Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

  5:00
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako malý posedlý automobily. Simuloval kvůli nim, jako vizionář později zaujal arabské šejky. Teď vyrábí elektrická žihadla značky Rimac, která na dálnici snadno ujedou konkurenci.

„Celej život jsem úplně ujetej do aut. Rodiče mi říkali, že jsem se o ně zajímal ještě dřív, než jsem začal mluvit a chodit. Prý jsem i simuloval, že mám zlomenou ruku, jen aby mě posadili do auta a odvezli do nemocnice,“ říká třicetiletý Chorvat Mate Rimac, jenž zkonstruoval nejrychlejší auto s elektrickým pohonem na světě. Žádnou neforemnou krabici, ale vymazlený supersportovní vůz za zhruba 25 milionů korun.

Svou zemi reprezentoval během uplynulého víkendu na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku v Monaku a jeho podnikatelský příběh má neskutečný drajv. Už na střední škole dvakrát uspěl v národní soutěži o nejlepší inovaci v elektrotechnice.

„Byly to školní projekty. Vymyslel jsem rukavici, která suplovala funkci klávesnice a myši. Měla sloužit k ovládání televize a internetu. To bylo ještě v době, než se rozšířily chytré telefony. A taky jsem navrhl systém, jak eliminovat mrtvé body při jízdě autem,“ vypráví charizmatický vizionář. Dokonce má dva patenty, jenže tehdy neměl tušení, jak systém začít vyrábět ve velkém a prodávat.

Když mu bylo osmnáct, koupil si své první auto, BMW řady 3 z roku 1984. „Koupil jsem si auto, které bylo o čtyři roky starší než já . Chtěl jsem s ním závodit, ale ten starý motor vybuchl. Tak jsem se rozhodl, že ho přestavím na elektromobil,“ vypráví Rimac.

V knize rekordů

Součástky sháněl po vrakovištích či z vysokozdvižných vozíků, později si vyráběl vlastní. Auto postupně vylepšoval a jezdil s ním po závodech, kde soupeřil s auty se spalovacím motorem. „Ze začátku se mi smáli: ‚Co děláš s tou pračkou na závodní dráze?‘ Ale pak jsem začal vyhrávat,“ usmívá se Rimac. V roce 2011 si vysloužil zápis do Guinnessovy knihy za elektroauto s největším zrychlením.

Už tehdy bylo jeho snem postavit vlastní auto. „Jenže v automobilovém odvětví panují obrovské vstupní bariéry. Stovky lidí se snažily rozjet vlastní automobilku, ale skoro nikdo neuspěje,“ říká Rimac.

Překážkou jsou hlavně investice do vývoje. Rimac si v začátcích mohl sáhnout na peníze od šejků z Abú Zabí, kterým se jeho nápad i skici líbily. Společně se domluvili, že prototyp představí na frankfurtském autosalonu. Jenže vyžadovali, aby se Rimac přesunul k Perskému zálivu, s čímž nesouhlasil.

„Pracovali pro mě tehdy tři kluci. Abych jim mohl zaplatit, musel jsem si půjčit, kde se dalo, prodat všechno, co šlo, včetně otcovy motorky, aniž o tom věděl,“ říká Chorvat. Vůz sice tehdy do Frankfurtu přivezli, ale do hotového auta měl daleko.

„Uvědomili jsme si, že bude trvat roky, než ho vyvineme. Na to jsme neměli čas ani peníze,“ říká Rimac. Tehdy se rozhodli, že budou vyvíjet technologie pro jiné automobilky. „To bylo asi nejlepší rozhodnutí, co jsme udělali,“ dodává. Dodnes je to hlavní byznys firmy Rimac, jejímiž zákazníky jsou Renault, Jaguar či Aston Martin.

Vedle toho pracovali na vlastním autě. Ukázali ho před dvěma lety na ženevském autosalonu. Modelu Concept One se vyrobilo osm kusů a všechny se prodaly. Letos na stejném místě předvedli Concept Two.

„Dvojka má být hotová v roce 2020, vyrobí se 150 kusů. Cenovka je na 1,7 milionu eur (asi 44 milionů korun, pozn. red.). Na jedno dobití má ujet až 650 kilometrů. A maximální rychlost bude 412 kilometrů v hodině. „Mohla by jet rychleji, jediné omezení jsou pneumatiky,“ vysvětluje Rimac.

Šťastná nehoda?

Concept One přitáhl pozornost široké veřejnosti mimo jiné kvůli nehodě Richarda Hammonda, moderátora známých britských motoristických pořadů Top Gear a The Grand Tour. Při testování auta loni v červnu ve Švýcarsku nezvládl zatáčku a vyletěl ze silnice. Auto po několika kotrmelcích začalo hořet.

„Řada lidí mi říkala, že to bylo to nejlepší, co se mohlo přihodit. Psalo se o tom po celém světě, chorvatské noviny to týden řešily na titulních stranách. Ale pro mě to bylo dost stresující. Připadalo mi, že jsem zestárnul o deset let,“ říká Rimac. Podnikatel totiž tehdy zrovna jednal o penězích od investorů a bál se, že humbukem okolo je nepřesvědčí.

Za konkurenta majitele automobilky Tesla Elona Muska se chorvatský výrobce elektromobilů nepovažuje. „Když jsem začínal, Teslu jsem bedlivě sledoval. Ale tehdy to nebyl žádný Elon, ten přišel až později jako investor. Vzhlížím spíš k vynálezci Nikolu Teslovi, který se také narodil v Chorvatsku,“ prohlašuje Rimac.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...