Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Řidiči autobusů stávkovat nebudou, vedení BusLine ustoupilo

  15:50aktualizováno  16:22
Lidé v Libereckém a Královéhradeckém kraji už se nemusí bát stávky řidičů autobusového dopravce BusLine. Řidičům se nátlak vyplatil - vedení ustoupilo a nebude snižovat mzdy a osekávat sociální výhody. Dohodnutý kompromis vychází z loňské kolektivní smlouvy.

Generální ředitel dopravní společnosti BusLine Tomáš Roubiček stojí vedle prvního čínského autobusu v ČR Yutong. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

BusLine je třetí největší dopravce v zemi. Někdejší ČSAD Semily kromě dvou zmíněných krajů v poslední době expandoval také do jiných krajů, například Ústeckého nebo Jihomoravského.

Odborový svaz dopravy v Jablonci vyhlásil stávkovou pohotovost kvůli zkrácení mezd i dovolené. Řidiči tak budou mít stejně jako loni pět měsíců dovolené, hodinová sazba zůstane na loňské úrovni, rozdíl za leden už firma lidem doplatila.

"Všichni si uvědomujeme, že ekonomická krize s sebou přináší problémy, na které musely zareagovat v podstatě všechny společnosti v České republice. Další skutečností je, že nás objednatelé, zejména kraje, tlačí ke snižování cen za kilometr. Pokud chce naše společnost zůstat mezi ostatními dopravci konkurenceschopná, nemůže si v současnosti dovolit zvyšování nákladů, a to včetně mezd," vysvětlil generální ředitel Tomáš Roubiček.

Odboráři jsou s výsledkem jednání spokojeni. "Dosáhli jsme toho, co jsme chtěli," řekl ČTK zástupce jablonecké odborové organizace Jiří Kuchyňka. Podpisem nové kolektivní smlouvy je podle něj stávka definitivně zažehnána. Stávková pohotovost zatím ale trvá. "V pondělí se sejde odborová organizace, aby ji odvolala, v tuto chvíli je to už ale jen formalita," uvedl Kuchyňka.

Podnik s miliardovým obratem zaměstnává 900 pracovníků

Situaci ve společnosti BusLine pozorně sledoval i Liberecký kraj. "Firma je největším dopravcem v kraji, stávka by mohla způsobit velké problémy," poznamenal hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). BusLine zajišťuje městskou dopravu v Jablonci a České Lípě a zhruba čtvrtinu městské dopravy v Liberci.

Autobusy BusLine zajišťují také více než polovinu linek regionální autobusové dopravy v Libereckém kraji. Firma je ale významným dopravcem také v sousedních krajích Ústeckém a Královéhradeckém, jezdí i na jižní Moravě nebo ve středních Čechách. Jablonecké středisko BusLine bylo ještě v roce 2010 samostatným podnikem ČSAD Jablonec. Firma se spojila s ČSAD Semily a od 12. prosince 2010 působí na trhu pod názvem BusLine.

Podnik s miliardovým obratem zaměstnává 900 pracovníků, z toho je zhruba 700 řidičů. Ve firmě působí čtyři odborové organizace. "Tři z nich byly připraveny návrh nové kolektivní smlouvy podepsat, proti se postavil jen Jablonec," poznamenal Roubiček.

Návrh nové kolektivní smlouvy počítal podle Roubička se změnou pohyblivých složek mezd, které měly řidiče víc motivovat k úspoře pohonných hmot nebo nákladů na opravy. To jsou právě v Jablonci slabá místa, náklady na opravy a pohonné hmoty v přepočtu na kilometr jsou tam vyšší než v ostatních 13 střediscích firmy.

Podle odborářů jsou ale důvodem starší autobusy. Roubiček to popírá. "Průměrné stáří autobusů pro příměstskou dopravu v Jablonci je sedm let, třeba v Rokytnici mají vozy starší, přesto jsou tam náklady nižší," dodal ředitel. Právě na tuto oblast se proto podle něj vedení v Jablonci zvlášť zaměří.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Výcvik policistů na jihlavském polygonu.
Česko bude mít dva okruhy pro auta bez řidiče. Státní ve Velimi, druhý od BMW

Stát potřebuje vlastní polygon pro nezávislé testování takzvaných autonomních aut, kde úlohu řidiče přebírá v menší nebo větší míře technika. Myslí si to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.