Na nové bydlení Češi nemají, stále častěji proto opravují to staré

  1:00aktualizováno  1:00
Podnikání v oblasti rekonstrukcí zažívá boom. Nové byty jsou drahé a je jich málo, lidé se proto čím dál tím častěji rozhodují pro rekonstrukci stávajícího bydlení. Modernizaci plánuje každý třetí majitel nemovitosti postavené před rokem 2000.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nejvíce chybějí byty v Praze a Brně. Nedostatek cenově přístupného bydlení už v metropoli vyhnal cenu (říjen 2017) na 93 100 korun za metr čtvereční. To je meziročně o patnáct procent více.

Lidem nenahrává ani zpřísňování podmínek hypoték. „Očekáváme, že až třetina zájemců o hypotéky z roku 2016 bude v dalších letech preferovat cenově výrazně dostupnější rekonstrukci stávající nemovitosti, oproti nákupu nemovitosti nové,“ řekl Lukáš Smetana, ředitel společnosti ProBydlení.

Potřebujete půjčku? Půjčte si s rozumem ještě dnes.

Boom rekonstrukcí potvrzuje i nedávný průzkum Českomoravské stavební spořitelny (ČMSS), podle kterého se v nejbližších letech chystá částečně nebo celkově rekonstruovat své bydlení až polovina českých domácností. Ještě před dvěma lety to přitom bylo jen 35 procent.

Ti, kteří si koupili starší nemovitost za účelem dalšího pronájmu, provádějí rekonstrukci ve většině případů. Investičních nemovitostí je podle statistik Maxima Reality na sekundárním trhu zhruba patnáct procent.

Češi bydlí draze

Bydlení Čechů je ve srovnání s průměrem Evropské unie horší. Podle Eurostatu obyvatelé Česka v průměru zaplatí za náklady spojené s bydlením 26 procent ze své celkové spotřeby. „Náklady na bydlení v ČR patří v Evropě v poměru k celkovým výdajům domácností na jejich spotřebu mezi nejvyšší. Průměrná velikost bytu je přitom menší než je průměr v EU,“ vysvětluje místopředseda představenstva ČMSS Jochen Maier.

Zatímco v Unii má průměrné bydlení rozlohu 96 metrů čtverečních, v Česku je to jen 78 metrů čtverečních. Podle průzkumu ČMSS je s velikostí svého bytu nespokojeno téměř 300 tisíc domácností, což je 6,4 procent. Kromě toho je české bydlení starší – v průměru je to 53 let.

„Hlavním důvodem nespokojenosti s bydlením jsou právě vysoké náklady na bydlení, které vadí čtvrtině domácností,“ sdělil Maier. Téměř čtrnácti procentům respondentů pak podle průzkumu vadí hluk, znečištěné okolní prostředí, vandalismus a kriminalita v blízkosti, vlhkost, velikost či nedostatečná světlost bytu. Maier doplňuje, že pokud lidé chtějí rekonstrukci financovat prostřednictvím úvěru, jako první volí úvěr od stavební spořitelny.

Firmy mají žně

Zvýšený zájem o rekonstrukce potvrdily všechny oslovené stavební firmy. „Tento trend se začíná naplno projevovat v posledních dvou letech, kdy se projevil ekonomický růst. Lidé mají peníze a nebojí se investovat do zvelebení nemovitosti,“ sdělil MF DNES Jan Silber ze společnosti Svět interiérů a dodal, že z pohledu zákazníků je nyní ideální doba na rekonstrukci.

Za rozvoj segmentu může i to, že Česko patří mezi země s nejmenším podílem nájemního bydlení. Ti, co si to mohou dovolit, si pořizují vlastní nemovitost. Průzkum ČMSS totiž ukázal, že 76 procent obyvatel České republiky považuje bydlení za vhodnou investici do budoucna.

Co lidé doma nejčastěji předělávají

Až trojnásobný nárůst poptávek oproti stejnému období v loňském roce zaznamenal Petr Nosek ze společnosti AZ-Reko.

Podle jednatele rodinné stavební firmy Ing. Josef Nedělník Petra Nedělníka roste hlavně poptávka po kompletních rekonstrukcích bytů ve vyšším standardu. Výjimkou ale nejsou ani částečné rekonstrukce. „Rozsah rekonstrukcí je i nadále individuální, nicméně celkové rekonstrukce jsou oproti částečným rekonstrukcím častější než dříve, a to zřejmě i díky dostupnějším úvěrům a hypotékám,“ sdělil Robert Nauš ze společnosti Nabastav.

Nejčastěji lidé rekonstruují kuchyň, a to až v 29 procentech. Zhruba 13 procent domácností rekonstruuje dětský pokoj. Na třetím místě jsou výměny dveří, oken a podlah. Vyplývá to z průzkum projektu ProBydlení a realitní kanceláře Maxima Reality, který byl proveden v letech 2015/2016 na vzorku 1 069 klientů, kteří si na trhu kupovali starší byt nebo plánovali rekonstrukci.

„Bytový fond v Praze je obrovský a rekonstrukce jsou nekonečný proces. Spousta bytů je stále v původních stavech. A i když si koupíte byt, který je před 5-10lety rekonstruován neznamená, to, že si jej nebudete chtít i tak upravit dle vlastních představ,“ říká Nauš.

Rostoucí zájem o rekonstrukce povede podle Noska ze společnosti AZ-Reko k několika zásadním změnám. „Klienti už si nebudou vybírat stavební firmy na rekonstrukce, ale stavební firmy si naopak budou vybírat klienty,“ dodal Nosek s tím, že vysoká poptávka po řemeslech povede k růstu cen.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Další státní podnik si ukrást nenecháme, varovali komunisté vládu

Předseda KSČM Vojtěch Filip na jednání prvního zasedání širšího vedení...

Za hazard s majetkem všech občanů označili v pátek komunisté úvahy o možné privatizace části podílu státu ve...

Další z rubriky

Vědci zkoumají masivní vymírání ryb, cílem je úhynům předcházet

Rybáři vylovili metráky ryb bez známek života.

Experti z Mendelovy univerzity v Brně letos začali pracovat na speciálním projektu. Jeho cílem je umět lépe předpovídat...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Internetové obchody už ušijí nákupy na míru. Musí ale znát svého klienta

Městskou WI-Fi zadarmo si v pražských parcích neužijete. (ilustrační foto)

Letáky a plošné slevy sice patří nadále k hlavní taktice obchodních řetězců, jak přilákat zákazníka, vedle toho se však...

Najdete na iDNES.cz