Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řídíte kamion? Němci lanaří české a polské šoféry

  5:00aktualizováno  5:00
Nedostatek pracovních sil nutí německé firmy stále častěji aktivně shánět zaměstnance v sousedním Polsku a Česku. Práci nabízejí v místním pohraničí ale i na vzdálenější Moravě. Počet Poláků, kteří v Německu pracují, roste. Němci dlouhodobě lanaří i české šoféry. Ne vždy se jim ale povede je nalákat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Němci v Česku loví od nepaměti. Hlavní argument pro české řidiče byly vysoké přídavky na děti, které v porovnání se mzdovou úrovní u nás byly zajímavou motivací. Takže k západním sousedům odešlo i hodně českých řidičů. Jednalo se zejména o lidi z pohraničí,“ řekl iDNES.cz šéf sdružení autodopravců Česmad Vojtěch Hromíř.

Vysoká poptávka po řidičích kamionů Němce vede ke zvýšené aktivitě na trhu práce, a to i na vzdálenější Moravě. Německá agentura DPA píše, že na lep tamním agenturám ve velkém sedají Poláci. Například personální agentura Manpower Group Deutschland přitom neshání jen řidiče kamionu. „V logistice hledáme také řidiče vysokozdvižných vozíků,“ uvádí pro DPA Kerstin Kieperová .

Podniky, s nimiž firma pro zprostředkovávání zaměstnanců spolupracuje, se polským pracovníkům přizpůsobují. Vedoucí často hovoří i polsky a ve firmách jsou dvojjazyčné nápisy. „Sehnat personál je čím dál těžší, a proto hledáme i ve větší vzdálenosti,“ vysvětluje Kieperová. „Agentury se jazykově běžně přizpůsobují i Čechům,“ doplňuje Hromíř. Ne vždy ale platí, že tráva u západních sousedů je zelenější, než ta v Čechách.

Pracovníci druhé kategorie

„V poslední době pozorujeme, že Češi se z Německa vracejí. Říkají, že jsou tam braní za řidiče druhé kategorie, za námezdní pracovní sílu,“ říká Hromíř. Podle něj se ve velkém vrací i starší řidiči kamionů, kterým dospěly jejich děti. „Děti jim odrostly, takže už se jim práce v Německu nevyplatí,“ zmiňuje Hromíř tamní vysoké přídavky na děti, které české šoféry k migrací za prací vedly. Statistiky o tom, kolik řidičů kamionů se v Německu registrovalo nemá.

Šéf Česmadu zmiňuje i další zajímavou skutečnost. Německé nebo rakouské firmy často v inzerátech lákají na 50tisícovou měsíční odměnu. „Jenže ve smlouvě mají západní firmy různé srážky - třeba na poškozené zrcátko a další drobnosti, které se při denním provozu prostě stanou. To potom mzdu řidiče výrazně sníží,“ dodává Hromíř.

Počet polských státních příslušníků, kteří jsou v Německu sociálně pojištěni, stoupá. V březnu jich podle údajů norimberského spolkového úřadu práce bylo 366 400. Pro srovnání: v roce 2012 to bylo 157 000 Poláků. Nárůst způsobil podle úřadu volný pohyb pracovních sil. Ten začal pro polské pracovníky v Německu platit v roce 2011. Polští zaměstnanci jsou v zemi druzí nejpočetnější. Ještě mnohem větší je skupina Turků (březen 2017: více než 552 000). Největší příliv Poláků nastal se vstupem Polska do Evropské unie.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Evropská komise chce po ČR 7,5 miliardy za chyby v agrárních dotacích

Ilustrační snímek

Evropská unie chce po Česku sankci zhruba 7,5 miliardy korun za chyby v dotacích pro zemědělce. Podle Evropské komise...

Růst cen domů a bytů v Česku zmírnil, v EU byl ale desátý nejvyšší

Ilustrační snímek

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku v prvním čtvrtletí zmírnil z 8,4 procenta na konci loňského roku na 7,7...

Cla na hliník a ocel platí i pro EU. Budeme se bránit, kontruje šéf Komise

V roce 2038 nás čeká komplikovanější svět s chřadnoucími USA a těsnější EU

Spojené státy začnou od pátku uplatňovat cla ve výši 25 procent na ocel a deset procent na hliník také na dovoz z...

Najdete na iDNES.cz