Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

  0:55aktualizováno  0:55
První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní minimální mzda. Německá státní pošta, pro kterou firma jezdila, mu musela doplatit více než čtvrt milionu korun. Dopravci se nyní obávají, že úspěch může spustit lavinu dalších žalob, a tvrdí, že by je spory zruinovaly.

Šofér kamionu Jiří Gabrhel, který v Německu vysoudil čtvrt milionu na dorovnání platu | foto: Archiv J. Gabrhela

Dvaačtyřicetiletého šoféra kamionu Jiřího Gabrhela ze Strmilova na Jindřichohradecku zastavila v polovině roku 2015 policejní hlídka v Německu. Kromě klasické kontroly dokladů se policisté začali vyptávat, kolik peněz si vydělá za hodinu.

„Dali mi leták, kde bylo, na koho se mohou obrátit řidiči, když mají menší mzdy. Všichni vědí, že čeští šoféři na minimální německou mzdu nikdy nedosáhnou,“ vypráví po dvou letech soudů první úspěšný řidič Jiří Gabrhel.

Od roku 2015 platí v Německu zákon o minimální mzdě, která musí být od loňského ledna alespoň 8,84 eura na hodinu, v přepočtu okolo 230 korun. Měsíčně při 160 odpracovaných hodinách by tak řidiči měli mít zhruba 37 tisíc korun.

„Jezdil jsem za základ dvanácti tisíc korun. Začal jsem si každý den psát, kdy jsem přejel hranice, kde jsem parkoval, kde skládal a nakládal zboží. Obrátil jsem se na německé odbory, předal jim dokumenty a vše už vyřídily za mě. Je to jen o tom se nebát,“ říká Gabrhel.

Mezi ostatními řidiči teď dělá osvětu – na parkovištích jim vypráví o svém případu a radí jim, co by případně měli udělat.

Vysoudit peníze Gabrhelovi pomohla zejména organizace Faire Mobilität, poradenské služby pro zaměstnance ze střední a východní Evropy, která se zejména řidičů kamionů z Česka, Polska, Maďarska či Rumunska zastává.

„Zákonná minimální mzda platí i pro zaměstnance, kteří dočasně vykonávají práci v Německu. Nezávisle na tom, zda mají pracovní smlouvu uzavřenou s německou, nebo zahraniční firmou,“ popsala Stanislava Rupp z této organizace.

V přepočtu na české koruny je minimální mzda v Německu zhruba čtyřikrát vyšší než minimální česká hodinová mzda, která je 73,20 koruny. Šoféři v Německu přitom mají nárok na peníze, nejen když řídí, ale i když nakládají, vykládají nebo dodržují po cestě bezpečnostní přestávku.

Průlomové na rozhodnutí německých úřadů je i to, že za necelých 10 měsíců nařídily doplatit Gabrhelovi 267 tisíc korun nikoliv jeho zaměstnavateli, tedy spediční firmě, ale německé státní poště Deutsche Post, pro kterou firma jezdila.

Konkurenční boj

„Rozhodnutí o doplacení minimální mzdy je zatím ojedinělá věc, u které vidíme zatím spoustu nejasností. Snažíme se zjistit k tomuto případu v Německu podrobnosti. Určitě bychom neuvítali, kdyby se řidiči začali hromadně takto soudit, protože v tu chvíli je tu právní nejistota,“ říká generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Naopak autodopravci tvrdí, že tímto opatřením se snaží němečtí odboráři i tamní speditérské firmy zlikvidovat levnější konkurenci, která je ničí. „Levnější autodopravci z Česka, Polska i dalších zemí je připravují o tržby. Už loni začali dostávat řidiči pokuty za to, že jezdí v Německu za nižší než minimální německou mzdu,“ říká dispečer Petr Kůs.

Pravidla o minimální mzdě platí podobně jako v Německu i ve Francii, a to od července roku 2016.

Jako první Čech tam dostal pokutu řidič ČSAD Uherské Hradiště. Francouzská policejní hlídka ho předloni na podzim zastavila na dálnici. Za nízkou mzdu vyfasoval pokutu 135 eur.

Proti tamním pravidlům se chce Česko bránit i oficiálně na půdě Evropské unie. „Pravidla v silniční dopravě potřebujeme regulovat jednotně na evropské úrovni, a ne vrážet mezi státy klín v podobě ochranářských opatření,“ řekl už dříve ministr dopravy Dan Ťok.



Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Další z rubriky

Obchvat Otrokovic postaví Eurovia, stavbu by měla dokončit v roce 2021

Obchvat Otrokovic.

Jihovýchodní část obchvatu Otrokovic postaví za 709 milionů korun stavební společnost Eurovia CS. Smlouvu na stavbu...

Boeing vyrábí letadla v hale větší než je Disneyland. Už padesát let

Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu

Co se děje pod střechou nejobjemnější budovy světa? Montují se tu letadla typu Boeing. Z velké části ručně, jako před...

Z loňského výběru mýta získají dopravci 213 milionů korun zpět

Ilustrační snímek

Český stát vrátí kamionovým dopravcům ze zaplaceného mýta téměř 213 milionů korun. Vratka poplatků za množstevní slevy...

Najdete na iDNES.cz