Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u Radejčína. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Rok oprav silnic. České obalovny loni vyrobily nejvíc asfaltu v historii

  • 30
Na českých silnicích a dálnicích proběhla loni malá a docela nenápadná technologická revoluce. Skončily časy, kdy se nejvíce opravovaly děravé vozovky v těch nejchladnějších měsících roku. Ukazují to statistiky Sdružení pro výstavbu silnic, které každý měsíc sbírá data o objemu vyrobených asfaltových směsí.

„Loni jsme po velmi dlouhé době zaznamenali významné investice do výstavby a hlavně údržby českých silnic, a to jak ze strany státu, tak i krajů,“ říká ředitel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

Stavební firmy si kromě větších částek peněz na opravy pochvalují i to, že se podařilo odstranit dlouhodobý problém: opravy za velmi nízkých teplot. V minulých letech totiž přicházel podle objemu vyrobených směsí vrchol silničářské sezóny v listopadu a prosinci. Loni byl vrchol už v říjnu a výrazně jiný průběh se dal vysledovat už na jaře, kdy se podle čísel začalo hned výrazně asfaltovat. Například oproti dubnu roku 2010 byl objem vyrobeného asfaltu ve stejném měsíci loňského roku více než dvojnásobný.

Jde o důsledek lepší přípravy zakázek na opravy. V minulosti stát začínal soutěžit často až na začátku roku a než doběhla všechna odvolání, byl podzim, tudíž nepříliš vhodný čas na opravy. Ředitelství silnic a dálnic spolu s kraji proto posunuly soutěže před stavební sezonu - na podzim.

„Většinu příprav na letošní rok jsme udělali už loni. V opravách jsme začali dohánět i zpoždění, které jsme měli v přípravě,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Výrazné posílení rozpočtu na opravy silnic je patrné i na celkových číslech výroby asfaltových směsí. Jen loni meziročně objem stoupl o čtvrtinu, dosáhl nejvyšší hodnoty od vzniku samostatné České republiky a předstihl dokonce i objemy z rekordního roku 2008. Podle Svobody je pozitivní, že se silnice opravují důkladněji a do větší hloubky a nejde už jen o „flikování“.

Silničáři ale mají obavy, že loňský pozitivní rok letos nezopakují, především kvůli zastavení řady staveb bez posudků vlivu na životní prostředí EIA.