Ve Francii hrozí i pokuta za spaní v kamionu, říká šéf trestané firmy

  10:53aktualizováno  10:53
Pro firmu ČSAD Uherské Hradiště vedenou Radislavem Kusákem jsou cesty do Francie životně důležité, míří tam velká část objemu jeho zakázek. Přesto nechce přistoupit na nové podmínky francouzské vlády. Kvůli nim první český řidič kamionu dostal pokutu 135 eur za to, že mu firma neplatí francouzskou minimální mzdu.

Pokutovaný řidič kamionu pracuje právě pro firmu z Uherského Hradiště. Ta se jako ostatní dopravci obává, že opatření, platné od 1. července, bylo přijato s cílem zbavit se levnější konkurence. Zvýšit minimální mzdu na úroveň Francie si firma ČSAD nemůže dovolit, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz Kusák.

Nebylo by pro vás jednodušší vyrobit papíry potvrzující, že řidič má francouzskou minimální mzdu?
Nechceme jít cestou podvodu nebo falšování nějakých dokumentů. My s tím z principu nesouhlasíme. A není to jen kvůli tomu, kolik bychom měli platit řidičům. Velký problém je sama administrativa. Papírování, abychom vyhověli všem požadavkům, je šílené.

Český řidič kamionu dostal ve Francii pokutu. Měl příliš nízkou mzdu

Co vše musí tedy mít podle francouzského zákona váš řidič navíc oproti jiným zemím?
Museli bychom se zaregistrovat do jejich systému. Najít tam odpovědného zástupce, který bude mluvit francouzsky a má sídlo ve Francii. Dále by pak měl mít řidič v kabině pracovní smlouvu ve francouzštině a také přeloženou kolektivní smlouvu. Museli bychom přejít i na všechny podmínky, které pro řidiče stanovuje ve Francii zákon v sociální oblasti.

Není jednodušší řidičům přidat na úroveň francouzských mezd?
Jenže to není jen o těch mzdách, ale i o dalších podmínkách. Například dovolená. V Česku je základ čtyři týdny, ve Francii pět týdnů. Navíc je i rozdílná výše minimální mzdy ve Francii pro řidiče podle toho, kolik mají odpracováno. Všechno toto bychom museli zohlednit. Už dlouho se nám nabízejí různé společnosti, že to za nás zařídí. Často to jsou sami francouzští dopravci, což nám přijde ještě absurdnější, abychom jim dávali tolik dokumentů jako jejich konkurenti.

Jaký je rozdíl v platu mezi českým řidičem a francouzským?

U nás je průměrná mzda kolem 22 tisíc korun měsíčně, k tomu všechny náhrady, tedy hlavně diety. V praxi je to tak dvojnásobek této sumy. Ve Francii je minimální hodinová mzda kolem deseti eur (při 35hodinovém pracovním týdnu, jaký je ve Francii běžný, by šlo o 38 tisíc Kč měsíčně, pozn. red.).

Co by takové navýšení pro váš byznys znamenalo?
Zvýšení nákladů, to je jednoznačné. Propočty, které dělal Česmad, mluví o zhruba 35 centech na kilometr. V tu chvíli výrazně ztrácíme svoji konkurenceschopnost. Je otázka, kdo by vlastně jezdil, v celé Evropě řidiči chybějí.

Proč myslíte, že mají Francouzi takové požadavky?
Jednoznačně to jsou obavy z vytlačení z trhu. Rozhodně nemají starost o životní a sociální podmínky českých řidičů.

Minimální mzda netrápí jen šoféry. Němci kontrolují Čechy i na veletrzích

Školíte řidiče na situaci, kdy je při takové kontrole zastaví?
Vědí o tom, že se to děje. Řidič na dálnici je trošku jako lovná zvěř, záleží hodně na policistovi, jak se k tomu postaví. Už byli několikrát kontrolováni a pokutu nedostali.

Jedním z opatření proti levné pracovní síle je i zákaz spaní v kabině kamionu během týdenního odpočinku, tedy hlavně o víkendu. Jak toto řešíte?
To se nás také týká. Snažíme si plánovat jízdy tak, aby byli řidiči na víkend doma, ale občas se tomu nevyhneme. Podle zákona to není sankcionované, když jde o výjimečné nebo náhodné přespání. To je opatření hlavně proti řidičům z jiných zemí, kteří tráví celé měsíce v kabinách kamionu.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

Obchvat Frýdku má dokončit Silnice Group, stavbu ale blokují ekologové

Obchvat Frýdku-Místku a připojení na R48 vyznačené na mapě.

Výstavbu čtyř kilometrů dlouhého pokračování dálničního obchvatu Frýdku-Místku postaví sdružení firem vedené...

Odtahy vozidel si chce stát řešit sám. Služba podraží o tisíce

Odtah (ilustrační snímek)

Bouračka nebo porucha na dálnici se řidičům může ještě víc prodražit. Ministr dopravy Dan Ťok chce omezit čekání v...

Najdete na iDNES.cz