Reklama se dere ze zaběhlých mediálních prostředí do míst, která jsou lidem fyzicky mnohem blíž. Může za to přístupnost moderních technologií, jako jsou ploché obrazovky, ale také nasycenost standardních prostředků – televize a rádia.
"Dominantní postavení dvojice televizí Nova a Prima u nás vytváří jednu z nejdražších televizních reklam v Evropě a její cena stále stoupá. Je logické, že reklamní agentury a klienti hledají nové cesty," říká prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.
Podle odborníků jde o přirozený vývoj, kterým prošly západní země již dříve. Se změnou životního stylu se mění i forma reklamy. "Dostává se do nejrůznějších prostředí, ve kterých se pohybují cílové skupiny. Jde o cestu reklamy přímo ke spotřebiteli, která v Česku zatím nedosahuje intenzity jako na Západě," říká Štěpán Wolde z mediální agentury Arbomedia.
Jednotný typ reklamy
Hlavním nástrojem je stále dostupnější plochá LCD obrazovka. Ta se svými rozměry může rovnat papírové reklamní tabuli, ale svou funkčností ji vysoce přesahuje.
Využití televizí se objevilo už před deseti lety, a to na dopravních inspektorátech v Praze.
Tehdy na obrazovkách běžely reklamy na odtahové služby a servisy.
"V těchto místech je výhoda dlouhá doba, kterou člověk tráví v místě obrazovky," říká Jan Vrajík, obchodní ředitel myTV, která má na svědomí obrazovky v restauracích McDonald’s.
Podle Vrajíka by měl být zaveden jednotný oficiální typ reklamy pro tento druh prezentace. Zatím na to škatulka neexistuje, a proto se její podíl ani účinky nedají měřit.
Nejvýraznějším hráčem s reklamními obrazovkami u nás je pobočka britské společnosti Visual Impact.
"Jsme ve 235 lékárnách, obchodních centrech Globus, ale také v golfových a cyklistických obchodech," říká její projektový ředitel Libor Kašparovský. Každé místo má i svůj specifický vysílací program. Například v čekárně gynekologa běží reklama na antikoncepci, v lékárně zase na zdravou výživu.
Klientů je zatím málo
Podle lidí z reklamních agentur však zatím většímu počtu inzerentů chybí odvaha zkusit tyto nové typy reklamních médií. Hlavní inzerenti například v McDonald’s jsou firmy IKEA, Wrigley, Jobs.cz, T-Mobile nebo filmoví distributoři jako Bonton a Falcon.
Právě reklama T-Mobilu je nově také umístěna v síti pizzerií Colosemum, a to přímo v jídelním lístku, což je zatím netradiční místo reklamního "útoku". "Hodně jsme to zvažovali, ale nakonec jsme nabídku přijali. Svou roli hrál i finanční přínos," říká Jiří Nehasil, operační ředitel společnosti Bekare Gastroservis, která síť restaurací Coloseum provozuje.
Podle mluvčí Jitky Pacolové z T-Mobilu jde o novou a cílenou formu komunikace, na kterou firma nyní vsází. Vidět její loga můžeme i v kinech, parfumeriích a hudebních klubech.
"Tato reklama správně kalkuluje s emotivností prostředí, ve kterém se potenciální zákazník nachází. Totéž platí o reklamě na toaletách, která je často velmi účinná," doplňuje Brabec.
Na netradiční místo vsadila také společnost Handy Media, která nabízí na reklamní účely tisíce madel v autobusech hromadné dopravy po celé republice.