Řešit spor s monopolem bývá někdy zdlouhavé

- Spor zákazníka s Telecomem, poštou, plynárnou či energetickou společností připomíná někdy měření sil Davida s Goliášem. Zatímco monopolní společnost může neplatiče jednoduše odpojit, spotřebitel, který od ní dostane fakturu, o jejíž výši má mnoho důvodů pochybovat, musí za spravedlností ujít delší cestu. Přes reklamační oddělení a útvary revize měřičů se někdy dostane až k soudu.

Ze smluv uzavřených mezi zákazníky a rozvodnými a telekomunikačními společnostmi a poštou navíc někdy vyplývá, že i přesto, že má spotřebitel pochybnosti o naúčtované ceně, musí zaplatit.

Teprve když se ukáže, že udělala chybu společnost, peníze se mu vrátí. Ne každá společnost je ke svým spotřebitelům stejně tvrdá.

"Pokud dostane spotřebitel fakturu, která je několikanásobně vyšší, může ji zpochybnit. Měl by dojít na reklamační oddělení, vysvětlit, že nebyl důvod k tomu, aby byla spotřeba o tolik vyšší a požádat o přezkoušení elektroměru," říká mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.

Podle něho lze v podobné situace platbu odložit, než se odhalí důvod nezvykle vysoké částky. Jednotlivé případy se však posuzují individuálně.

"Pokud klient vyúčtování do čtrnácti dnů reklamuje, nemusí fakturu platit. Po provedení opravy je stornována," říká Josef Chýle ze Severočeské plynárenské.

"Jestliže bude ale stížnost zamítnuta, je povinen částku uhradit a pak má možnost řešit spor u soudu," dodává Chýle. Oficiální lhůta na vyřízení reklamace je v Severočeské plynárenské třicet dní, v praxi bývá podle Josefa Chýle okolo dvou týdnů.

Český Telecom umožní podle svého zástupce Vladana Crhy odložit platbu zákazníkům, kteří do té doby včas a řádně vyrovnávali všechny účty.

Více podrobností v úterní příloze Peníze