hrabůvky si koupil u jedné zásilkové služby nabízený výrobek a chtěl poradit, jakým způsobem má reklamovat jeho případné vady.

Při prodeji zboží zásilkovými službami se v podstatě jedná o prodej na objednávku a postup při reklamaci se řídí obecnými zásadami. Není-li prodejna či sídlo prodávajícího nebo záruční servis blízko bydliště zákazníka, musí reklamaci uplatnit písemně. Je-li to technicky možné, posílá se poštou i reklamovaný výrobek s tím, že musí být řádně zabalený, aby nedošlo k jeho poškození. Jestliže jde o objemnější výrobek a prodejce trvá na jeho předání současně s reklamací, musí zákazník tento výrobek sám prodejci doručit. Důvodem je ustanovení Občanského zákoníku, které předpokládá součinnost ze strany kupujícího. Ten má potom nárok na náhradu nutných nákladů, které mu v souvislosti s reklamací vznikly, například poštovné, cestovné a podobně.

Občanský zákoník, §598, § 613:

Kupující má právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady. Věci lze prodávat i na objednávku. Prodávající je povinen obstarat objednané zboží v dohodnuté lhůtě a není-li lhůta dohodnuta, ve lhůtě, přiměřené okolnostem. Nestane-li se tak, objednatel je oprávněn od smlouvy odstoupit. Odstoupením objednatele od smlouvy není dotčeno jeho právo na náhradu škody.