Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamy ukryté v seriálech přinesly televizím stamiliony. Diváky štvou

  3:22aktualizováno  11:43
Skrytá reklama v televizi, takzvaný product placement, má za sebou teprve rok ostrého provozu. Už se z ní ale stal solidní byznys. Podle odhadů již firmy utratily za "nenápadné" narážky na své zboží stamiliony korun. Přesto se s tímto druhem reklamy čeští televizní tvůrci teprve učí zacházet.

„To je nádhera,“ říká zálibně Ota Jirák a před kolegyní Zlatou Adamovskou si listuje v katalogu prodejce nábytku. To vše se odehrává v epizodě seriálu Ordinace v růžové zahradě. | foto: repro TV Nova

První pokusy byly legrační. "Ale to je krásnej nábytek," pochvaloval si Ota Jirák jako pediatr Jan Pantoflíček a katalog s výrazným nápisem nábytkářské firmy natáčel do záběru. "Viď," přitakala mu kolegyně Zlata Adamovská a společně se kochali nábytkem českého výrobce. To není scéna z teleshoppingu, ale úryvek ze seriálu Ordinace v růžové zahradě TV Nova.

Na bradavičky jedině..., předepisuje lékařka v podání Zlaty Adamovské.

Na bradavičky jedině..., předepisuje lékařka z Ordinace v podání Zlaty Adamovské.

Umístění nábytku v seriálu se stalo legendou. Kritizovala ho i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). To, že s reklamou na nábytek přestřelili, dnes přiznávají i autoři. Teď už si prý dávají pozor. "Když se to přežene, není to dobré ani pro seriál, ani pro zadavatele," říká produkční seriálu Lenka Hornová.

Také divákům to už začíná vadit. Podle RRTV za poslední půlrok výrazně přibylo stížností lidí kvůli rozpínající se reklamě ve vysílání. Kromě klasických reklamních bloků uvnitř pořadů totiž přibývají i sponzorské vzkazy či teleshoppingy.

"Kombinaci všech těchto komerčních sdělení diváci začínají vnímat velmi nelibě. Za poslední půlrok se nám výrazně zvýšil počet stížností," popisuje předsedkyně vysílací rady Kateřina Kalistová.

Tvůrci i samotné televize tvrdí, že používání tohoto druhu reklamního sdělení se bude regulovat samo. "Nepovedený product placement není dobrý pro zadavatele, ale ani pro nás, protože to může odradit diváky – a tím nám snížit sledovanost," říká k tomu produkční televizního seriálu Ulice Michal Reitler ze společnosti Media Pro Pictures.

Trh product placementu dosahuje stovek milionů

Zájem o product placement roste, letos v létě prý dosáhl za svou krátkou historii maxima. Kolik peněz však za skrytou reklamu televize inkasovaly, se neví. Na rozdíl od klasické reklamy na ni neexistují univerzální ceníky. Navíc peníze většinou netečou přes mediální agentury, jako je tomu u běžné reklamy, ale buď přímo do televize nebo přes produkční týmy jednotlivých pořadů. Celková data tedy neexistují.

Profesorovi, kterého hraje Vladimír Brabec, zachrání důstojnost lepidlo na...

Profesorovi z Ordinace, kterého hraje Vladimír Brabec, zachrání důstojnost lepidlo na zubní protézu.

Obchodníci s reklamou zatím jen zběžně odhadují, že trh televizního product placementu dosahuje stovek milionů korun.

Podle reklamního odborníka, který se product placementem zabývá, Milana Rozlivky z agentury Bed, bývá cena za umístění výrobku v jednom pořadu kolem 250 tisíc korun. Cenu vždy ovlivňuje řada faktorů. Sledovanost pořadu, formát pořadu, samotné zapojení produktu do děje, je-li tam "vystaven" aktivně, či pasivně, nebo jestli je značka slovně zmíněna.

Zapojení komerčních vzkazů do seriálů a magazínů umožnil loni schválený zákon. Podle něj musí být každý pořad se skrytou reklamou označen znakem PP, aby byl divák alespoň ve střehu proti obchodním poselstvím všeho druhu. Umístění reklamního vzkazu také nesmí přímo nabádat k nákupu a zakázáno je také "nepatřičné zdůrazňování" takového výrobku. V posledních dvou pravidlech je však problém. Neexistuje přesný výklad toho, co je "přímé" či "nepřímé" nabádání k nákupu, stejně jako je nedořešena hranice mezi nepatřičným a patřičným zdůrazňováním.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

ČNB vydá první pamětní bankovku, „stovku“ s Rašínem vybrala v soutěži

První cenu a doporučení k realizaci získal návrh akademické malířky Evy Haškové...

Česká národní banka bude moci vydávat kromě pamětních mincí i pamětní bankovky pro sběratelské účely, schválil ve...

Prodej tvrdého alkoholu v Česku stoupá. Každý čtvrtý panák je tuzemák

Ilustrační foto

Český trh s lihovinami loni vzrostl o tři procenta. Největší tuzemská likérka, Stock Plzeň-Božkov, prodala meziročně...

Otevírací doba obchodů o svátcích

(Ilustrační snímek)

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...

Najdete na iDNES.cz