První noc z Prahy do Ostravy a následně do Břeclavi byla příjemným překvapením, možná i proto, že jsem od ní měl spíše ta nejhorší očekávání. Pohodlný a čistý vůz, ochranka, příjemná posádka. Tahle zkušenost mě namlsala až moc. Vlakem EuroNight jedoucím z Budapešti do Berlína se přesouvám z Brna do Ústí nad Labem.
U nočních vlaků se vyplatí dopředu nastudovat, jak jsou vozy řazené, ušetříte si dlouhé procházení vlakem. Zejména, pokud chcete jet ve vagonu se sedačkami, ty bývají u nočních spojů silně v menšině. Podle plánu i staničního rozhlasu má být umístěný hned za lokomotivou, jenže není, takže následuje přesun doprostřed vlaku, kde je ukryt maďarský velkoprostorový vůz se sedačkami. Jestli je ještě ve vlaku další podobný vagon, nemám sílu zkoumat a zabírám jedno z míst.
Velkoprostorové uspořádání pro noční jízdy má své výhody i nevýhody. Začneme u výhod: psychologicky si připadáte bezpečněji, protože nečekáte, že si na vás někdo troufne ve chvíli, když to uvidí celý vlak. Tím výhody ale končí. Zatímco v kupé si můžete zhasnout, tady jedete celou noc pod zářivkami jak u výslechu. V kupé, když je prázdné, se můžete natáhnout, tady maximálně dáte nohy na protější sedačku. Ty jsou navíc speciálně v případě maďarského vozu dost nepohodlné. Ale i tak pokročilá noční hodina a spánkový deficit dělá své a na chvíli usínám.
Probouzím se za deset minut, kdy mě vzbudí parta cizinecké policie. Zkoumají doklady všech cestujících. Proč to neudělali už v Břeclavi, to je mi záhadou. U vedle sedícího maďarského páru je on trošku snědší, takže si podle policejních měřítek zasluhuje důkladnější péči. Pánové se tváří patřičně důležitě a drsně. Ode mě nakonec ani občanku nechtějí, proto znovu usínám. Zářivky jedou stále naplno.
Probouzím se až v Praze, s lehce zablokovanou krční páteří, abych ještě na hodinu usnul a vystoupil v Ústí nad Labem. Když přestupuji do ranního osobního vlaku směr Kadaň, jednotka Regiopanter mi připadá najednou jako vrchol luxusu, přestože světlo zářivek je ještě intenzivnější.
Je libo lůžko? Koupit jde jen odněkud
Pokud chcete spát na lůžku či lehátku, v případě vnitrozemské jízdy nemáte až tolik možností: zdaleka totiž neplatí, že vám lůžkový či lehátkový vůz otevřou všude, kde vlak staví. Mé sny o tom, že strávím téměř pět hodin v klidu v horizontální poloze, vzaly za své hned v Brně u pokladny: lehátko či lůžko jde koupit jen z Břeclavi, kam jsem se už nestihl dostat.
Podle mluvčího Českých drah celoevropsky nočních vlaků ubývá. „Po revoluci jezdily až tři noční vlaky z Prahy do Polska, dnes už přímo žádný, jen se přepojují přímo vozy na jiné vlaky,“ vysvětlil Štáhlavský. V Česku je hlavním „seřadištěm“ nočních vlaků Bohumín a Břeclav.
Mizí také spojení na západ, skončil například noční vlak do Amsterdamu. K velkým škrtům se loni na konci roku odhodlaly Deutsche Bahn, které zrušily řadu nočních vlaků například do Francie a Dánska. Jako důvod uvedly také konkurenci nízkonákladových dopravců.
Mezi Českem a Slovenskem za poslední rok nočních vlaků paradoxně přibylo. České dráhy sice zrušily svůj legendární Excelsior, ale současně se na noční vlaky vrhl RegioJet a Leo Express. Nabízí výhradně místa k sezení. Slovensko je ale spíše výjimkou, kde dopravci mohou přebírat lidi hlavně z autobusů.
Příjezd | Odjezd | Počet km | Typ vlaku | Doba jízdy v min | |
Liberec | 6:37 | 27 | Os | 54 | |
Tanvald | 7:31 | 7:52 | 17 | Os | 33 |
Železný Brod | 8:17 | 8:35 | 24 | náhr. autobus | 48 |
Stará Paka | 9:23 | 9:30 | 52 | Sp | 56 |
Chlumec nad Cidlinou | 10:26 | 10:30 | 27 | R | 21 (zpožděný) |
Hradec Králové | 10:51 | 11:08 | 22 | Os | 23 (zpožděný) |
Pardubice | 11:38 | 11:22 | 104 | Sc | 59 (zpožděný) |
Praha hl.n. | 11:22 | 13:33 | 103 | R | 104 |
Tábor | 14:57 | 15:15 | 51 | Os | 64 |
Pelhřimov | 16:19 | přesun bus | |||
Humpolec | 17:13 | 25 | Os | 41 | |
Havlíčkův Brod | 17:54 | 18:03 | 121 | R | 97 |
Brno | 19:41 | 20:41 | 193 | RJ | 114 |
Kolín | 22:35 | 22:55 | 294 | EN | 173 |
Středa | |||||
Ostrava | 1:48 | 2:13 | 184 | R | 103 |
Břeclav | 3:56 | 4:38 | 54 | Os | 50 |
Staré město u Uherského Hradiště | 5:28 | 5:33 | 7 | Os | 9 |
Kunovice | 5:42 | 5:45 | 56 | Os | 87 |
Brumov - Bylnice | 7:12 | 8:14 | 19 | Os | 27 |
Horní Lideč | 8:41 | 8:45 | 37 | EC | 34 |
Valašské meziříčí | 9:19 | 9:25 | 44 | Os | 55 |
Hulín | 10:20 | 11:38 | 15 | R | 10 |
Přerov | 11:48 | 12:09 | 79 | EC | 41 |
Ostrava Svinov | 12:50 | 13:21 | 41 | Os | 46 |
Český Těšín | 14:07 | 14:37 | 70 | Os | 85 |
Ostrava Mošnov | Přesun autem | ||||
Ostrava Svinov | 17:00 | 17:22 | 101 | CE | 45 |
Olomouc | 18:07 | 18:37 | 57 | Os | 102 |
Šumperk | 19:59 | 20:28 | 13 | Os | 15 |
Zábřeh na Moravě | 20:43 | 20:47 | 40 | EC | 21 |
Česká Třebová | 21:08 | 21:18 | 91 | RJ | 61 |
Brno | 22:19 | 01:09 | 361 | EN | 280 |
Čtvrtek | |||||
Ústí nad Labem | 5:40 | 5:58 | 84 | Os | 93 |
Kadaň Prunéřov | 7:31 | ||||