Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řetězce zvyšují dodavatelům poplatky za umístění jejich zboží

  9:22aktualizováno  9:22
Chřadnoucí tržby nahrazují obchodní řetězce zvýšenými poplatky, které vybírají od dodavatelů za to, že prodávají jejich zboží. S poklesem cen některých surovin zároveň tlačí výrobce k nižším cenám.

Řetězec Tesco Stores. - Obchod Tesco. | foto: Profimedia.cz

Sazby za umístění zboží v regálech nebo další poplatky nyní zvyšují nejen Makro, o čemž MF DNES informovala minulý týden, ale také Ahold, Tesco a Kaufland. V Tesku například požadují několikaprocentní navýšení poplatků, Ahold prosazuje sedmiprocentní navýšení "regálného".

Kaufland požaduje od některých dodavatelů i patnáctiprocentní plošné snížení základních potravin na půl roku. Uvedli to dodavatelé spotřebního zboží a potravin oslovených MF DNES.

Omezení regálného na Slovensku nezabralo

Téměř nikdo si nedovolí poplatky kritizovat veřejně, protože to mají smluvně zakázáno. Pro řadu tuzemských výrobních firem znamená odbyt přes řetězce průměrně osmdesát procent veškerého odbytu.

Obchodníci intenzivnější kritiku vysvětlují tím, že dodavatelé chtějí zatlačit na poslance při schvalování antiřetězcového zákona. Ten má mimo jiné praktikám vybírání poplatků zabránit. "Vybírat se bude dál, je to i v jiných zemích," míní šéf Globusu a viceprezident Svazu obchodu Petr Vyhnálek.

Podobný zákon platí už od ledna na Slovensku. Řetězce ho tam teď obcházejí tím, že poplatky sjednávají s dodavateli přes třetí osoby. Globus například tvrdí, že regálné nevybírá.

Několik potravinářů popsalo jako jeden z nejhorších zážitků s řetězci nejnovější požadavek firmy Ahold.

"Řekli nám, že na přestavbě jejich Hypernov na Albert hypermarkety se budeme jako dodavatelé podílet," řekl zástupce firmy, kterému leželo na srdci, aby nebyl uveden ani obor, ve kterém působí.

"S našimi dodavateli individuálně vyjednáváme podmínky vzájemné spolupráce včetně odměn za speciální promoakce zboží dodavatelů v našich prodejnách nebo v letácích. Podrobnosti těchto jednání nezveřejňujeme," uvedl mluvčí Aholdu Libor Kytýr.

Kaufland tlačí na ceny

Za "zlého muže" tuzemského trhu je však považován Kaufland. Ten nyní obeslal své dodavatele s požadavkem, aby snížili ceny o patnáct procent.

"Dávám vám tento prostor, jelikož doufám, že v této době situaci výjimečně uznáte bez dlouhých diskusí a dohodneme se o to rychleji než obvykle," zní v nabídce, podle níž si mají výrobci vybrat, zda sníží ceny sami a budou si moci vybrat, jaké výrobky zlevní více a jaké méně. Jinak to za ně udělá Kaufland plošně.

Cenové snížení má mít podle dopisu minimálně půlroční garanci, a to od května do konce října. Rozhodnout se měly firmy do včerejška. Levnější teď budou v Kauflandu například houby. "Minulý týden s námi ukončili spolupráci, protože sehnali partnera z Polska," řekl Petr Zeman, spolumajitel firmy České houby.

"S Kauflandem něco dohodnete a stejně pak vymyslí další akční poplatky a ořeže dohodnutou cenu o čtyřicet procent. Za posledních pět let nám až na jednu výjimku z důvodu vyšších cen ječmene nedovolili zvednout ceny, ale poplatky se zvyšují každoročně," uvedl zástupce menšího pivovaru.

Že jedná nefér, Kaufland popírá. "Vycházíme z toho, že v momentě, kdy dochází k uzavření smlouvy, souhlasí obě strany s podmínkami, na kterých se dohodly. Neexistují žádná dojednávání. Tato praxe u Kauflandu není," reagoval mluvčí Michael Šperl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.