Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chceme i nechceme. Praha si stále neví rady s reklamou v metru

  13:23aktualizováno  13:23
Pražský dopravní podnik zvažuje odkup většinového podílu v reklamní společnosti Rencar, která mu prodává reklamu v MHD. Zatímco Rencar hovoří o politické hře s cílem firmu poškodit a násilně převzít, primátorka Adriana Krnáčová vidí nabídku dopravce jako jedno z řešení sporu, který trvá již dva roky.
Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zákopová válka mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) a společností Rencar, která městu prodává reklamu v MHD, přechází v otevřenou přestřelku. Městem plně vlastněný dopravce minulý týden vyzval reklamní společnost k jednání o odkupu akcií. DPP nyní drží v Rencaru 28procentní podíl. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nabídku ze strany města považuje za „jedno z možných řešení problémů se společností Rencar.“ Ta však návrh označila za komplot.

Pražská reklamní špičkovaná. Tendru o reklamu na tramvajích brání soudy

„Je to promyšlená politická hra s cílem poškodit společnost Rencar, brutálně snížit její hodnotu a pak si ji co nejlevěji koupit. DPP se pravděpodobně pokouší o nepřátelské převzetí a chce nás donutit firmu prodat,” reagoval na nabídku dopravního podniku generální ředitel společnosti Pavel Slabý. Podle Krnáčové se Slabý naopak snaží ovlivnit veřejné mínění. Nepřátelské převzetí prý není ani možné.

Ačkoli má DPP v Rencaru podíl, zbytek akcií drží nadnárodní reklamní společnost JCDecaux. Smlouva mezi Rencarem a městem je podle primátorky i vedení DPP problémová, což Praha tvrdí dlouhodobě. Z reklamy by pro dopravce mohly podle města plynout větší příjmy.

Město není reklamní společnost

Že by Praha chtěla reklamní společnost, kterou kdysi prodala skupině JCDecaux jako ztrátovou, sama provozovat, primátorka odmítá. Město by podle ní v oboru reklamy vůbec podnikat nemělo. Spíše by mělo reklamu „co možná nejvýhodněji pronajmout nějakému soukromému subjektu za co možná nejvýhodnější cenu.“ Pokud Rencar na možnost jednání o odkupu akcií bude reagovat kladně, nezávislý subjekt připraví jejich ocenění, dodala Krnáčová.

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. V roce 2015 společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Hodnota 72procentního podílu ve firmě by se podle expertů na reklamní trh mohla pohybovat někde mezi osmi- až patnáctinásobkem tržeb firmy. Ty za rok 2015 činily asi 118 milionů korun. Firma do městského podniku odvedla 73 milionů a DPP zároveň jakožto akcionář obdržel sedmimilionovou dividendu. Do ceny akcií se však může promítnout právě vleklý spor o smlouvu, který pokračuje již druhým rokem. Podle ředitele Slabého město „dlouhodobě svými kroky snižuje hodnotu firmy.“

Dokument z roku 1997 je podle hlavního města navíc neplatný, což v minulosti konstatoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Takové tvrzení však Rencar považuje za účelové. S antimonopolním úřadem má problémy i dopravní podnik. Koncem loňského roku od něj dostal půlmilionovou pokutu. Smlouva mezi městem a reklamní společností je podle úřadu koncesní a DPP podle úřadu pochybil, když nevypsal na reklamní plochy výběrové řízení, do kterého by se mohly přihlásit i jiní dodavatelé. Reklamní firma i dopravní podnik se proti nálezu ÚOHS odvolaly a nyní se čeká na rozhodnutí soudů.

Aby toho nebylo málo, v sídle Rencaru minulý týden zasahovala policie. Ta se zajímá o podrobnosti smlouvy, která má trvat do roku 2031. Rencar návštěvu, kvůli které musela firma poslat své zaměstnance domů, označil za „zcela neadekvátní a brutální demonstraci síly.“ Společnost v minulosti podle svých slov s policií plně spolupracovala a vždy vyhověla všem jejím výzvám k předložení dokumentů a informací. Na postup policie si hodlá stěžovat odpovědným orgánům.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.