Restauracím se daří, jejich obliba roste

  • 31
Majitelé restaurací, barů a kaváren mají lidi v Česku čím dál víc na své straně. S rostoucími příjmy se totiž lidé častěji stravují v restauracích a utrácejí za pohoštění více peněz. "Gastronomie je jeden z nejrychleji rostoucích oborů a za poslední čtyři roky stouply tržby v pohostinství ze 40 na 50 miliard korun," uvedl Radek Mužík ze společnosti Incoma Research, která provádí detailní průzkumy trhu.

Povodně restaurace nepohřbily
Právě domácí hosté pomohli v loňském roce překonat podnikatelům v pohostinství a ubytování obtížný rok.

"Problémy s terorismem a samozřejmě povodně se podepsaly na turistickém ruchu. Hotely a restaurace zaměřené na turisty musely přehodnotit strategie a hledat zákazníky jinde," konstatoval majitel pražské restaurace Café Louvre a bývalý prezident Svazu hotelů, restaurací a kaváren Sylvio Spohr.

Lidé v Česku častějšími návštěvami restaurací a stravovacích zařízení pomohli udržet stabilitu příjmů celého sektoru i přes výpadek v oblasti ubytování. Celkové tržby podniků činných v oblasti pohostinství a ubytování se udržely na úrovni předchozího roku a loni dosáhly zhruba 83 miliard korun.

Trh táhne kupředu i skutečnost, že na restaurace a kavárny se více zaměřují dodavatelé potravin a nápojů. Po maloobchodu představuje 42 400 podniků gastronomie a ubytování největší síť, kam mohou své výrobky dodávat.

Vlastní síť si vybudovaly například Delta Pekárny. Jejich společnost Eureca Shops před dvěma lety rozjela síť rychlého občerstvení Paneria. "Za dva a půl roku jsme otevřeli celkem dvaadvacet provozoven," uvedla ředitela Eureca Shops Kristina Nikolaevová.

Kromě rostoucích příjmů přivádí za jídlem a pitím do restaurace i změna životního stylu. "Lidé mají čím dál méně času a ten je pro ně důležitější než peníze. Jsou tak ochotnější utratit za občerstvení i více peněz výměnou za čas," soudí Spohr.

Rychlejší rozvoj restaurací probíhá v turisticky atraktivních oblastech, v regionech s vyšší nezaměstnaností či na okraji turistického zájmu spíše stagnuje.

Konkurence cenou nefunguje
Majitelé restaurací musí být podle odborníků stále kreativnější, protože konkurence cenou je předem prohraný boj. "Český zákazník je mnohem náročnější než například před rokem 1995, kdy většina restaurací vypadala podobně," říká Mužík.

Chování zákazníků bude podle něj tlačit majitele restaurací k rozšiřování nabídky, k investicím do interiérů a dobře školeným zaměstnancům. Stále více restaurací již se zákazníky komunikuje po internetu a přijímá platební karty.

S určitými obavami sledují majitelé restaurací blížící se vstup Česka do Evropské unie. Očekávají, že se zvýší daň z přidané hodnoty u jídel z pěti na dvaadvacet procent, což by stravování zdražilo. Současně není jasné, zda nedojde k omezení pohybu pracovních sil.

"Náš obor stojí i na pomocných pracovnících, zejména z Ukrajiny a podobných zemí. Ne proto, že bychom na nich šetřili, ale Češi tuto práci prostě dělat nechtějí," dodal Spohr.

Jak vypadá trh restaurací a hotelů

• Počet: 42 390

• Pracovníci: 170 000

• Průměrná mzda: 7500

• Roste kvalita služeb a pestrost interiérů

• Posiluje role čerstvých a kvalitních surovin pro jídla

• Přibývá provozoven rychlého občerstvení

• Hospody více přijímají platební karty

• Internet se stává běžnou součástí komunikace a prezentace
Pramen: IncomaResearch