Stalo se jim několikrát, že u pokladny zaplatili o stovky korun více, než měli.
„Ze 420 bylo předraženo 23 kontrolních nákupů. V jednom případě měl nákup stát tisíc korun, ale u pokladny to bylo 1700 korun,“ popsal včera ředitel České obchodní inspekce Jiří Pěkný.
Problém je podle něj v neseřízených systémech. „U některých obchodů se to stává opakovaně, například na regálu je sleva, která pak není v pokladně,“ dodal Pěkný.
Nejlepší nabídky z letákůNakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
Každý čtvrtý chyboval
Inspektoři letos v lednu zkontrolovali celkem 472 provozoven 22 obchodních řetězců a v každém čtvrtém obchodě zjistili porušení zákona.
Kontroly potrvají do konce března, kdy inspektoři sečtou pokuty. Podle Pěkného se chystají dát několik nejvyšších, kolem milionu korun.
„Čtyři řetězce vybočovaly z řádného průměru: Hypernova, Globus, Kaufland a Carrefour,“ naznačil šéf inspekce, koho trest stihne.
Porušování zákona na ochranu spotřebitele však inspekce zjistila u téměř všech společností od výše vyjmenovaných přes Albert, Penny Market, Billu, Tesco, Plus, Interspar, Delvitu, Baumax, Julius Meinl až po Lidl.
Nejčastějším prohřeškem bylo porušení povinností například při značení výrobků v češtině nebo informování o ceně zboží. Dále zmíněné předražení nebo klamání zákazníků.
Vše rozpoutal na počátku ledna mohutně propagovaný novoroční výprodej zahájený řetězcem Carrefour se slevami až 95 procent. Kromě tisíců zákazníků, kteří však často zboží ve slevě nenašli, přilákal také kontrolory. To, že v obchodech nebyl dostatek zlevněného zboží, však nebylo trestné. Kontroloři proto zkontrolovali jen to, co mohou.
Mezitím už však ministerstvo průmyslu a obchodu přichystalo návrh zákona o regulaci výprodeje, který má dnes projednat vláda. Podle zákona by měli obchodníci zajistit dostatečnou zásobu zlevněného zboží.
Obchodníci se na přípravě zákona chtějí podílet, i proto se už dvakrát jejich zástupci sešli s vicepremiérem pro ekonomiku Martinem Jahnem. A Carrefour, který s masivními slevami kontrolory fakticky přilákal, už napříště hodlá v letácích uvést, kde má kolik zlevněného zboží na skladě.