Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Kapsch vydělal na mýtu rekordní sumu, provoz bran mu nejspíš zůstane

  • 134
Provoz českého mýtného systému je pro společnost Kapsch čím dál ziskovější. Rok a půl před koncem jejího kontraktu na provoz mýta je přitom stále pravděpodobnější, že jí provoz zůstane i po roce 2016.

Společnost Kapsch Telematic Services, která je vedoucím účastníkem sdružení na provoz mýta v Česku, vydělala za finanční rok 2014 po zdanění 406,4 milionů korun. Jde o historicky nejvyšší zisk společnosti v Česku. 

Vyplývá to z údajů, které firma zveřejnila ve sbírce listin v obchodním rejstříku s několikatýdenním zpožděním oproti zákonné povinnosti. Jde o data za finanční rok, který skončil loni v březnu. Čerstvější výsledky zatím Kapsch nezveřejnil.

„Uplynulý hospodářský rok byl stejně jako ty předchozí ve znamení dosažení vysoké efektivity a především tvrdé práce každého z nás,“ zhodnotil ve výroční zprávě výsledky firmy jednatel Karel Feix. Dál firma hospodářské výsledky nekomentovala. 

Kapsch vykazuje vysokou ziskovost: na více než 400 milionů korun zisku potřebuje tržby ve výši zhruba 2,1 miliardy korun, jeho přidaná hodnota přesahuje lehce půl miliardu korun. Většina zisku míří k zahraničním vlastníkům, podle výroční zprávy firmy jim vyplatila v posledním finančním roce 340 milionů korun.

Ve firmě vlastní 52 % rakouský Kapsch Telematic Services, zbytek připadá VCP Telematics Holding. 

Vláda jde proti vlastnímu usnesení

Kapsch přitom může být čím dál klidnější, že mu i po roce 2016 zůstane bez další soutěže provoz mýtných bran. Ministr dopravy Dan Ťok (nominovaný za ANO) členům řídícího výboru na mýto minulý týden představil nový záměr, co se zakázkou desetiletí dál. Namísto soutěže na libovolnou technologii bude stát soutěžit pouze provoz té stávající na příštích pět let s možností případného prodloužení smlouvy o další dva roky.

Pro členy řídícího výboru i lidi pohybující se kolem mýta je to šok – vládní usnesení mluvilo o technologicky neutrální soutěži. V té by jednoduše řečeno bylo zcela jedno, zda se data o provozu na zpoplatněných silnicích budou vybírat přes mýtné brány, či přes satelit. Nový plán však jednoznačně mluví už jen o mýtných branách.

Zvrat v plánech ministerstva překvapil i konkurenty Kapsche. „Pokud by ministerstvo dopravy skutečně plánovalo vypsat výběrové řízení pouze na stávající mikrovlnný systém, jednalo by se podle nás primárně o porušení vládního usnesení. Jsme ale přesvědčeni, že vláda České republiky bude respektovat vlastní usnesení,“ řekl mluvčí společnosti Skytoll Anton Bódis. Ta patří českému podnikateli Petru Syrovátkovi a provozuje mýto na Slovensku.