Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britové vyšetřují, zda rezervační portály jako Booking klamou zákazníky

  16:56aktualizováno  16:56
Hotelové rezervační portály včetně Booking.com čelí v Británii podezření, že klamou klienty. Jejich mechanismy zkoumá místní antimonopolní úřad. Pochybuje o tom, že zákazníkům nabízejí pokoje podle zadaných kritérií. Výsledné nabídky nemusejí být ty nejvýhodnější, nýbrž ty, o nichž rozhodují provize.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cz

Vyšetřování britského úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (CMA) se zaměřuje na skryté poplatky, výsledky vyhledávání a nabídku slev. Rezervační portály, přes které se ubytovává 70 procent lidí, možná nezohledňují zájmy svých zákazníků, domnívá se CMA.

„Obáváme se, že tyto služby nejsou dostatečně transparentní a jejich údaje nejsou spolehlivé. Namísto toho, aby svým klientům pomáhaly, mohou jim situaci naopak komplikovat,“ uvedla ředitelka Nisha Arora, která řeší ochranu spotřebitelů. Podle ní stránky portálů jako je Booking, Trivago nebo Expedia, neřadí nabídky ve vyhledávání na základě preferencí zadaných uživateli.

Podle úřadu zákazník neví o tom, že vyhledávání řadí pokoje podle komerčních hledisek, nikoliv čistě podle parametrů, které požaduje klient.

Britská hotelová asociace BHA vyšetřování vítá. Poukázala mimo jiné na obrovskou vyjednávací sílu, kterou tyto internetové rezervační služby mají. Vedle zavádějících informací, nátlaku obchodu a nedostatku transparentnosti, zmínila také vysoké provize. Ty jsou podle informací MF DNES ze strany hoteliérů typické i pro český trh.

Tuzemští hoteliéři platí rezervačním portálům provize od 15 do 25 procent z ceny za ubytování. Někteří to považují za nehorázné, jiní podotýkají, že bez těchto služeb by sami podobné částky museli vydat za marketing. Hoteliéři ale především bojují za to, aby si rezervační služby nevynucovaly paritu cen. V praxi totiž často rezervační portál potrestá hotel kvůli tomu, že nabízí pokoje přímo (tedy přes své webové stránky) levněji než rezervační portál. 

Ustanovení o paritě rezervační portály v čele s dominantním Booking.com po zásahu antimonopolních úřadů musely přestat používat v Německu a ve Francii. Hotelové asociace usilují o podobné rozhodnutí na úrovni celé EU, zatím však neúspěšně. (čtěte Rezervační portály nám brání prodávat levněji, tvrdí hoteliéři)

Stejná cena, lepší služby

Ceny těchto služeb jsou nyní tématem, diskutovaným i v Británii. „Hosté platí za pokoje víc, než by měli,“ uvedla britská hotelová asociace BHA. Zmínila, že základ provizí začíná na 15 procentech. K tomu si však hoteliéři připlácejí za lepší pozici ve vyhledávačích rezervačních portálů. Část hotelů se snaží snížit podíl on-line objednávek tím, že zákazníkům nabízejí pokoje bez zprostředkovatele sice za stejnou cenu, ale navíc třeba s nápojem či snídaní zdarma.

Britský úřad pro ochranu hospodářské soutěže CMA hledá momentálně mezi hoteliéry i spotřebiteli důkazy, které svědčí o neférových či neprůhledných praktikách rezervačních webů. Zjišťuje, na jakém principu funguje řazení ve vyhledávačích a zda jsou všechny poplatky a daně transparentní. Prověřuje i správnost dalších uváděných informací. Ty se týkají například počtu lidí, kteří zrovna sledují nabídky nebo informací o počtu rezervací.

Úřad CMA zmínil znepokojení nad tím, že tyto informace se zneužívají k prodeji pod nátlakem. Nutí zákazníky k rozhodování ve spěchu a vytvářejí mylnou představu o obsazenosti pokojů.

Sociální pracovník serveru BBC popsal, že si za 31 liber rezervoval hotel v Německu. Při potvrzení objednávky však finální cena narostla o servisní poplatek ve výši 22 procent a poplatek ve výši 45 liber za úklid. V objednávce však nic takového nebylo.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Během třiceti let se utopíme v odpadcích, varuje Světová banka

Ilustrační snímek

Pokud nedojde k okamžité nápravě, do roku 2050 bude svět ročně produkovat o 70 procent více odpadu. V nejnovější studii...

Jak dostat zvíře do letadla? Stačí tvrdit, že poskytuje emocionální podporu

Štěňata, lvíčata, tygříci a mláďata hyen pohromadě v čínské ZOO

Ve Spojených státech se rozmáhá jednoduchý trik, jak obejít zákazy aerolinek a převézt svého domácího mazlíčka zadarmo...

Čtvrtá největší banka v USA zruší 800 poboček, propustí až 26 tisíc lidí

Sídlo americké banky Wells Fargo v New Yorku (ilustrační snímek)

Čtvrtý největší bankovní kolos v USA Wells Fargo oznámil několikaletý úsporný plán, v rámci něhož do tří let propustí...



Najdete na iDNES.cz