Remoska: český hrnec dobývá světové kuchyně

  • 1
Když Jiřího Blažka v roce 1994 napadlo koupit licenci na remosku a vyrábět tuto padesát let starou českou kuchyňskou pomůcku ve vlastní firmě, úspěch mu předpovídal málokdo. Odborníci na kuchyňskou techniku nad remoskou tehdy lámali hůl v domnění, že v době mikrovlnných trub a fritovacích hrnců vyšla z módy.

Čas dal za pravdu frenštátskému technikovi. Firma Remoska, kterou založil s tehdejším kolegou Jaroslavem Uličníkem, prosperuje.

Remosky, které po desetiletí znaly jen české a slovenské hospodyňky, se dnes vyvážejí do Velké Británie a míří i na zámořské trhy. Ročně jich nyní ve Frenštátu vyrobí přes třicet tisíc, z čehož víc než polovina jde na export.

"Náš obrat se pohybuje kolem padesáti milionů korun. Jsme trvale v zisku a investujeme do dalšího rozvoje," říká Jaroslav Uličník.

Ten má ve firmě Remoska, kterou dodnes vlastní napůl s Jiřím Blažkem, na starosti ekonomiku. Jeho společník se stará o výrobní záležitosti.

Zaměstnávají pětadvacet lidí. Firma Remoska se nedávno přestěhovala z původních stísněných prostor v někdejších frenštátských kasárnách do nově opraveného areálu po zrušené továrně.

"Tady máme rezervy na zdvojnásobení produkce," říkají společníci, kteří myslí hlavně na zvýšení exportu.

Zlom přišel v roce 1999
Blažkova a Uličníkova společnost má za sebou dva zlomové body. Tím prvním je rok 1999, kdy se rozhodli investovat nemalé peníze do licence na použití teflonu.

Materiál nadnárodní firmy DuPont dnes používá Remoska na povrchovou úpravu pečicí nádoby i víka. Remoska se však funkčně od roku 1957, kdy spatřila světlo světa, téměř nezměnila.

Výrobci tvrdí, že to není třeba, její výhodou je prý právě jednoduchost. Rok po zprovoznění teflonovací linky se na majitele Remosky usmálo štěstí přesně toho druhu, jakého je v byznysu čas od času potřeba.

Na jejich výrobek narazila v pražském obchodě při jedné ze svých návštěv staré vlasti britská lady českého původu Milena Grenfell-Bainesová, která žije v Manchesteru.

Remosku si pamatovala z mládí, koupila ji a byla nadšená. Natolik, že se rozhodla zasadit se o její uvedení na britský trh. Sama majitelům zatelefonovala a nabídla pomoc při navázání obchodních kontaktů v Británii.

Remoskové speciality pomohly v prodeji
Pustila se do toho s neobvyklou vervou: předváděla pečení v remosce známým, obcházela obchodníky, vymýšlela anglické remoskové recepty.

Přesvědčila lidi z britské zásilkové služby LakeLand, aby neznámý český výrobek zařadili do svého katalogu. Pak následoval překvapivý obchodní úspěch.

V prvním roce přišla z Británie objednávka na pět tisíc remosek. Dnes se tam vyváží kolem patnácti tisíc kusů a zájem neklesá. Remoska zůstává nejprodávanějším výrobkem v nabídce LakeLandu.

Cooking in the Remoska
Loni udělil výrobku institut Good Housekeeping, který vydává v Británii známý stejnojmenný časopis, cenu za nejlepší výrobek roku. Letos vyšla v Británii kuchařka Cooking in the Remoska.

"První desetitisícové vydání je rozebráno, chystá se další desetitisícový dotisk," říká obchodní ředitel Remosky Ivo Svoboda. Ještě počátkem loňského roku se zdálo, že reklama, kterou remoskám přineslo ocenění Good Housekeeping Institute, jim otevře cestu do světa.

Výrobci z Frenštátu tedy vyrazili do zámoří. Podařilo se jim sice získat osvědčení pro americký a kanadský trh (museli kvůli tomu remosku, které se američtí bezpečnostní technici nejdřív zděsili, dokonce mírně inovovat), fenomenální úspěch z Británie se však zopakovat nepodařilo.

Američané se nechytili
Loni se v USA a Kanadě prodala sotva tisícovka z plánovaných pěti tisíc remosek, letos za oceánem prý nebude odbyt o mnoho vyšší.

"Americký trh je náročný na marketing, uvedení novinky na trh si žádá obrovské investice do reklamy. Na to malá firma, jako je naše, nemá zdroje," vysvětlují šéfové Remosky.

A tak zvolili taktiku, která se jim osvědčila v Británii. Oslovují české emigranty na americkém kontinentu, kteří si remosku pamatují z domova.

"Nedávno jsme předváděli remosku v Českém centru v Torontu. Spousta lidí pak za námi chodila a říkala, že tu něco takového zatím marně sháněli," tvrdí Ivo Svoboda.

Další skupinou zákazníků, kterou se Remoska chystá v zahraničí oslovit, jsou turisté.

"Obracíme se na specializované obchody s potřebami pro camping a volný čas, letos chceme touto cestou v zahraničí prodat asi tisíc remosek. Na další obchodní jednání se teď chystám i do Austrálie, kde se také rýsuje zájem o náš výrobek," dodal obchodní ředitel.

Růst odbytu si majitelé Remosky slibují také od prodeje prostřednictvím obchodního řetězce ElectroWorld, který jejich výrobek nedávno zařadil do své nabídky v obchodech u nás, v Polsku a v Maďarsku.

Život majitelům remoska nezměnila
Jiří Blažek a Jaroslav Uličník spolu podnikají už deset let a zůstali kamarády.

"Život vedeme pořád stejný. Občas se pořádně pohádáme, ale protože to nebereme osobně a role ve firmě máme jasně rozdělené, partnerství nám vydrželo," říkají muži, kteří jsou pevně přesvědčeni, že stará česká remoska ve světě ještě zdaleka neřekla poslední slovo.