Podle ministra průmyslu Římana by konec německé automobilky nijak výrazně neovlivnil české dodavatele. Ilustrační foto.

Podle ministra průmyslu Římana by konec německé automobilky nijak výrazně neovlivnil české dodavatele. Ilustrační foto. | foto: Martin Adamec

Říman: Pád Opelu by mohl českým výrobcům přinést i pozitiva

  • 28
Pád německé automobilky Opel, která se ocitla v existenčních potížích, by mohl českým výrobcům osobních vozů přinést i pozitiva. Před zahájením setkání ministrů EU se zástupci automobilky General Motors, která Opel vlastní, to řekl ministr obchodu a průmyslu Martin Říman.

Na německou automobilku v současnosti doléhají především potíže mateřské firmy a po státu žádá pomoc 3,3 miliardy eur (zhruba 90 miliard korun).

"Myslím, že tu situaci (pád Opelu) neovlivní nijak významně negativně.

Čtěte: Opel začínal šicími stroji, sto padesát let poté čelí krachu

Možná, že by ji ovlivnil dokonce pozitivně, protože ten volný prostor by musel někdo zaplnit, což je příležitost," uvedl Říman. Podle něj by konec německé automobilky výrazněji neovlivnil ani české dodavatele, kteří dodávají součástky právě General Motors. V Česku jich je zhruba 25, ale drtivá většina z nich dodává výrobky pro více automobilek.

Německo ani Evropská unie ovšem v současnosti netuší, jaké má General Motors s Opelem záměry. Proto dnes Evropská komise svolala ministerskou schůzku, jíž se účastní i zástupci automobilového koncernu. "Předpokládám, že nám řeknou, co s Opelem zamýšlejí. Motivem je potvrdit si, že všechny kroky, které jednotlivé země udělají, budou v souladu s pravidly EU," dodal Říman, který na schůzce zastupuje české předsednictví.

Český ministr je nicméně k finanční pomoci, kterou automobilka žádá, spíše skeptický. Podle něj je "pikantní", že nedávno o ni požádal právě finanční ředitel General Motors.

Nikdo neví, jak je to s patenty

Zodpovědnost za automobilový průmysl nesou především automobilky, shodli se nakonec zástupci EU. Konkrétní závěry ze schůzky však nezveřejnili.

Německá kancléřka Angela Merkelová dnes uvedla, že pomoc automobilce je ve vládní odpovědnosti. Současně však potvrdila dosavadní postoj vlády, že stát může uvažovat o pomoci pouze společnostem, které budou mít pozitivní vyhlídky do budoucna. Žádnou konkrétní finanční pomoc nepřislíbila.

Debata o tom, zda by Německo mělo nějakým způsobem Opelu pomoci, se zasekla na tom, že firma vládě nepředložila dostatečně propracovanou koncepci svého dalšího rozvoje. Nejasnosti jsou například kolem práv k patentům Opelu, jenž má v Německu i své vývojové centrum.

Od celé evropské sedmadvacítky může automobilka čekat nějakou finanční pomoc jen těžko, ledaže by byla v souladu s poměrně přísnými pravidly unie. "Účastníci schůzky za Evropskou komisi připomněli nutnost respektování pravidel EU včetně státní pomoci a ochrany vnitřního trhu," uvedla komise v tiskové zprávě.

Pro Opel současná krize není v dlouhé historii firmy první. Slavná automobilová značka prošla nejen krizí ve 30. letech minulého století, kdy se výroba takřka zastavila, ale o existenci musela bojovat i v 70. a 80. letech a nakonec i v letech 90., kdy kvůli snižování nákladů začala vyrábět auta nižší kvality, což poškodilo její "image".