TŘI DNY VE VLAKU: Lesk a bída nočních spojů. Čtyři hodiny pod zářivkou

Sledujeme on-line   8:16aktualizováno  8:16
Nočních vlaků ubývá, po Česku se skoro v posteli na kolejích ani nesvezete, pokud nejedete dál za hranice. Na své cestě jsem prožil už druhou noc ve vlaku. Jsem rád, že i poslední.

Interiér maďarských vozů v rychlíku Chopin. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

První noc z Prahy do Ostravy a následně do Břeclavi byla příjemným překvapením, možná i proto, že jsem od ní měl spíše ta nejhorší očekávání. Pohodlný a čistý vůz, ochranka, příjemná posádka. Tahle zkušenost mě namlsala až moc. Vlakem EuroNight jedoucím z Budapešti do Berlína se přesouvám z Brna do Ústí nad Labem.

U nočních vlaků se vyplatí dopředu nastudovat, jak jsou vozy řazené, ušetříte si dlouhé procházení vlakem. Zejména, pokud chcete jet ve vagonu se sedačkami, ty bývají u nočních spojů silně v menšině. Podle plánu i staničního rozhlasu má být umístěný hned za lokomotivou, jenže není, takže následuje přesun doprostřed vlaku, kde je ukryt maďarský velkoprostorový vůz se sedačkami. Jestli je ještě ve vlaku další podobný vagon, nemám sílu zkoumat a zabírám jedno z míst.

Velkoprostorové uspořádání pro noční jízdy má své výhody i nevýhody. Začneme u výhod: psychologicky si připadáte bezpečněji, protože nečekáte, že si na vás někdo troufne ve chvíli, když to uvidí celý vlak. Tím výhody ale končí. Zatímco v kupé si můžete zhasnout, tady jedete celou noc pod zářivkami jak u výslechu. V kupé, když je prázdné, se můžete natáhnout, tady maximálně dáte nohy na protější sedačku. Ty jsou navíc speciálně v případě maďarského vozu dost nepohodlné. Ale i tak pokročilá noční hodina a spánkový deficit dělá své a na chvíli usínám.

Probouzím se za deset minut, kdy mě vzbudí parta cizinecké policie. Zkoumají doklady všech cestujících. Proč to neudělali už v Břeclavi, to je mi záhadou. U vedle sedícího maďarského páru je on trošku snědší, takže si podle policejních měřítek zasluhuje důkladnější péči. Pánové se tváří patřičně důležitě a drsně. Ode mě nakonec ani občanku nechtějí, proto znovu usínám. Zářivky jedou stále naplno.

Probouzím se až v Praze, s lehce zablokovanou krční páteří, abych ještě na hodinu usnul a vystoupil v Ústí nad Labem. Když přestupuji do ranního osobního vlaku směr Kadaň, jednotka Regiopanter mi připadá najednou jako vrchol luxusu, přestože světlo zářivek je ještě intenzivnější.

Je libo lůžko? Koupit jde jen odněkud

Pokud chcete spát na lůžku či lehátku, v případě vnitrozemské jízdy nemáte až tolik možností: zdaleka totiž neplatí, že vám lůžkový či lehátkový vůz otevřou všude, kde vlak staví. Mé sny o tom, že strávím téměř pět hodin v klidu v horizontální poloze, vzaly za své hned v Brně u pokladny: lehátko či lůžko jde koupit jen z Břeclavi, kam jsem se už nestihl dostat.

Fotogalerie

Podle mluvčího Českých drah celoevropsky nočních vlaků ubývá. „Po revoluci jezdily až tři noční vlaky z Prahy do Polska, dnes už přímo žádný, jen se přepojují přímo vozy na jiné vlaky,“ vysvětlil Štáhlavský. V Česku je hlavním „seřadištěm“ nočních vlaků Bohumín a Břeclav.

Mizí také spojení na západ, skončil například noční vlak do Amsterdamu. K velkým škrtům se loni na konci roku odhodlaly Deutsche Bahn, které zrušily řadu nočních vlaků například do Francie a Dánska. Jako důvod uvedly také konkurenci nízkonákladových dopravců.

Mezi Českem a Slovenskem za poslední rok nočních vlaků paradoxně přibylo. České dráhy sice zrušily svůj legendární Excelsior, ale současně se na noční vlaky vrhl RegioJet a Leo Express. Nabízí výhradně místa k sezení. Slovensko je ale spíše výjimkou, kde dopravci mohou přebírat lidi hlavně z autobusů.

Vlakem po Česku - kudy jel reportér iDNES.cz
PříjezdOdjezdPočet kmTyp vlakuDoba jízdy v min
Liberec6:3727Os54
Tanvald7:317:5217Os33
Železný Brod8:178:3524náhr. autobus48
Stará Paka9:239:3052Sp56
Chlumec nad Cidlinou10:2610:3027R21 (zpožděný)
Hradec Králové10:5111:0822Os23 (zpožděný)
Pardubice11:3811:22104Sc59 (zpožděný)
Praha hl.n.11:2213:33103R104
Tábor14:5715:1551Os64
Pelhřimov16:19přesun bus
Humpolec17:1325Os41
Havlíčkův Brod17:5418:03121R97
Brno19:4120:41193RJ114
Kolín 22:3522:55294EN173
Středa
Ostrava1:482:13184R103
Břeclav3:564:3854Os50
Staré město u Uherského Hradiště5:285:337Os9
Kunovice5:425:4556Os87
Brumov - Bylnice7:128:1419Os27
Horní Lideč8:418:4537EC34
Valašské meziříčí9:199:2544Os55
Hulín10:2011:3815R10
Přerov 11:4812:0979EC41
Ostrava Svinov
12:5013:2141Os46
Český Těšín14:0714:37

70
Os85
Ostrava MošnovPřesun autem
Ostrava Svinov17:0017:22101CE45
Olomouc18:0718:3757Os102
Šumperk19:5920:2813Os15
Zábřeh na Moravě20:4320:4740EC21
Česká Třebová21:0821:1891RJ61
Brno22:1901:09361EN280
Čtvrtek
Ústí nad Labem5:405:5884Os93
Kadaň Prunéřov7:31
Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu....



Najdete na iDNES.cz