Lidé reklamu vnímají na jedné straně jako součást moderního života a ekonomického rozvoje. Zároveň ji ale považují za manipulaci a podporu zbytečného utrácení.
"Rozporuplný postoj Čechů k reklamě stále přetrvává," řekla předsedkyně České marketingové společnosti Jitka Vysekalová.
Z průzkumu vyplývá, že Čechům stále více vadí spoty v komerčních televizních stanicích. Příliš mnoho reklamy je podle 83 procent lidí v televizi Nova. Podobný názor mají také diváci Primy. Intenzita reklamy na této stanici vadí třem čtvrtinám lidí.
Lidem vadí letáky
Méně intenzivní je podle Čechů reklama ve veřejnoprávní České televizi. "Přesto letos převážil počet těch, kteří si myslí, že je jí příliš mnoho," uvádí studie.
Inzerci v novinách vnímá jako přiměřenou celá polovina veřejnosti. U časopisů je vyrovnané procento těch, kteří považují její množství za přiměřené, a těch, podle nichž je jí příliš mnoho.
Čechům vadí stejně jako loni množství letáků, které plní poštovní schránky. Tímto způsobem inzerce je přesyceno téměř 70 procent veřejnosti.
Méně snesitelnou se pro Čechy stává také internetová reklama. Té přibývá s tím, jak se internet rozšiřuje. Na síti lidem nejvíc překáží spoty překrývající obsah stránky a pop-up okna, tedy reklama ve "vyskakovacích" oknech.
Reklama na nás neplatí, tvrdí dva lidé ze tří
Zcela jiný pohled mají lidé na reklamu v dopravních prostředcích. Téměř každý druhý si myslí, že jí je přiměřeně, osm procent by dokonce uvítalo více. Většině nevadí ani reklama na lavičkách nebo SMS v jejich mobilním telefonu.
Češi od reklamy očekávají především to, aby byla pravdivá a slušná. Podle výsledků průzkumu neexistuje velký rozdíl v požadavcích na reklamu v souvislosti s věkem.
Názory mladých lidí se v této souvislosti překvapivě až tak neliší od starší generace. Mladí do 29 let ale od reklamy navíc chtějí, aby byla vtipná a originální. Starší lidé nad 60 let naopak kladnou větší důraz na reklamu bez násilí a na její slušnost.
Ačkoli 81 procent lidí považuje reklamu za manipulaci, 31 procent přiznává, že je při výběru zboží motivuje. Naproti tomu 63 procent respondentů tvrdí, že na ně reklama neúčinkuje.