Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy bojují s výlukami. Náhradní autobusy zdražily dvojnásobně

  5:00aktualizováno  5:00
Českým drahám letos kvůli největšímu počtu výluk v historii české železnice výrazně vzrostou náklady na náhradní autobusovou dopravu. V řadě případů budou náhradní autobusy pro dopravce nakonec dražší než provoz vlaků. Dočasné komplikace mají ale zlepšit a zrychlit cestování po tuzemské železnici.

Výluky v dopravě na brněnském vlakovém nádraží | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

„Všechny výluky ještě nemáme autobusy pokryté, ale náklady jdou určitě do stovek milionů korun,“ říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Smlouva s ministerstvem dopravy nepočítá, že by stát vícenáklady na výluky drahám proplácel. Správa železniční dopravní cesty letos plánuje na železnici prostavět 40 miliard korun, nejvíce v historii. Důvodem je snaha maximálně dočerpat evropské peníze.

Na první pohled by se mohlo zdát, že České dráhy na autobusové dopravě ušetří. Od státu a krajů dostávají většinou kolem 100 až 120 korun za každý ujetý kilometr vlaku, zatímco cena u autobusů bývá kolem třiceti korun. Podle Českých drah jsou ale náklady nakonec vyšší: většinou je totiž potřeba více autobusů najednou.

Nejde přitom jen o náklady na autobusy: dráhy potřebují kvůli výlukám i více strojvedoucích nebo průvodčích či vlakvedoucích. Zatímco dříve stačila na jízdu vlaku jedna souprava, kvůli výluce jsou potřeba dvě včetně personálu. „V důsledku změny řazení vlaků jsou zvýšené nároky kladeny i na technické složky, například posunovače nebo vozmistry,“ dodal Štáhlavský. Další lidé musí koordinovat provoz při výlukách. 

Sehnat autobusy je pro České dráhy čím dál větší problémem

Dopravci se navíc o přesných termínech výluk dozvídají relativně krátce před omezením. Řada původně naplánovaných výluk se totiž posouvá, například kvůli problémům s výkupy pozemků nebo odvoláním se neúspěšných soutěžících. „Vzhledem k množství staveb jsou pak podklady obecně k dispozici s minimálním předstihem,“ dodal Štáhlavský. Přehled o výlukách mají České dráhy na svém webu nebo Twitteru. 

Oproti minulosti dochází k nahrazování autobusy na delších úsecích, aby nemuseli lidé tolik přestupovat. Zejména dlouhodobé výluky ale mívají vliv i na tržby za jízdné, lidé utíkají například do vlastních aut.

Kvůli výlukám musely České dráhy posílit i své kontaktní centrum. Oproti jiným letům narostl počet dotazů za první čtvrletí o 70 procent. „Situaci v současnosti zvládáme, nedochází k vážnějším problémům, nicméně k nárůstu přesčasové práce skutečně dochází, a proto jsme přijali i preventivní opatření v oblasti čerpání dovolených a pracovního volna,“ dodal Štáhlavský. 

Letošní výluky se týkají navíc i tras, kde jezdí hodně lidí a jeden autobus nestačí. Například mezi Velkým Osekem a Hradcem Králové nebo Pardubicemi a Hradcem Králové. Sehnat autobusy místo vlaků je pro České dráhy čím dál větší problémem, zejména v oblastech, kde se staví nejvíce. 

Například na Královéhradecku musel dopravce zajistit 50 autobusů najednou. Převis poptávky se projevuje na cenách. Vedlo to v posledních měsících až ke stoprocentnímu nárůstu nabídkové jednotkové ceny za kilometr od dopravců ucházejících se o náhradní dopravu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jízdenky za korunu nebo 2 za cenu 1. Cenová válka autobusů v ČR graduje

Jet autobusem za korunu, nebo si koupit dvě jízdenky za cenu jedné? Čeští zákazníci si mohou v současnosti vybírat hned ze dvou mimořádných nabídek...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.