Řetězce ovládly trh s drogerií

Více než každá druhá koruna utracená v Česku za drogerii či parfumerii skončí v rukou velkých obchodních řetězců. Podle průzkumu společností Incoma a GfK už hypermarkety a supermarkety kontrolují více než polovinu trhu, který loni dosáhl přibližně 45 miliard korun.

Hranici miliardového obratu překročilo v loňském roce celkem deset společností. Z toho nad dvě miliardy se dostaly pouze dvě společnosti - Makro a česká firmy P.K. Solvent provozující síť drogerií Teta. Do první desítky se vešel ještě jeden ryze český zástupce, nákupní centrála spotřebních družstev COOP Centrum.

„České firmy se drží dobře. Teta se výrazně zlepšila, sdružila nezávislé obchodníky, inzeruje v televizi. Její vývoj velmi pozitivní. Spolu s COOP má silnou pozici především na venkově,“ říká Tomáš Drtina z Incomy.

Oproti předchozím letům ale loni velké řetězce opět menším obchodníkům z koláče ukously další díl. „Hypermarkety jsou výraznější konkurencí než supermarkety. Mají v sortimentu šestkrát tolik položek a tedy ani v rámci drogerie už není nabídka tak omezená,“ dodává Drtina.

U některých druhů zboží však zákazníci stále upřednostňují menší specializované prodejny. Jde především o parfémy nebo dekorativní kosmetiku, kde je při nákupu důležité i odborné poradenství nebo možnost si výrobky vyzkoušet.

Specializované samoobslužné prodejny zůstávají podle průzkumu stále hlavním nákupním místem drogerie a parfumerie. Přednost jim dává necelá čtvrtina kupujících. Razantní nástup hypermarketů je ovšem patrný. Podíl domácností, které pro nákup drogerie a kosmetiky zvolí právě hypermarket, vzrostl již na 19%. A pokud se k nim přičtou i preference získané supermarkety, získají nadnárodní řetězce bezmála třetinu zákazníků.

TOP TEN obchodníků s drogerií (za rok 2000, podle obratu)
TOP TEN obchodníků s drogerií (za rok 2000, podle obratu)
1. Makro ČRpřes 2 miliardy korun
2. P.K. Solvent/Tetapřes 2 miliardy korun
3. Ahold1,5-1,9 miliardy korun
4. Tesco1,5-1,9 miliardy korun
5. Rewe1,5-1,9 miliardy korun
6. Kaufland1,5-1,9 miliardy korun
7. Dm - drogerie markt1,0-1,4 miliardy korun
8. The Drogerie (droxi)1,0-1,4 miliardy korun
9. Delvita1,0-1,4 miliardy korun
10. COOP Centrum1,0-1,4 miliardy korun
Pramen: odhad Incoma Research