Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Praha začala trestat řidiče Uberu za ceník jízd. Hrozí jim vysoké pokuty

  • 393
Uber má v Praze další problém. A vypadá to, že největší s jakým se dosud setkal. Magistrátní úředníci totiž po pondělním zátahu vyhodnotili, že všichni kontrolovaní řidiči porušili zákon o cenách. Za to jim hrozí statisícové pokuty.

„Všech jedenáct kontrolovaných řidičů porušilo zákon o cenách a nyní je čeká správní řízení,“ říká vedoucí oddělení taxislužby na pražském magistrátu Jiří Bureš. Je to poprvé, co chce magistrát trestat za toto porušení předpisů i Uber.

Běžně ale takto chytá i klasické taxikáře. Za loňský rok podle Bureše zahájil magistrát 71 správních řízení ohledně porušení zákona o cenách a 55 z nich dovedl do konce.

V případě Uberu se však nejedná o to, že by jeho řidiči přímo podváděli své zákazníky fintami, jako je třeba nechvalně proslulé taxikářské „turbo“. Jejich problém spočívá v nastavení celé služby a její cenotvorby. O to je ale z jejich pohledu situace složitější.

Nacenění Uberu se se zákonem vylučuje

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si v prosinci půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Zákon o cenách totiž porušili podle Bureše řidiči už tím, že na autě neměli uvedenou cenu. To se u služby, která si zakládá na tom, že její řidiči jezdí vlastními auty, těžko změní. Zároveň magistrátu vadí, že Uber používá nepovolenou cenotvorbu.

Podle pražských pravidel totiž může taxikář (za kterého úředníci i amatérského řidiče Uberu považují) účtovat pouze nástupní taxu, cenu za kilometr a cenu za minutu čekání. Uber si ale účtuje i poplatek (5 korun pro UberPop a 6 korun pro UberBlack) za minuty jízdy. A v tom už vidí magistrát porušení zákona.

Řidiči limuzinové služby UberBlack se potom podle magistrátu dopustili i prodražení: jejich základní kilometrová taxa je totiž 27 korun, což je jen o korunu níže než nejvyšší cena stanovená na 28 korun. Když se do toho započítá i zmíněný poplatek za minuty, výsledná cena za kilometr se vyšplhá výše. Dalším způsobem, jak mohou ceny Uberu překročit stanovené maximum, jsou takzvané dynamické ceny, kdy se ve špičce základní taxy násobí.

Na rozdíl od nechvalně proslulých podvádějících taxikářů je ale (i když podle magistrátu nelegální) nacenění jízd Uberu transparentní. Zákazník ceny vidí, může si nechat v aplikaci spočítat odhad celého propočtu a vždy musí výslovně odsouhlasit, zda akceptuje zvýšení cen ve špičce.

Zároveň na způsob účtování nemají žádný vliv samotní řidiči. Ceny za ně počítá mobilní aplikace, oni pouze jízdu poklepáním na displej zahájí a ukončí. Platby probíhají bezhotovostně.

Úředníci mohou pokutovat každého řidiče Uberu

Magistrát tak netrestá individuální pochybení konkrétních řidičů, se kterými posléze vede správní řízení, ale systémové nastavení Uberu. Vzhledem k tomu, že Uber se tím nijak netají, neodhalily ani kontroly nic nového. Šlo ale o první případ, kdy úředníci pomocí figurantů porušování zákona identifikovali v terénu.

Investoři Uberu věří, regulátoři ho zakazují

Uber je původem americká firma, která se v posledních letech šíří po světových metropolích. Konceptu věří mnoho významných investorů v čele se zakladateli Googlu, Amazonu či bankou Goldman Sachs. Dohromady do Uberu investoři již vložili 7,4 miliardy dolarů, což z ní podle listu Wall Street Journal dělá nejoceňovanější start-up světa s hodnotou 51 miliard dolarů. Pro srovnání: ČEZ má na burze přibližně šestinovou hodnotu.

Problémem, na který Uber naráží všude po světě, je regulace a zákony. Služba podle ministerstva dopravy nebo pražského magistrátu porušuje několik zákonů i v ČR (více zde). V sousedním Německu už soud na základě žaloby tamních taxikářů UberPop zakázal. Nahradila ho vysoce regulovaná služba UberX (více zde).

Nyní by si tak teoreticky mohli pomocí aplikace volat jednoho řidiče Uberu za druhým a za předpokladu, že firma nezmění nacenění, by měli jistotu, že porušují zákon o cenách.

O tom, že jeho řidiči porušují pravidla pro taxislužbu, zástupci pražského Uberu samozřejmě ví. Reagují ale vždy tím, že nejsou taxislužba a tak se na ně tato pravidla nevztahují. „Cenové limity platí pro řidiče taxi. Uber je technologická firma a v Praze neposkytuje taxi služby. Uber si nemůžete objednat po telefonu, vůz si nemůžete stopnout mávnutím na ulici, nelze použít ani hotovost – to můžete v klasickém taxi,“ reagovala na aktuální trestání řidičů marketingová ředitelka pražského Uberu Barbora Poláchová.

Navíc dodává, že Uber v Praze plánuje (i přes nyní se naplno projevující legislativní nekompatibilnost) vytrvat. „Uber vždy podporoval své partnerské řidiče a i nyní poskytuje veškerou potřebnou asistenci těm, vůči kterým bylo zahájeno individuální správní řízení. Chceme všechny ujistit, že Uber vytrvá ve snaze dál hájit právo místních lidí, aby měli přístup k naší technologii jako flexibilní ekonomické příležitosti,“ říká Poláchová.

Dle zákona milion, soudy ale pouští “jen” sto tisíc

Porušení zákona o cenách ale není jediný problém, který v pondělí kontrolovaní řidiči Uberu mají. Magistrát už v úterý uvedl, že zahájí správní řízení za porušení zákona o silniční dopravě a úřadům městských částí předá k řešení přestupky nedovoleného podnikání (více jsme psali zde).

Nynější pochybení - porušení zákona o cenách - je ale trestáno tvrději. Podle zákona lze udělit až pokutu do výše milionu korun. Sám Bureš ale poukazuje na to, že Nejvyšší správní soud dříve rozhodl, že tyto pokuty nemají být likvidační. Tímto judikátem se potom řídí i soudy, k nimž se zpravidla potrestaní taxikáři odvolávají.

V praxi tak pokuty bývají okolo sto tisíce korun. „Už jsme ale jedné nechvalně proslulé taxislužbě, která porušovala předpisy významně a opakovaně, udělili i půlmilionovou pokutu, se kterou soud souhlasil,“ dodává Bureš.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednodušší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurace/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.


Elektromobil