Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chceme i nechceme. Praha si stále neví rady s reklamou v metru

  13:23aktualizováno  13:23
Pražský dopravní podnik zvažuje odkup většinového podílu v reklamní společnosti Rencar, která mu prodává reklamu v MHD. Zatímco Rencar hovoří o politické hře s cílem firmu poškodit a násilně převzít, primátorka Adriana Krnáčová vidí nabídku dopravce jako jedno z řešení sporu, který trvá již dva roky.
Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zákopová válka mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) a společností Rencar, která městu prodává reklamu v MHD, přechází v otevřenou přestřelku. Městem plně vlastněný dopravce minulý týden vyzval reklamní společnost k jednání o odkupu akcií. DPP nyní drží v Rencaru 28procentní podíl. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nabídku ze strany města považuje za „jedno z možných řešení problémů se společností Rencar.“ Ta však návrh označila za komplot.

Pražská reklamní špičkovaná. Tendru o reklamu na tramvajích brání soudy

„Je to promyšlená politická hra s cílem poškodit společnost Rencar, brutálně snížit její hodnotu a pak si ji co nejlevěji koupit. DPP se pravděpodobně pokouší o nepřátelské převzetí a chce nás donutit firmu prodat,” reagoval na nabídku dopravního podniku generální ředitel společnosti Pavel Slabý. Podle Krnáčové se Slabý naopak snaží ovlivnit veřejné mínění. Nepřátelské převzetí prý není ani možné.

Ačkoli má DPP v Rencaru podíl, zbytek akcií drží nadnárodní reklamní společnost JCDecaux. Smlouva mezi Rencarem a městem je podle primátorky i vedení DPP problémová, což Praha tvrdí dlouhodobě. Z reklamy by pro dopravce mohly podle města plynout větší příjmy.

Město není reklamní společnost

Že by Praha chtěla reklamní společnost, kterou kdysi prodala skupině JCDecaux jako ztrátovou, sama provozovat, primátorka odmítá. Město by podle ní v oboru reklamy vůbec podnikat nemělo. Spíše by mělo reklamu „co možná nejvýhodněji pronajmout nějakému soukromému subjektu za co možná nejvýhodnější cenu.“ Pokud Rencar na možnost jednání o odkupu akcií bude reagovat kladně, nezávislý subjekt připraví jejich ocenění, dodala Krnáčová.

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. V roce 2015 společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Hodnota 72procentního podílu ve firmě by se podle expertů na reklamní trh mohla pohybovat někde mezi osmi- až patnáctinásobkem tržeb firmy. Ty za rok 2015 činily asi 118 milionů korun. Firma do městského podniku odvedla 73 milionů a DPP zároveň jakožto akcionář obdržel sedmimilionovou dividendu. Do ceny akcií se však může promítnout právě vleklý spor o smlouvu, který pokračuje již druhým rokem. Podle ředitele Slabého město „dlouhodobě svými kroky snižuje hodnotu firmy.“

Dokument z roku 1997 je podle hlavního města navíc neplatný, což v minulosti konstatoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Takové tvrzení však Rencar považuje za účelové. S antimonopolním úřadem má problémy i dopravní podnik. Koncem loňského roku od něj dostal půlmilionovou pokutu. Smlouva mezi městem a reklamní společností je podle úřadu koncesní a DPP podle úřadu pochybil, když nevypsal na reklamní plochy výběrové řízení, do kterého by se mohly přihlásit i jiní dodavatelé. Reklamní firma i dopravní podnik se proti nálezu ÚOHS odvolaly a nyní se čeká na rozhodnutí soudů.

Aby toho nebylo málo, v sídle Rencaru minulý týden zasahovala policie. Ta se zajímá o podrobnosti smlouvy, která má trvat do roku 2031. Rencar návštěvu, kvůli které musela firma poslat své zaměstnance domů, označil za „zcela neadekvátní a brutální demonstraci síly.“ Společnost v minulosti podle svých slov s policií plně spolupracovala a vždy vyhověla všem jejím výzvám k předložení dokumentů a informací. Na postup policie si hodlá stěžovat odpovědným orgánům.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Kvalita života v Česku se zlepšila, žebříček tradičně vede Norsko

Vesnice Ludmírov, která těsně před koncem války unikla masakru.

Česká republika si oproti loňsku mírně polepšila v kvalitě života, přesto se v pravidelném žebříčku společnosti...



Najdete na iDNES.cz