Levné Dacie dál válcují trh s auty. Sandero dohnalo v Evropě Fabie

  • 884
Sázka na cenově dostupná auta vychází automobilce Dacia čím dál více. Rumunská značka vlastněná Renaultem loni v Evropě rostla téměř dvakrát rychleji než celý trh, její model Sandero se už blíží do první dvacítky nejprodávanějších aut.

Tažení Dacie na evropském trhu připomíná rychlý růst Škody Auto na přelomu tisíciletí. Z vysmívané značky se stává už pro řadu hráčů velký konkurent. V prodejích v Evropě předstihla například značky jako Volvo či Mazda.

Dacia loni v Evropské unii a zemích Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) prodala 421 700 vozidel, jak ukazují statistiky Asociace evropských výrobců automobilů, meziročně počet registrací stoupl o desetinu. Růst Dacie zadrhl jen v roce 2012, kdy ztratila pět procent v prodejích, jinak nepřetržitě roste. Od roku 2008 se počet prodaných aut více než zdvojnásobil, tržní podíl Dacie se už v Evropě blíží třem procentům.

Detailnější pohled do statistik prodejů od společnosti JATO Dynamics ukazuje, že úspěch Dacie stojí na dvou modelech. Malém Sanderu a SUV Duster. Ty tvoří téměř polovinu všech modelů.

Sandero je v segmentu B, tedy malých aut, kde panuje mezi výrobci velmi ostrá konkurence. Malá auta loni opustila první místo v obchodních třídách, když se poprvé v Evropě prodalo nejvíce aut SUV. „Sandero se stává velmi důležitým hráčem v tomto segmentu, ve kterém je už osmým nejprodávanějším,“ říká Felipe Munez ze společnosti JATO Dynamics.

Loni prodala Dacia 170 300 modelů Sandero, dostala se už například před Citroën C3 nebo Seat Ibiza. V celkovém žebříčku nejprodávanějších aut je 22. Velmi blízko je Škodě Fabii, která je 19. a patří mezi klíčové modely Škody Auto.

Prodeje Sandera od roku 2011 stouply z 69 tisíc ročně na více než dvouapůlnásobek. Důvodem je především nástup nové generace v roce 2012. „Je to auto s jedním z nejlepších poměrů cena-výkon v této třídě s dostatečným vnitřním prostorem,“ dodal Munez.

V Česku je Dacia pátá nejprodávanější

Dacia zažívá velký úspěch i na českém trhu, kde se dostala už na páté místo v žebříčku nejprodávanějších značek. Česko je pro Dacii mimořádně úspěšným trhem, prodeje tu rostou mnohem rychleji, než je evropský průměr. Oproti roku 2012 se prodeje více než ztrojnásobily, loni úřady v Česku zaregistrovaly 12 378 nových dacií. Dacia v Česku pravidelně vévodí žebříčku nejlevnější aut.

Zatímco v Evropě má větší podíl na prodejích Dacie Sandero, v Česku je situace opačná: každá třetí Dacia je SUV Duster. Ten je úspěšný i celoevropsky, v evropské tabulce prodejů je se 141 300 registrovanými vozy například před Kia Sportage nebo Škodou Yeti.

Podobností se Škodou v minulosti je u Dacie více. Rumunská značka je velmi úspěšná například ve Francii, kde se loni prodalo přes sto tisíc modelů. Podobně byl pro Škodu dlouho největším odbytištěm německý trh, kde sídlí i její vlastníci. Dacia je v Rumunsku největší firmou i největším exportérem.

Poptávka po autech je taková, že část vozů se vyrábí v závodech Renaultu v Maroku. Dacia loni celkem vyrobila 584 tisíc aut, což je nových rekord. Výroba vzrostla o šest procent. V některých mimoevropských zemích se prodává pod značkou Renault.

Podle Muneze je za úspěchem Dacie i nedává ekonomická krize, která měla dopad hlavně na velkoobjemové značky, protože zákazníci začali při nákupu aut více šetřit. Ty se musely zaměřit i na levnější produkty a značky, Dacia je ukázkovým příkladem. Její růst pokračuje ale i v době, kdy se prodejům aut daří.