Renault si tím posílí pozici na vysoce perspektivním ruském trhu, který by se měl počátkem příštího desetiletí stát největším v Evropě.
Nová aliance také Francouzům umožní bojovat s německou skupinou Volkswagen o prvenství v Evropě.
Renault v AvtoVazu podpoří ochabující výrobu vozů Lada a ruská firma začne později vyrábět i vozy značek Renault a Nissan, uvedli Togliatti šéfové obou společností.
Generální ředitel Renaultu Carlos Ghosn řekl, že plán rozvoje značky Lada byl jedním z důvodů, proč francouzská firma v soutěži o strategický podíl na AvtoVazu zvítězila. Díky alianci se Rusko stane jedním z hlavních trhů Renaultu, dodal.
GM a Fiat neuspěly
Ruský státní vývozce zbraní Rosoboronexport, který je mateřskou firmou AvtoVazu, jednal o prodeji zhruba čtvrtinového podílu AvtoCazu kromě Renaultu ještě s největší americkou automobilkou General Motors a italským Fiatem.
Rosoboronexport prodal Renaultu čtvrtinový podíl za "spravedlivou cenu, blízkou tržní ceně", řekl šéf ruského podniku Sergej Čemezov; konkrétní cenu ale nesdělil. Druhým strategickým partnerem se čtvrtinovým podílem na AvtoVazu bude ruský státní podnik Russian Technologies.
AvtoVaz má v dlouhodobém plánu zvýšit produkci na 1,5 milionu vozů ročně.
Přitom za prvních devět měsíců tohoto roku jeho výroba meziročně klesla o 2,1 procenta na 472 tisíc vozů a prodeje na domácím trhu upadají.
Renault už úspěšně spolupracuje s japonským Nissanem a v Evropě koupil rumunskou automobilku Dacia, která se pod jeho křídly stala úspěšným vývozcem levných vozů Logan.
"Myslím, že výhodu (v soutěži o AvtoVaz) nám dala naše úspěšná strategie aliancí," uvedla mluvčí Renaultu Claire Martinová. "S Dacií jsme také ukázali, co dokážeme udělat se značkou," dodala.
Zapojení značky Lada umožní Renaultu svést v Evropě zápas o prvenství na trhu s Volkswagenem, do jehož skupiny patří i česká Škoda Auto. Minulý měsíc zahájila ve městě Kaluga jihozápadně od Moskvy provoz ruská továrna Volkswagenu, která montuje modely VW a Škoda.