Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nákupní parky čeká další boom. Nově v nich zákazníci najdou i občerstvení

  15:00aktualizováno  15:00
Obchod s potravinami, drogerií, módou a také lékárna, elektro a chovatelské potřeby. Tak vypadají typické nákupní parky, které na rozdíl od obchodních center čeká v Česku další boom výstavby. Jejich počet naroste o třetinu. Zlepšit se mají i služby. V těchto takzvaných retail parcích totiž často chybí třeba restaurace.

Nově otevřený nákupní park Rotunda Havířov. | foto: Cushman & Wakefield

Zatímco nových obchodních center přibývá minimálně a nové obchodní plochy vznikají především přestavbou současných míst, nákupní parky mají před sebou velký boom. V příštích letech se postaví nejméně 66 parků, jejich počet tím naroste o 34 procent, uvedla společnost Cushman & Wakefield.

Nyní je v tuzemsku 192 retail parků. Jde o koncept nákupních center, které se staví především v malých městech, často na jejich okraji, ale také kolem Prahy. Oproti obchodním centrům je jejich skladba mnohem skromnější a stejně tak zisky, které plynou majitelům. V jejich jádru stojí řetězec s potravinami, doplněný obvykle o obchody s módou, drogerií, lékárnou a chovatelskými potřebami.

Fotogalerie

Developeři si ale začínají uvědomovat, že to nestačí, a chtějí se přiblížit Západu. V posledních letech proto do nákupních parků přistavují čerpací stanice nebo myčky a do budoucna chystají další služby.

„V parcích se začnou objevovat, podobně jak je tomu v současných obchodních centrech, kavárny a nejrůznější gastro koncepty,“ říká Jiří Kristek, vedoucí oddělení pronájmu nákupních parků ve společnosti Cushman & Wakefield.

Nákupní parky lákají i menší investory, kteří do výstavby jednoho parku dávají kolem 185 až 400 milionů korun, ale i velké skupiny, jako je CPI miliardáře Radovana Vítka. Ti pak těží z toho, že mají pro řadu podobných projektů silnější vyjednávací pozici s nájemci.

K výstavbě lákají i menší města

Podle partnera v investičním týmu společnosti Cushman & Wakefield Alexandera Rafajloviče je i u nejlepších center mnohem nižší výnosnost než u obchodních center. U těch však investor vydá za každou korunu příjmu o čtvrtinu až 40 procent navíc.

Obchodní centra se nevyplatí stavět všude, ale zejména ve větších městech. Orientačně se dá říct, že ekonomicky se obchodní centra vyplácejí v městech nad 50 tisíc obyvatel. Ale ani to neplatí všude.

V případě retail parků láká developery nejen okraj Prahy, ale i menší města ve Středočeském a Moravskoslezském kraji. Nové přibudou i na severozápadě Čech nebo u Jihlavy. Právě v severovýchodní části země je v současnosti nejvíce nákupních parků.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V obchodě Tesco se objevilo máslo s čipem proti krádeži.
Máslo se krade. Prodejna Tesco ho zabezpečila čipem

Supermarket Tesco ve Smíchovské tržnici v Praze nabízel v posledních dnech máslo, které mělo na obalu umístěný ochranný čip. Podle zjištění iDNES.cz k...  celý článek

Rychlost vykládky je zcela v Hobžově režii. A ačkoli to tak nemusí vypadat, i s...
Brambor bude až o 100 000 tun méně proti loňsku, na vině je sucho

Letošní úroda brambor v Česku bude v porovnání s loňským velmi dobrým výsledkem nižší o 50 000 až 100 000 tun, tedy skoro o 15 procent. Takový je předpoklad...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PRŮZKUM: Tři z pěti Čechů omezili máslo. 60 korun za kostku je moc

Zdražování másla pokračuje. Cena za více než padesát korun ale Čechům připadá přehnaná. Téměř tři pětiny lidí tvrdí, že rostoucí cena másla v posledním měsíci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.