Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britové vyšetřují, zda rezervační portály jako Booking klamou zákazníky

  16:56aktualizováno  16:56
Hotelové rezervační portály včetně Booking.com čelí v Británii podezření, že klamou klienty. Jejich mechanismy zkoumá místní antimonopolní úřad. Pochybuje o tom, že zákazníkům nabízejí pokoje podle zadaných kritérií. Výsledné nabídky nemusejí být ty nejvýhodnější, nýbrž ty, o nichž rozhodují provize.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Vyšetřování britského úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (CMA) se zaměřuje na skryté poplatky, výsledky vyhledávání a nabídku slev. Rezervační portály, přes které se ubytovává 70 procent lidí, možná nezohledňují zájmy svých zákazníků, domnívá se CMA.

„Obáváme se, že tyto služby nejsou dostatečně transparentní a jejich údaje nejsou spolehlivé. Namísto toho, aby svým klientům pomáhaly, mohou jim situaci naopak komplikovat,“ uvedla ředitelka Nisha Arora, která řeší ochranu spotřebitelů. Podle ní stránky portálů jako je Booking, Trivago nebo Expedia, neřadí nabídky ve vyhledávání na základě preferencí zadaných uživateli.

Podle úřadu zákazník neví o tom, že vyhledávání řadí pokoje podle komerčních hledisek, nikoliv čistě podle parametrů, které požaduje klient.

Britská hotelová asociace BHA vyšetřování vítá. Poukázala mimo jiné na obrovskou vyjednávací sílu, kterou tyto internetové rezervační služby mají. Vedle zavádějících informací, nátlaku obchodu a nedostatku transparentnosti, zmínila také vysoké provize. Ty jsou podle informací MF DNES ze strany hoteliérů typické i pro český trh.

Tuzemští hoteliéři platí rezervačním portálům provize od 15 do 25 procent z ceny za ubytování. Někteří to považují za nehorázné, jiní podotýkají, že bez těchto služeb by sami podobné částky museli vydat za marketing. Hoteliéři ale především bojují za to, aby si rezervační služby nevynucovaly paritu cen. V praxi totiž často rezervační portál potrestá hotel kvůli tomu, že nabízí pokoje přímo (tedy přes své webové stránky) levněji než rezervační portál. 

Ustanovení o paritě rezervační portály v čele s dominantním Booking.com po zásahu antimonopolních úřadů musely přestat používat v Německu a ve Francii. Hotelové asociace usilují o podobné rozhodnutí na úrovni celé EU, zatím však neúspěšně. (čtěte Rezervační portály nám brání prodávat levněji, tvrdí hoteliéři)

Stejná cena, lepší služby

Ceny těchto služeb jsou nyní tématem, diskutovaným i v Británii. „Hosté platí za pokoje víc, než by měli,“ uvedla britská hotelová asociace BHA. Zmínila, že základ provizí začíná na 15 procentech. K tomu si však hoteliéři připlácejí za lepší pozici ve vyhledávačích rezervačních portálů. Část hotelů se snaží snížit podíl on-line objednávek tím, že zákazníkům nabízejí pokoje bez zprostředkovatele sice za stejnou cenu, ale navíc třeba s nápojem či snídaní zdarma.

Britský úřad pro ochranu hospodářské soutěže CMA hledá momentálně mezi hoteliéry i spotřebiteli důkazy, které svědčí o neférových či neprůhledných praktikách rezervačních webů. Zjišťuje, na jakém principu funguje řazení ve vyhledávačích a zda jsou všechny poplatky a daně transparentní. Prověřuje i správnost dalších uváděných informací. Ty se týkají například počtu lidí, kteří zrovna sledují nabídky nebo informací o počtu rezervací.

Úřad CMA zmínil znepokojení nad tím, že tyto informace se zneužívají k prodeji pod nátlakem. Nutí zákazníky k rozhodování ve spěchu a vytvářejí mylnou představu o obsazenosti pokojů.

Sociální pracovník serveru BBC popsal, že si za 31 liber rezervoval hotel v Německu. Při potvrzení objednávky však finální cena narostla o servisní poplatek ve výši 22 procent a poplatek ve výši 45 liber za úklid. V objednávce však nic takového nebylo.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Zentivu chce americký investiční fond, Francouzi žádají desítky miliard

(Ilustrační snímek)

Francouzská farmaceutická skupina Sanofi zahájila exkluzivní jednání o prodeji své evropské divize generických léků...

Vepřová zmrzlina je hitem na francouzském venkově

Farmáři Patrice a Catherine Riautéovi vyrábí i zmrzlinu s příchutí vepřového...

Dva francouzští farmáři přišli s velmi neobvyklým gastronomickým výtvorem. Tradiční francouzská pomazánka rillette je...

Superboháči chtějí investovat do smysluplných věcí, ale nemají kam

(ilustrační snímek)

Vydělávat peníze už jim nestačí. Vedle zajímavého finančního výnosu nejbohatší lidé planety také požadují, aby jejich...

Najdete na iDNES.cz