"Ten zákazník, který chtěl přejít k nákupům v hypermarketech, už tak udělal. Dnes, kdy se podíl malých prodejců více stabilizoval, však mezi sebou bojují už i hypermarkety," říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma.
Lidé z oboru se shodují, že řetězce budou napříště investovat více do vzhledu svých obchodů a estetiky nakupování. Obchody budou vypadat přátelštěji.
"Význam designu určitě poroste. Zboží je dnes ve všech obchodech stejné, potraviny se nasvěcují stejnými barvami i regály vypadají stejně," říká Bohumír Přebinda, majitel firmy INTAZ, která vybavuje prodejny na klíč a pracuje pro řetězce Albert/Hypernova a Tesco.
Vladan Dvorský z firmy Citus, která dodává řetězcům chladicí systémy a projektuje prodejny, Přebindova slova potvrzuje.
"Chladicí boxy se budou dělat z kvalitnějšího materiálu, jako je například nerez. Už dnes některé prodejny vyžadují boxy v barvě, která jim bude ladit se zbytkem obchodu," říká.
Právě Dvorského čeká hodně práce, protože roste obliba polotovarů, na které je potřeba čím dál většího počtu mrazniček a chladniček. Tak je tomu ve zbytku Evropy, jejíž vývoj Česko kopíruje.
"Například v Anglii tvoří zhruba čtyřicet procent prodejní plochy chlazené zboží, hospodyňky rády kupují hotová jídla. U nás se mrazicí plochy rozšiřují už několik let, ale tvoří asi jen dvacet procent plochy obchodů," říká Dvorský.
Jedním z dalších možných způsobů, jak zpříjemnit nakupování, je zavádění nových technologií. "Výrazná změna nastane v pokladních systémech," říká Jaromír Beránek ze společnosti MAG Consulting.
Dnes rozšířené čárové kódy, které pokladní čte speciálním zařízením, mají jednou nahradit počítačové čipy. Zákazník tak nebude muset zboží ani vytahovat z košíku.
Podle Beránka si lidé na takové nákupy rychle zvyknou. "Bude to také znamenat ulehčení pokladním, což jsou většinou ženy. Denně jim projde rukama spousta zboží, znamená to pro ně velkou fyzickou námahu," říká Beránek.
Nákupy s čipem však patří spíše do vzdálenější budoucnosti, i když pilotní projekty už běží například v americkém řetězci Wal-Mart.
"Je to komplikované, protože v celém obchodním řetězci je spousta dodavatelů, kteří musí na novou technologii přistoupit a sjednotit pravidla," říká Jiří Budil ze softwarové společnosti SAP, která čipovou technologii zavádí.
Střízlivě se na čipovou budoucnost dívá i profesor Jiří Jindra z katedry obchodního podnikání Vysoké školy ekonomické v Praze.
"Do obchodů přijdou sofistikované systémy, ale nebude to masové. I dovážení potravin do domu byla v určité době novinka a ukázalo se, že je to jen pro určitý okruh zákazníka," říká.
Podle Drtiny bude vývoj nakupování záviset i na lokalitě. Jinak budou podle něj vypadat obchody v Praze, jinak na venkově.
"Určitě bude probíhat diferenciace trhu. Někde se bude dbát na rychlý nákup, někde na čerstvé zboží. Jak je vidno, roste preference diskontů, kde například vůbec nehraje význam kultura prodeje. Proto i zavádění nových technologií nebude automatické pro všechny prodejny," říká Drtina.
Do obchodů autem za ještě větším nákupem
Vzhledem k rostoucím cenám benzinu a nafty se objevují obavy, že Češi své pravidelné výlety do obchodních center napříště dvakrát zváží.
Budou počítat, zda se jim vyplatí cesta do supermarketu, kde je zboží sice levnější než v obchodě u domu, ale po započtení benzinu vyjde nákup nakonec dráž.
"Dojde spíše k tomu, že Češi budou jezdit do vzdálených nákupních center jednou za čtrnáct dní, a ne každý týden," odhaduje Beránek z MAG Consulting.
Čeká se, že lidé budou nakupovat větší množství najednou. Tento trend už dnes potvrzuje rostoucí obliba velkých ledniček. "Pomáhá tomu také fakt, že doba spotřeby například u jogurtů se mnohonásobně prodlužuje," uzavírá Beránek.
Podle Přebindy ze společnosti INVAZ však jedna věc v kamenných obchodech zůstane vždy stejná, a tou je uspořádání zboží a pořadí, ve kterém jsou jednotlivé potraviny na nákupní ploše rozloženy.
"Když dám housky do regálu, který bude na začátku obchodu, zablokuji si tím vstup hned na začátku a další zákazníci mi budou skákat na záda," objasňuje Přebinda jednu z taktik, jak přimět zákazníka projít celým obchodem, než se dostane k regálu s často nakupovaným pečivem.
"Nebudeme si nic nalhávat: účelem prodejce je přitáhnout každého zákazníka a přimět ho, aby v obchodě nechal peníze."
Češi se v blízké budoucnosti k řetězcům vzhledem k vysoké popularitě nakupování a rostoucí životní úrovni zády neobrátí. Pomalu se však začínají objevovat i malé obchody s pultovním prodejem, ve kterých si zatím jen malá skupina lidí kupuje potraviny vysoké kvality.
Jeden takový obchod vlastní i známý architekt Bořek Šípek, který klientům nabízí například máslo s lanýži, olej z dýňových jader nebo šunku marinovanou v medu. Převážně zahraniční produkty však nejsou pro každého - zejména kvůli vysoké ceně.
"Pro Bořka je to srdeční záležitost, ale současně se snažil zaplnit díru na trhu, protože zboží vysoké kvality mu v Česku chybělo," říká Dagmar Sedlická, architektova mluvčí.
Ať v luxusních obchodech, nebo v diskontních prodejnách, v Česku se bude nakupovat pořád. "Jsme lovci, sběrači. Nakupování je vlastně analogie toho, jak lidé dříve většinu času trávili tím, že sbírali bobule a trhali kořínky. Nákupy mohou být i návyková záležitost," říká psycholog Jeroným Klimeš.