Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Britové vyšetřují, zda rezervační portály jako Booking klamou zákazníky

  16:56aktualizováno  16:56
Hotelové rezervační portály včetně Booking.com čelí v Británii podezření, že klamou klienty. Jejich mechanismy zkoumá místní antimonopolní úřad. Pochybuje o tom, že zákazníkům nabízejí pokoje podle zadaných kritérií. Výsledné nabídky nemusejí být ty nejvýhodnější, nýbrž ty, o nichž rozhodují provize.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Vyšetřování britského úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (CMA) se zaměřuje na skryté poplatky, výsledky vyhledávání a nabídku slev. Rezervační portály, přes které se ubytovává 70 procent lidí, možná nezohledňují zájmy svých zákazníků, domnívá se CMA.

„Obáváme se, že tyto služby nejsou dostatečně transparentní a jejich údaje nejsou spolehlivé. Namísto toho, aby svým klientům pomáhaly, mohou jim situaci naopak komplikovat,“ uvedla ředitelka Nisha Arora, která řeší ochranu spotřebitelů. Podle ní stránky portálů jako je Booking, Trivago nebo Expedia, neřadí nabídky ve vyhledávání na základě preferencí zadaných uživateli.

Podle úřadu zákazník neví o tom, že vyhledávání řadí pokoje podle komerčních hledisek, nikoliv čistě podle parametrů, které požaduje klient.

Britská hotelová asociace BHA vyšetřování vítá. Poukázala mimo jiné na obrovskou vyjednávací sílu, kterou tyto internetové rezervační služby mají. Vedle zavádějících informací, nátlaku obchodu a nedostatku transparentnosti, zmínila také vysoké provize. Ty jsou podle informací MF DNES ze strany hoteliérů typické i pro český trh.

Tuzemští hoteliéři platí rezervačním portálům provize od 15 do 25 procent z ceny za ubytování. Někteří to považují za nehorázné, jiní podotýkají, že bez těchto služeb by sami podobné částky museli vydat za marketing. Hoteliéři ale především bojují za to, aby si rezervační služby nevynucovaly paritu cen. V praxi totiž často rezervační portál potrestá hotel kvůli tomu, že nabízí pokoje přímo (tedy přes své webové stránky) levněji než rezervační portál. 

Ustanovení o paritě rezervační portály v čele s dominantním Booking.com po zásahu antimonopolních úřadů musely přestat používat v Německu a ve Francii. Hotelové asociace usilují o podobné rozhodnutí na úrovni celé EU, zatím však neúspěšně. (čtěte Rezervační portály nám brání prodávat levněji, tvrdí hoteliéři)

Stejná cena, lepší služby

Ceny těchto služeb jsou nyní tématem, diskutovaným i v Británii. „Hosté platí za pokoje víc, než by měli,“ uvedla britská hotelová asociace BHA. Zmínila, že základ provizí začíná na 15 procentech. K tomu si však hoteliéři připlácejí za lepší pozici ve vyhledávačích rezervačních portálů. Část hotelů se snaží snížit podíl on-line objednávek tím, že zákazníkům nabízejí pokoje bez zprostředkovatele sice za stejnou cenu, ale navíc třeba s nápojem či snídaní zdarma.

Britský úřad pro ochranu hospodářské soutěže CMA hledá momentálně mezi hoteliéry i spotřebiteli důkazy, které svědčí o neférových či neprůhledných praktikách rezervačních webů. Zjišťuje, na jakém principu funguje řazení ve vyhledávačích a zda jsou všechny poplatky a daně transparentní. Prověřuje i správnost dalších uváděných informací. Ty se týkají například počtu lidí, kteří zrovna sledují nabídky nebo informací o počtu rezervací.

Úřad CMA zmínil znepokojení nad tím, že tyto informace se zneužívají k prodeji pod nátlakem. Nutí zákazníky k rozhodování ve spěchu a vytvářejí mylnou představu o obsazenosti pokojů.

Sociální pracovník serveru BBC popsal, že si za 31 liber rezervoval hotel v Německu. Při potvrzení objednávky však finální cena narostla o servisní poplatek ve výši 22 procent a poplatek ve výši 45 liber za úklid. V objednávce však nic takového nebylo.

Autor:



Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Olivový olej bude levnější. Tvrdí to světová olejová jednička Deoleo

(Ilustrační snímek)

Milovníci olivového oleje mohou konečně přestat sbírat slevové poukázky. Po třech letech zvýšených cen by „tekuté...

Kavárny Starbucks začnou prodávat i italské potraviny

(Ilustrační snímek)

Nic se ke kávě nehodí víc, než dobré pečivo. Toho si je vědom i kávový gigant Starbucks, který oznámil spolupráci s...

Firma umí vytisknout lidské ucho a nos, pomáhá omezit testy na zvířatech

Švédská firma vyrobí na 3D tiskárně i lidské ucho

3D tiskárny jsou dnes už schopné vyrobit části lidského těla. Průkopníkem této technologie je švédská firma Cellink,...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.