Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Norský elektroboom: třetina nových aut jezdí na baterie, neplatí daně ani mýto

  1:00aktualizováno  1:00
Norsko loni potvrdilo pozici lídra v prodejích aut na elektrický pohon. Majitelé elektromobilů požívají v severské zemi spoustu výhod, nemusejí platit mýto na dálnicích ani jinak vysoké daně spojené s provozem auta. Vláda plánuje kompletní elektrifikaci, do roku 2020 by mělo sedmdesát procent všech nově prodaných aut jezdit na baterie.

Hybridní Mitsubishi Outlander byl loni nejprodávanějším modelem nejen v Norsku | foto: Mitsubishi Motors

Podle statistik organizace EAFO se loni v Norsku prodalo téměř 45 tisíc čistých elektromobilů a hybridních vozů, což je meziroční růst o 33 procent. Statistiky loni táhly nahoru hlavně prodeje hybridních vozidel, které narostly o více než 150 procent.

Auta s elektrickým pohonem tvoří v Norsku už 29 procent všech nových registrací, což je bezkonkurenčně nejvíce na světě. Například v celé Evropské unii je průměr elektromobilů u nových prodejů lehce nad jedno procento.

„Z elektromobilů se v Norsku stala naprosto běžná záležitost. Když se lidé rozhodují o nákupu nového vozu, automaticky zvažují elektromobil,“ říká Christina Bu, generální tajemnice norského sdružení elektromobility. Z celkového počtu všech registrovaných vozů v Norsku tvoří elektromobily už 3,7 procenta, v městských aglomeracích běžně dvojnásobek.

V prodejích elektromobilů v Norsku vede podle statistik Mitsubishi Outlander, následovaný Volkswagenem e-Golf, Volkswagenem Golf GTE, Nissanem Leaf a BMW i3. Outlander slaví úspěch díky pohonu na všechna čtyři kola. Nabídka čtyřkolek s elektrickým pohonem je zatím velmi omezená, Norové přitom takové vozy vzhledem k hornatému terénu potřebují, zejména v zimě.

Velký boom v Norsku podpořila hlavně vláda systémem úlev pro elektromobily i vysokým zdaněním klasických pohonů. Z elektromobilů se neplatí daň z přidané hodnoty ani jiné daně. Zdanění nových aut je přitom jinak v Norsku vysoké. Například nejlevnější model Škody Fabia v Norsku stojí 536 tisíc korun. Drahá jsou i klasická paliva: cena litru nafty jsou v zemi s bohatými zásobami ropy lehce pod padesáti českými korunami.

Zdarma mýto, výrazně nižší silniční daň

Majitelé elektromobilů nemusí platit v Norsku mýto na dálnicích, zdarma mohou jezdit trajekty přes fjordy, výrazně nižší mají také silniční daň. Letos jim skončila ale jedna z výhod, parkování zdarma ve městech. Vláda nově nechala na jednotlivých městech rozhodování, zda parkování elektroaut zpoplatní nebo ne. „Důležité je, že spokojení majitelé elektromobilů ovlivňují rozhodování svých známých, tím roste dál poptávka,“ dodala Bu.

Většina měst ale zatím tuto výhodu drží, i když s přibývajícími počty elektroaut je čím dál větší tlak na jejich zpoplatnění. Podobně skončila i povinnost pro města umožnit elektromobilům jízdu v pruzích vyhrazených pro autobusy.

Řidiči mají v Norsku k dispozici už osm tisíc dobíjecích stanic, tamější vláda jich chce ale ještě více. Souvisí to i s ambiciózním plánem na kompletní elektrifikaci Norska: už v roce 2020 by mělo být 70 procent všech nových aut s bateriemi, do roku 2025 pak už všechna.

Norsko má pro rozvoj elektromobility zásadní výhodu v podobě elektřiny z obnovitelných zdrojů: vodní elektrárny pokrývají 95 procent norské spotřeby.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Pardubický kraj pokračuje v jednáních se soukromými dopravci

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Soukromý dopravce Leo Express loni zaslal na ministerstvo dopravy nabídky na převzetí většiny rychlíkových linek od...

Ťok prosadil změny v dozorčí radě Českých drah, pobouřil vedení KSČM

Ministr dopravy Dan Ťok při slavnostním otevření nové výpravní budovy...

Ministr dopravy Dan Ťok prosadil výměnu většiny dozorčí rady Českých drah. V nové radě zasednou zástupci akademické...

Z nebe bude přeplněná dálnice. Provoz se zdvojnásobí, tvrdí studie

Ilustrační snímek

Za dvacet let bude křižovat oblohu více než dvojnásobný počet letadel. V nové studii Global Market Forecast to odhaduje...

Najdete na iDNES.cz