Reklamní plakát na zmrzlinu Langnese z roku 1936

Reklamní plakát na zmrzlinu Langnese z roku 1936 | foto: Knipptang CC-BY-SACreative Commons

Vysmívané východoněmecké značky přežily a dobývají západní trh

  • 43
„Ata, Fit, Spee... To všechno máme jen u nás,“ zpívala koncem osmdesátých let východoněmecká punková skupina Schleim Keim, která ironicky kritizovala zdánlivý blahobyt v NDR. Rockery by zřejmě překvapilo, že na rozdíl od zpěváka Otzeho všechny jmenované značky socialistických čisticích prostředků přežijí a řada z nich se rozšíří i na Západ.

Retro značky totiž nejsou jen záležitostí Česka, daří se jim i v sousedním Německu.

Čistidlo Ata převzal Henkel a dnes ho prodává pod značkou Sidol ATA. Pod globální koncern spadá i prostředek na prádlo Spee, který se teď sice vyrábí v Düsseldorfu, ve východním Německu je však stále značně oblíben a i na Západě ho zná téměř polovina spotřebitelů. Produkce přípravků na nádobí Fit se sice v roce 1991 propadla z 55 tisíc tun na 9 tisíc, ale jen krátkodobě. Západoněmecký chemik Wolfgang Groß založil společnost Fit GmBH, která dnes s více než dvaceti produky patří mezi lídry východoněmeckého trhu čisticích prostředků.

Nejen čistidla do domácnosti režimu Ericha Honeckera se však stále těší velké oblibě. Sekt Rotkäppchen má ve východních zemích neotřesitelnou pozici lídra trhu a ani na Západě si nevede špatně. Řadu věrných zákazníků má i Club Cola, která byla podobně jako Kofola socialistickou verzí západní Coca Coly.

I zákazníci ze Západu však mohou nakupovat značky svého mládí. Langnese, německá obdoba české Algidy, zkoušela comeback hitu osmdesátých let, trojbarevné zmrzliny Dolomiti, už v roce 1994. I přes tehdejší neúspěch zařadila Langnese zmrzlinu do své rady Klassiker loni znovu a zatím to vypadá, že tentokrát se návrat do mrazicích boxu podaří.

Také první pokus o znovuzískání přízně Afri-Coly se původně nezdařil. Značka s více než stoletou tradici, která koncem osmdesátých let podlehla konkurenci kolových nápojů z USA, v roce 1998 Němcům ještě příliš nechutnala. Od druhého znovuuvedení na trh v roce 2006 má však široké řady věrných příznivců.

V Česku se na retro vlně veze Pedro i Igráček

Úspěšný comeback mají za sebou v posledních letech také české značky z dob totality. Daří se například Pedru, které se ze žvýkaček postupně rozšířilo i na další laskominy. Loni se tržby výrobce Candy Plus (tedy i další značky kromě Pedro) blížily miliardě korun. Letošek by měl na výsledky navázat. „Zejména pro Pedro by to měl být rok rekordní,“ uvedla mluvčí Barbora Krátká.

Pedro v poslední době hodně investuje do reklamy. Logo značky se objevilo i tam, kde by ho nikdo nečekal - na helmách hokejového klubu HC VERVA Litvínov.

V segmentu potravin pro děti, ale i hraček může mít retro určitou výhodu. Má totiž větší šanci, že zasáhne nejen děti, ale i jejich rodiče, kteří jsou pamětníky. Čeští výrobci hraček, kde mají silné postavení i výrobci retro značek Efko (postavička Igráčka) a firma Detoa Albrechtice, letos čekají, že vývoz stoupne o rekordních 17 procent.

Efko loni zainvestovalo do reklamy nejvíce od vstupu nového Igráčka na trh v roce 2010. Potřebovalo podpořit prodeje novinky „Igráčkovo MultiGo“ a efekt kampaně se podle firmy dostavil. „Tento směr se nám vyplatil, MutiGo si velmi rychle získalo svoje dobré místo na prodejnách a ve většině případů s nimi byli prodejci na Vánoce velmi spokojeni,“ říká mluvčí Kateřina Goroškov. Přesto výrobce říká, že si náročnější reklamní kampaň nemůže dovolit.

,