Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Reklamy od silnic do pěti let zmizí, rozhodla vláda. Smlouvy to umožňují

  • 52
Reklamní poutače a billboardy, které rozptylují řidiče, od silnic zmizí. Shodla se na tom vláda. Původně se mluvilo o desetileté lhůtě kvůli "neprůstřelným smlouvám", to ale podle ministra dopravy Pavla Dobeše již neplatí. Mění se také například pravidla pro výkup pozemků, což zrychlí výstavbu a omezí spekulace.

Veškeré reklamní poutače by z okolí silnic a dálnic měly zmizet maximálně do pěti let, tedy do roku 2017. Mnozí odborníci totiž poukazují na to, že billboardy podél cest mají neblahý vliv na řidiče. Výzkumníci z Českého vysokého učení technického pak dokonce změřili, že kolem reklamy jedou řidiči 10 metrů poslepu. (více o výsledcích průzkumu ČVUT čtěte zde)

Do budoucna by mohli povolení na výstavbu reklamních zařízení získat pouze provozovatelé restaurací, benzinových čerpacích stanic, motelů a dalších zařízení, která bezprostředně souvisí se silničním provozem. Jejich poutače by ale musely být umístěny maximálně do vzdálenosti 200 metrů od provozovny.

Ministr Pavel Dobeš iDNES.cz tento krok vysvětlil tak, že není možné, aby například někdo z Ostravy provozoval reklamní poutače třeba v Praze. "Opravdu si myslím, že jsou silnice u nás malý cirkus. Není možné mít po přejetí hranic každých sto metrů kolem silnic billboardy," řekl ministr iDNES.cz.

Změna se ovšem nebude týkat poutačů v obecní a městské zástavbě, kde o jejich umístění rozhodují příslušné magistráty a radnice.

Lhůta se dá splnit bez ohledu na smlouvy

Ministerstvo dříve mluvilo dokonce o desetileté lhůtě, a to kvůli "neprůstřelným" smlouvám se současnými provozovateli reklamních ploch (více o problematických smlouvách čtěte zde). Tyto zkazky ale ministr nyní popřel. "Byť jsou některé smlouvy uzavřené na delší dobu, jsou v nich zaneseny klauzule, které jejich vypovězení umožňují," vysvětlil iDNES.cz Dobeš.

Ve smlouvách je podle něj totiž uvedeno, že se uzavírají na danou dobu, ale v případě změny legislativy je lze vypovědět. A právě to se nyní děje, dodal ministr. Podle něj je to krok správným směrem, který Českou republiku přibližuje Evropě. V mnoha okolních zemích totiž reklamní poutače od silnic a dálnic zmizely zcela.

Omezí se spekulanti a dopravci dostanou slevu na mýto

Součástí zákonné úpravy je také zrychlení výkupu půdy pro dopravní stavby, což napomůže rychlejší výstavbě dopravní infrastruktury, zlevnění výkupů a zvláště omezení prostoru pro spekulanty. S návrhem přišel na vládu šéf resortu dopravy Dobeš z VV.

"Obojí pomůže předejít mnoha dopravním nehodám a rizikům v silničním provozu," uvedl ministr.

Vedle těchto bodů prošel i návrh na zpřehlednění mýtného systému a usnadnění jeho využívání v rámci dalších evropských systémů. Jeho součástí je i možnost zavedení slev na mýtné pro vozidla, která často využívají zpoplatněné silnice. Má to posílit konkurenceschopnost a kompenzovat dopravcům letošní zdražení mýta. (více o návrhu na slevy z mýtného systému čtěte zde)

"Dnešní úprava nám poskytuje možnost zavést pro dopravce pouze jednu mýtnou krabičku pro celou Evropu a tím mu uspořit čas a finance. Inspirací nám byla úspěšná praxe leteckých dopravců," doplnil ministr Pavel Dobeš.