Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Reklamy s klasiky: Hera pekla s Dvořákem, Prazdroj vařil se Smetanou

  11:56aktualizováno  11:56
Po staletími prověřených klasicích sáhla v reklamách spousta firem - od Applu až po Plzeňský Prazdroj. Sázka na pozlátko luxusu nebo národní strunu je levnou a bezproblémovou záležitostí. Rizikem je, že spot sklouzne do patosu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Redakce iDNES.cz přináší čtenářům několik bloků reklam, v nichž zazněla díla známých skladatelů vážné hudby. V prvním díle připomínáme některé tuzemské značky, které v komunikaci využily české klasiky. Hodnocení ponecháme na čtenářích.

„Klasickou hudbu si často vybírají klienti, kteří chtějí dramatizovat, jak moc jsou čeští,“ je přesvědčen Tomáš Belko z reklamní agentury Ogilvy & Mather Prague, který je zároveň textařem a saxofonistou hudební skupiny Sto Zvířat. Některé firmy přicházejí za kreativci s požadavkem zdůraznit češství hudbou, což je podle něj dost obtížné.

„Vážná hudba mívá výhodu v autorských právech, protože autor je už sedmdesát let mrtvý. Je tam ale velké nebezpečí, že je potom reklama patetická,“ myslí si.

Zároveň uvádí, že obecně hudba v reklamě je dost podceňovaným nástrojem ze strany zadavatelů. „Jsem přesvědčený o tom, že hudba v reklamě je šíleně důležitá. Málokdo si to ale uvědomuje. Například v Británii jsou úplně jiné rozpočty. V České republice se všichni smíří s tím, že dají nějakých deset tisíc za hudební banku, velmi se na tom škudlí,“ dodal.

A jak by se Belko sám jako hudebník zachoval, pokud by za ním některá firma přišla s nápadem použít skladbu Sto Zvířat? „Strašně záleží, co byl to bylo. Pokud by to byl toaletní papír, tak možná ano,“ říká s humorem.

1.Hera: Antonín Dvořák – Humoreska

Slogan „Pečení je radost, Hera je pečení“ by bez podkresu notoricky známou Dvořákovou melodií asi nikdy tak nezdomácněl. Z cyklu klavírních skladeb jménem Humoresky se nejvíc ujala právě Humoreska č. 7, která se dočkala řady úprav a jejíž melodie pronikla do širokého povědomí nejen v Česku, ale po celém světě.

2.Pilsner Urquell: Bedřich Smetana – Má vlast

Plzeňský pivovar ke své propagaci využívá jméno dalšího z velikánů české klasické hudby. V reklamách marketéři využili nejen Vltavu z cyklu Má vlast, ale rovnou sáhli po Smetanovi jako historické postavě. A nejen po něm… ve spotech se objevil například i jazykovědec Josef Jungmann nebo malíř Alfons Mucha.

3.Pilsner Urquell: Antonín Dvořák – Symfonie č. 9 „Z nového světa“

V pozoruhodném spotu z roku 1996 si Pilsner Urquell ještě nepohrává s buditelskou tematikou a bojuje proti padělkům svého piva a jména. Na 4. větu Dvořákovy Symfonie č. 9 e-moll „Z nového světa“ dojde až na konci. Jde o skladatelovo nejslavnější dílo, které s sebou vzal Neil Armstrong na palubu Apolla 11 a jehož název tak dostal novou dimenzi.

4.Billa: Antonín Dvořák – Slovanské tance

Další zářez pro Antonína Dvořáka, tentokrát od řetězce Billa. Ten v reklamě využil Slovanský tanec č. 7 „Skočnou“, který zachycuje popěvek Tetka, kam jdete, co to nesete.

Autoři: ,



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Dluží, aby mohli pracovat. Zaměstnávání cizinců v Česku provází korupce

(Ilustrační snímek)

Mongolové platí stovky eur překupníkům, aby se dostali do Česka. Kvůli kupčení svolali letos dokonce dvě demonstrace....

Vyděšená mrkev nabádá děti k pití alkoholu. Britové zatrhli reklamu Aldi

Mrkev Kevin v reklamě Aldi má děsivé vize. Vidí duchy. Podle regulátora ale...

Z britských obrazovek musela zmizet reklama s roztomilou animovanou mrkví jménem Kevin. Zelenina, která se úspěšně...

Najdete na iDNES.cz