Lokálky pojedou rychleji. Plánuje se revitalizace za peníze z EU

  6:10aktualizováno  6:10
Správa železniční dopravní cesty chce konkurovat silniční dopravě, a tak plánuje rozsáhlou revitalizaci tratí. Zatraktivnit cestování vlakem chce výstavbou koridorů, zrychlením některých vlaků na regionálních tratích či úpravou železničních zastávek. Na jednotlivé projekty plánuje využít evropské peníze.

Investice do železnic na některých tratích zrychlí vlaky. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Z peněz z Operačního programu Doprava chystá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) další investice. Kromě koridorů půjdou nově i na některé další tratě spíše regionálního významu. Půjde o takzvané revitalizace, které mají například zvýšit rychlost, a tím i zkrátit jízdní doby a také vylepšit například bezpečnost.

"Společným znakem vybraných projektů byla zejména jednoduchá příprava a možnost jejich realizace v krátkém termínu," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. SŽDC už hledá firmy, které zpracují studie na některé revitalizace tratí. V seznamu je třeba trať Česká Lípa – Liberec či Hradec Králové – Trutnov nebo Hanušovice – Jeseník.

Kde chce SŽDC jezdit rychleji

Bílina – Chomutov
Bludov – Jeseník
Břeclav – Znojmo
Havlíčkův Brod – Křižanov – Brno
Hradec Králové – Trutnov
Cheb – Karlovy Vary – Chomutov
Kolín – Golčův Jeníkov
Liberec – Česká Lípa
Lovosice – Teplice
Plzeň – Nýřany
Plzeň – Strakonice
Praha – Dobříš
Trutnov – Teplice nad Metují
Týniště nad Orlicí – Broumov
Ústí nad Labem – Bílina
Ústí nad Orlicí – Letohrad

"S pomocí nových projektů se nám podaří vyčerpat peníze z OPD, byť na poslední chvíli," řekl generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Vyšší rychlost, opravy stanic

SŽDC zatím nemá příliš konkrétních příkladů, kde by vlaky mohly jezdit rychleji. Má však jít vždy o podstatné zvýšení rychlosti. Například mezi Okříškami a Náměští nad Oslavou má podle náměstka pro modernizaci stoupnout rychlost z 60 kilometrů v hodině až na stovku. "Cílem většiny akcí bude plně využít možností, které naši předkové trasováním tratí vytvořili," dodal Šlegr.

Z evropských peněz mají jít prostředky i na velké modernizace železničních přejezdů, v seznamu malých staveb jsou také například napájecí stanice na hlavních tazích nebo úpravy některých železničních stanic a zastávek.

SŽDC už sestavila seznam projektů schválených ministerstvem dopravy, za které může peníze vydat. "Zatím se vybraly projekty a úseky, kterými se budeme zabývat. Studie ukážou, zda taková opatření mají smysl a uskutečníme je," řekl Šlegr.

Stát má díky velkému zlevnění stavebních prací i průtahům s odvoláváním neúspěšných uchazečů velký problém vyčerpat všechny peníze, které má z Evropy na dopravní stavby přidělené.

Autor:


Nejčtenější

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...



Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Smrt novináře ničí saúdskou reputaci na trzích, investoři se zbavují akcií

Saúdskoarabský novinář Džamál Chášakdží (1. února 2015)

Zahraniční investoři se během minulého týdne ve velkém zbavovali saúdských akcií. Čistá hodnota jejich prodeje činila...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Další z rubriky

Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu....

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Dražší německé mýto nás zničí, bojí se české firmy. Platí až trojnásobek

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Až trojnásobné výdaje za mýto na německých dálnicích zatěžují po letošním zdražení české kamionové firmy. Pro část...



Najdete na iDNES.cz