Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ve Francii hrozí i pokuta za spaní v kamionu, říká šéf trestané firmy

  10:53aktualizováno  10:53
Pro firmu ČSAD Uherské Hradiště vedenou Radislavem Kusákem jsou cesty do Francie životně důležité, míří tam velká část objemu jeho zakázek. Přesto nechce přistoupit na nové podmínky francouzské vlády. Kvůli nim první český řidič kamionu dostal pokutu 135 eur za to, že mu firma neplatí francouzskou minimální mzdu.

Pokutovaný řidič kamionu pracuje právě pro firmu z Uherského Hradiště. Ta se jako ostatní dopravci obává, že opatření, platné od 1. července, bylo přijato s cílem zbavit se levnější konkurence. Zvýšit minimální mzdu na úroveň Francie si firma ČSAD nemůže dovolit, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz Kusák.

Nebylo by pro vás jednodušší vyrobit papíry potvrzující, že řidič má francouzskou minimální mzdu?
Nechceme jít cestou podvodu nebo falšování nějakých dokumentů. My s tím z principu nesouhlasíme. A není to jen kvůli tomu, kolik bychom měli platit řidičům. Velký problém je sama administrativa. Papírování, abychom vyhověli všem požadavkům, je šílené.

Český řidič kamionu dostal ve Francii pokutu. Měl příliš nízkou mzdu

Co vše musí tedy mít podle francouzského zákona váš řidič navíc oproti jiným zemím?
Museli bychom se zaregistrovat do jejich systému. Najít tam odpovědného zástupce, který bude mluvit francouzsky a má sídlo ve Francii. Dále by pak měl mít řidič v kabině pracovní smlouvu ve francouzštině a také přeloženou kolektivní smlouvu. Museli bychom přejít i na všechny podmínky, které pro řidiče stanovuje ve Francii zákon v sociální oblasti.

Není jednodušší řidičům přidat na úroveň francouzských mezd?
Jenže to není jen o těch mzdách, ale i o dalších podmínkách. Například dovolená. V Česku je základ čtyři týdny, ve Francii pět týdnů. Navíc je i rozdílná výše minimální mzdy ve Francii pro řidiče podle toho, kolik mají odpracováno. Všechno toto bychom museli zohlednit. Už dlouho se nám nabízejí různé společnosti, že to za nás zařídí. Často to jsou sami francouzští dopravci, což nám přijde ještě absurdnější, abychom jim dávali tolik dokumentů jako jejich konkurenti.

Jaký je rozdíl v platu mezi českým řidičem a francouzským?

U nás je průměrná mzda kolem 22 tisíc korun měsíčně, k tomu všechny náhrady, tedy hlavně diety. V praxi je to tak dvojnásobek této sumy. Ve Francii je minimální hodinová mzda kolem deseti eur (při 35hodinovém pracovním týdnu, jaký je ve Francii běžný, by šlo o 38 tisíc Kč měsíčně, pozn. red.).

Co by takové navýšení pro váš byznys znamenalo?
Zvýšení nákladů, to je jednoznačné. Propočty, které dělal Česmad, mluví o zhruba 35 centech na kilometr. V tu chvíli výrazně ztrácíme svoji konkurenceschopnost. Je otázka, kdo by vlastně jezdil, v celé Evropě řidiči chybějí.

Proč myslíte, že mají Francouzi takové požadavky?
Jednoznačně to jsou obavy z vytlačení z trhu. Rozhodně nemají starost o životní a sociální podmínky českých řidičů.

Minimální mzda netrápí jen šoféry. Němci kontrolují Čechy i na veletrzích

Školíte řidiče na situaci, kdy je při takové kontrole zastaví?
Vědí o tom, že se to děje. Řidič na dálnici je trošku jako lovná zvěř, záleží hodně na policistovi, jak se k tomu postaví. Už byli několikrát kontrolováni a pokutu nedostali.

Jedním z opatření proti levné pracovní síle je i zákaz spaní v kabině kamionu během týdenního odpočinku, tedy hlavně o víkendu. Jak toto řešíte?
To se nás také týká. Snažíme si plánovat jízdy tak, aby byli řidiči na víkend doma, ale občas se tomu nevyhneme. Podle zákona to není sankcionované, když jde o výjimečné nebo náhodné přespání. To je opatření hlavně proti řidičům z jiných zemí, kteří tráví celé měsíce v kabinách kamionu.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Od dubna nohu z plynu. Na řidiče budou na D1 čekat tři měřené úseky

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Řidiči si na dálnici D1 budou opět muset dávat pozor na dodržování povolené rychlosti na opravovaných úsecích....

Ministr dopravy zvažuje zakázat předjíždění kamionů na dálnicích

Ilustrační snímek.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok zvažuje zavedení zákazu předjíždění pro kamiony na dálnicích. Zřejmě by ale nešlo o...

Najdete na iDNES.cz