České dráhy bojují s výlukami. Náhradní autobusy zdražily dvojnásobně

  5:00aktualizováno  5:00
Českým drahám letos kvůli největšímu počtu výluk v historii české železnice výrazně vzrostou náklady na náhradní autobusovou dopravu. V řadě případů budou náhradní autobusy pro dopravce nakonec dražší než provoz vlaků. Dočasné komplikace mají ale zlepšit a zrychlit cestování po tuzemské železnici.

Výluky v dopravě na brněnském vlakovém nádraží | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

„Všechny výluky ještě nemáme autobusy pokryté, ale náklady jdou určitě do stovek milionů korun,“ říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Smlouva s ministerstvem dopravy nepočítá, že by stát vícenáklady na výluky drahám proplácel. Správa železniční dopravní cesty letos plánuje na železnici prostavět 40 miliard korun, nejvíce v historii. Důvodem je snaha maximálně dočerpat evropské peníze.

Na první pohled by se mohlo zdát, že České dráhy na autobusové dopravě ušetří. Od státu a krajů dostávají většinou kolem 100 až 120 korun za každý ujetý kilometr vlaku, zatímco cena u autobusů bývá kolem třiceti korun. Podle Českých drah jsou ale náklady nakonec vyšší: většinou je totiž potřeba více autobusů najednou.

Nejde přitom jen o náklady na autobusy: dráhy potřebují kvůli výlukám i více strojvedoucích nebo průvodčích či vlakvedoucích. Zatímco dříve stačila na jízdu vlaku jedna souprava, kvůli výluce jsou potřeba dvě včetně personálu. „V důsledku změny řazení vlaků jsou zvýšené nároky kladeny i na technické složky, například posunovače nebo vozmistry,“ dodal Štáhlavský. Další lidé musí koordinovat provoz při výlukách. 

Sehnat autobusy je pro České dráhy čím dál větší problémem

Dopravci se navíc o přesných termínech výluk dozvídají relativně krátce před omezením. Řada původně naplánovaných výluk se totiž posouvá, například kvůli problémům s výkupy pozemků nebo odvoláním se neúspěšných soutěžících. „Vzhledem k množství staveb jsou pak podklady obecně k dispozici s minimálním předstihem,“ dodal Štáhlavský. Přehled o výlukách mají České dráhy na svém webu nebo Twitteru. 

Oproti minulosti dochází k nahrazování autobusy na delších úsecích, aby nemuseli lidé tolik přestupovat. Zejména dlouhodobé výluky ale mívají vliv i na tržby za jízdné, lidé utíkají například do vlastních aut.

Kvůli výlukám musely České dráhy posílit i své kontaktní centrum. Oproti jiným letům narostl počet dotazů za první čtvrletí o 70 procent. „Situaci v současnosti zvládáme, nedochází k vážnějším problémům, nicméně k nárůstu přesčasové práce skutečně dochází, a proto jsme přijali i preventivní opatření v oblasti čerpání dovolených a pracovního volna,“ dodal Štáhlavský. 

Letošní výluky se týkají navíc i tras, kde jezdí hodně lidí a jeden autobus nestačí. Například mezi Velkým Osekem a Hradcem Králové nebo Pardubicemi a Hradcem Králové. Sehnat autobusy místo vlaků je pro České dráhy čím dál větší problémem, zejména v oblastech, kde se staví nejvíce. 

Například na Královéhradecku musel dopravce zajistit 50 autobusů najednou. Převis poptávky se projevuje na cenách. Vedlo to v posledních měsících až ke stoprocentnímu nárůstu nabídkové jednotkové ceny za kilometr od dopravců ucházejících se o náhradní dopravu.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Raději vlakem než autobusem. Na železnici přibyly tři miliony cestujících

Ilustrační snímek

Trend postupného úbytku cestujících v autobusech doprovázený oživením zájmu o cestování po železnici je patrný...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz