Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Levné Dacie dál válcují trh s auty. Sandero dohnalo v Evropě Fabie

  5:00aktualizováno  5:00
Sázka na cenově dostupná auta vychází automobilce Dacia čím dál více. Rumunská značka vlastněná Renaultem loni v Evropě rostla téměř dvakrát rychleji než celý trh, její model Sandero se už blíží do první dvacítky nejprodávanějších aut.

Tažení Dacie na evropském trhu připomíná rychlý růst Škody Auto na přelomu tisíciletí. Z vysmívané značky se stává už pro řadu hráčů velký konkurent. V prodejích v Evropě předstihla například značky jako Volvo či Mazda.

Dacia loni v Evropské unii a zemích Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) prodala 421 700 vozidel, jak ukazují statistiky Asociace evropských výrobců automobilů, meziročně počet registrací stoupl o desetinu. Růst Dacie zadrhl jen v roce 2012, kdy ztratila pět procent v prodejích, jinak nepřetržitě roste. Od roku 2008 se počet prodaných aut více než zdvojnásobil, tržní podíl Dacie se už v Evropě blíží třem procentům.

Detailnější pohled do statistik prodejů od společnosti JATO Dynamics ukazuje, že úspěch Dacie stojí na dvou modelech. Malém Sanderu a SUV Duster. Ty tvoří téměř polovinu všech modelů.

Sandero je v segmentu B, tedy malých aut, kde panuje mezi výrobci velmi ostrá konkurence. Malá auta loni opustila první místo v obchodních třídách, když se poprvé v Evropě prodalo nejvíce aut SUV. „Sandero se stává velmi důležitým hráčem v tomto segmentu, ve kterém je už osmým nejprodávanějším,“ říká Felipe Munez ze společnosti JATO Dynamics.

Fotogalerie

Loni prodala Dacia 170 300 modelů Sandero, dostala se už například před Citroën C3 nebo Seat Ibiza. V celkovém žebříčku nejprodávanějších aut je 22. Velmi blízko je Škodě Fabii, která je 19. a patří mezi klíčové modely Škody Auto.

Prodeje Sandera od roku 2011 stouply z 69 tisíc ročně na více než dvouapůlnásobek. Důvodem je především nástup nové generace v roce 2012. „Je to auto s jedním z nejlepších poměrů cena-výkon v této třídě s dostatečným vnitřním prostorem,“ dodal Munez.

V Česku je Dacia pátá nejprodávanější

Dacia zažívá velký úspěch i na českém trhu, kde se dostala už na páté místo v žebříčku nejprodávanějších značek. Česko je pro Dacii mimořádně úspěšným trhem, prodeje tu rostou mnohem rychleji, než je evropský průměr. Oproti roku 2012 se prodeje více než ztrojnásobily, loni úřady v Česku zaregistrovaly 12 378 nových dacií. Dacia v Česku pravidelně vévodí žebříčku nejlevnější aut.

Může se hodit

Chcete také Daciu Sandero? Vybírejte z nabídky na Automodul.cz.

Dacia Sandero Stepway

Zatímco v Evropě má větší podíl na prodejích Dacie Sandero, v Česku je situace opačná: každá třetí Dacia je SUV Duster. Ten je úspěšný i celoevropsky, v evropské tabulce prodejů je se 141 300 registrovanými vozy například před Kia Sportage nebo Škodou Yeti.

Podobností se Škodou v minulosti je u Dacie více. Rumunská značka je velmi úspěšná například ve Francii, kde se loni prodalo přes sto tisíc modelů. Podobně byl pro Škodu dlouho největším odbytištěm německý trh, kde sídlí i její vlastníci. Dacia je v Rumunsku největší firmou i největším exportérem.

Poptávka po autech je taková, že část vozů se vyrábí v závodech Renaultu v Maroku. Dacia loni celkem vyrobila 584 tisíc aut, což je nových rekord. Výroba vzrostla o šest procent. V některých mimoevropských zemích se prodává pod značkou Renault.

Podle Muneze je za úspěchem Dacie i nedává ekonomická krize, která měla dopad hlavně na velkoobjemové značky, protože zákazníci začali při nákupu aut více šetřit. Ty se musely zaměřit i na levnější produkty a značky, Dacia je ukázkovým příkladem. Její růst pokračuje ale i v době, kdy se prodejům aut daří.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rastislav Velič, člen představenstva finanční skupiny Arca Capital
Arca kupuje rakouskou Wiener Privatbank, chce expandovat do ČR

Česko-slovenská finanční skupina Arca Capital kupuje většinový podíl v soukromé rakouské bance Wiener Privatbank a plánuje s ní expandovat do Česka. Transakce...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Zakázka na přehrady padá. Český Liglass nezaplatil Kyrgyzstánu stamiliony

Kyrgyzská vláda chce ukončit smlouvu s českou společností Liglass Trading CZ, která měla v Kyrgyzstánu převzít výstavbu vodních elektráren, píšou tamní média....  celý článek

Obchodní dům Garhammer v německém Waldkirchenu
Z tradice stojíme u pultu, říkají majitelé německého obchodního domu

Majitelé tradičního obchodního domu s módou Garhammer, starší Christoph i o jedenáct let mladší Johannes, působí jako sympaťáci. Když stojí za pultem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.