Kraje hledají miliardu korun na vyšší mzdy řidičů, nejspíš přispěje vláda

  1:16aktualizováno  1:16
Řidičům autobusů výrazně vzroste příjem. Dopravci na to chtějí připlatit od krajů, ty zase od vlády. Premiér Sobotka již přislíbil, že s kraji jednat bude. Regiony odhadují, že budou potřebovat miliardu korun.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Jen těžko najdete v Česku profesi, které meziročně o tolik stoupnou mzdy. K razantnímu navýšení mezd o desítky procent míří tuzemští řidiči autobusů. Ministerstvo práce a sociálních věcí a premiér Bohuslav Sobotka jim slíbili posun ve mzdách. Aniž by řešili, kde se na to vezmou peníze.

Po měsících dohadování našli autobusoví odboráři a stát společnou řeč. Návrh ministerstva práce a sociálních věcí předpokládá navýšení nejnižší mzdy u šoférů z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Největší skok zažijí řidiči u příplatku za čekání mezi jízdami: dosud je minimum 50 korun, nově bude 78 korun. V praxi to znamená navýšení o 37, v případě příplatku dokonce o 50 procent.

Řidiči tráví mimo domov běžně přes 15 hodin, kvůli dlouhým přestávkám jsou však za volantem třeba jen polovinu z této doby. Tomu odpovídá i jejich výdělek, který dlouhodobě považují za výrazně podhodnocený i kvůli odpovědnosti za cestující. Nově by měl být zaveden také příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši šesti korun a 60 haléřů za hodinu.

Navýšení mezd přímo dopadne na dopravce, kteří jezdí na objednávku krajů ztrátové regionální linky a kraje jim ztrátu dorovnávají. Růstem minimální mzdy řidičů jim výrazně stoupnou náklady. A ty budou chtít od krajů kompenzovat, protože jde o náklad, jehož výši nemohou ovlivnit. „Jsou to řádově miliony korun ročně navíc, o které nám náklady stoupnou. Pochopitelně je budeme chtít od kraje doplatit,“ říká Robert Krigar, šéf velkého jihočeského dopravce GW Bus. A podobně mluví i další dopravci.

Dosud nárůsty mezd v nákladech kompenzovalo zlevnění nafty, kraje většinou i přes levnější tankování doplácí na autobusy stejně. Postupně zveřejňované výroční zprávy dopravců však ukazují, že i když většina firem už loni řidičům přidala, jsou i firmy, které loni výplaty prakticky nezměnily.

Protesty řidičů zabraly

Kraje navyšování mezd řidičů podporovaly od doby, kdy protesty řidičů začaly. Když došlo k dohodě, okamžitě natáhly ruku a chtějí peníze navíc od státu. Šéf Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek odhaduje zvýšení nákladů na více než miliardu korun. Podle něj by měla na zvýšení mezd krajům přispět vláda, která nařízení o zvýšení mezd pomáhá vyjednat.

Jak se kraje dostaly právě k miliardě, není jasné. Podle asociace jde o předběžný odhad. Například Liberecký kraj dosud netuší, kolik peněz navíc bude potřebovat. „Nedovedeme v tuto chvíli odhadnout, jaký dopad navyšování mezd bude mít. Odbor dopravy situaci sleduje a čekáme na závěrečnou verzi dohody odborů a vlády. Například je třeba upřesnit, jestli se navýšení týká stávajících, nebo až nových smluv apod.,“ řekl hejtman Martin Půta.

Premiér Sobotka už slíbil, že vláda a kraje budou jednat. Jisté je, že ve vládě nebude úplná shoda na skokovém navyšování mezd řidičům. Například ministerstvo dopravy dává od navyšování peněz „autobusákům“ ruce pryč. „Mzdy řidičů nespadají do kompetence ministerstva dopravy. Smlouvy s dopravci uzavírají kraje a je jejich odpovědnost, jak firmy vybírají a jaký to má dopad na platy řidičů,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Odboráři se netají spokojeností. Původně požadovali 130 korun za hodinu, podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka se však navržené řešení této částce velmi blíží, a proto ho předsednictvo odsouhlasilo. Ve stávkové pohotovosti řidiči zůstanou až do finálního schválení.

Teď zbývá materiál připravit pro vládu, definitivní legislativní podoba má být hotová do konce října. Odborům hrály do karet i další důvody: blížící se krajské volby a čím dál větší nedostatek řidičů. Někteří dopravci už museli například rušit i některé spoje, protože autobusy neměl kdo řídit.

Výrazné zvýšení platů by mohlo za volant autobusů přilákat více lidí. Na nedostatek řidičů si stěžují i nákladní dopravci, těm by vyšší platy řidičů autobusů mohly způsobit odliv šoférů z kamionů.

Dopravci lákají za volant i ženy. Vyzkoušeli jsme redaktorku za volantem:

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Karoq v Kvasinách skončí, Volkswagen tam začne montovat Passaty

Volkswagen Passat

Vedení Volkswagenu rozhodlo o zajímavé rošádě. Výrobu vozů rodiny Passat, která dlouho bývala vlajkovou lodí německého...

Dnešní pracující se upínají k dětem, na státní důchod moc nespoléhají

seniorka, placení

Takzvaná sendvičová generace to nebude mít lehké. Tito lidé se musejí postarat nejen o své děti, ale i o stárnoucí...

Vláda podpoří testovací centrum BMW na Sokolovsku pobídkou za půl miliardy

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá automobilka BMW získá na vybudování testovacího centra na Sokolovsku investiční pobídku od státu až 528,75...

Najdete na iDNES.cz