Řidička autobusu Hana Jakubcová

Řidička autobusu Hana Jakubcová | foto: Dan Materna, MAFRA

Řidička autobusu? Ženy čím dál častěji dobývají profesi spjatou s muži

  • 124
Řidička autobusu, tedy profese, s níž má většina lidí spjaté spíše muže, je stále častější. Ovládání moderních vozů je totiž snadné skoro jako řízení osobního auta. Do budoucna navíc podíl žen-řidiček podle odborníků poroste. Dopravci si přitom jejich práci pochvalují.

Hana Jakubcová zkusila v životě spousty profesí, ale nakonec ji před rokem přemluvil kamarád, ať si zkusí udělat řidičský průkaz pro autobus. Od června pravidelně vozí cestující na lince společnosti Arriva v okolí Černošic u Prahy.

„Je to v podstatě stejné jako řídit osobní auto. Lidé reagují velmi hezky, i když občas slyším překvapené cestující, že řídí ženská. Jezdím na takové lince, kde už v podstatě každého znám,“ pochvaluje si Jakubcová novou profesi.

Podobných příběhů v Česku bude přibývat. Dlouho výhradně mužská profese začíná totiž přitahovat i ženy. Za posledních pět let počet držitelek řidičského oprávnění skupiny D stoupl podle statistik Ministerstva dopravy o pětinu, na 1543.

Zájem je přitom také mezi dopravci, kteří jsou se ženami za volantem spokojení. Zmíněná Arriva jich zaměstnává už tři desítky. „S řidičkami je výborná spolupráce, v jednotlivých provozech vycházejí s muži-řidiči dobře. Jsme s nimi velmi spokojeni a do budoucna chceme jejich počet zvyšovat,“ říká Ivo Novotný, personální a marketingový ředitel Arriva Transport.

Podobný počet řidiček autobusu pracuje například v pražském Dopravním podniku. „Ženy pracují na této pozici stejně kvalitně jako jejich mužští kolegové,“ řekl mluvčí Dopravního podniku Jiří Štábl.

Podstatně více žen v současnosti řídí tramvaje, Dopravní podnik v Praze jich zaměstnává 200. Naopak žádná není v metru, i když zájem o takovou práci měly. Nesplnily však předpoklady, které stanovuje vyhláška a zákon o drahách.

Řidičský průkaz na autobus stojí řádově desítky tisíc korun. Záleží na tom, zda řidička už má rovněž oprávnění na řízení nákladního auta.

Podle Martina Felixe, mluvčího sdružení autodopravců Česmad Bohemia, bude žen za volantem autobusů přibývat podobně jako v západní Evropě, kde je podíl žen-řidiček větší. „Řízení dnešních moderních vozidel není nijak fyzicky náročné a dá se přirovnat bez nadsázky k řízení osobního auta. Řidičů je potřeba stále více,“ vysvětlil Felix.

Pro ženy za volantem mluví fakt, že u autobusů jim jde podstatně snáze skloubit práci s rodinným životem. To jde hůře za volantem kamionu, přesto například řidičský průkaz na nákladní auto s návěsem má více než osm stovek žen.