Řízení letového provozu.

Řízení letového provozu. | foto: Profimedia.cz

Letoví dispečeři získali největší komerční zakázku. Vyškolí kolegy z Bosny

  • 1
Řízení letového provozu vycvičí bosenské letecké dispečery. V českém výcvikovém středisku CANI (Czech Air Navigation Institute) se bude školit 69 dispečerů a poté budou moci převzít kontrolu nad vzdušným prostorem Bosny. Školení za více než 200 milionů korun je pro české dispečery dosud nejvyšší komerční zakázkou.

Nyní řídí letový provoz na bosenském nebi dispečeři z Chorvatska a Srbska. Nově vycvičení dispečeři by měli převzít kontrolu nad letadly po tříletém výcviku v roce 2019.

Řízení letového provozu (ŘLP) zvítězilo v otevřeném výběrovém řízení, ve kterém porazilo konkurenci vedenou švédskými dispečery ze společnosti EPN. „Tuto výjimečnou komerční zakázku vnímáme jako velmi prestižní úspěch CANI, protože svým rozsahem je největší v historii našeho podniku a jednou z největších v Evropě za posledních deseti let,“ uvedl ředitel ŘLP Jan Klas.

Teoretická část výuky se uskuteční částečně v Bosně a poté i v sídle ŘLP v Jenči nedaleko Prahy. „Tam se bosenští dispečeři budou učit i v praxi na simulátorech,“ řekl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Kromě 59 nováčků se školení zúčastní deset nynějších dispečerů, které v Česku čeká takzvané docvičení.

Se školením dispečerů ze zemí bývalé Jugoslávie mají již čeští dispečeři zkušenosti. Kromě nich v minulosti školili například řídící provozu z Německa, Polska a Německa. Ze vzdálenějších zemí pak například z Gruzie, Kazachstánu, Arménie a Kyrgyzstánu. Komerční aktivity spojené s výcvikem kolegů loni českému ŘLP vynesly 77 milionů korun.

Na letecký provoz v Česku dohlíží 232 dispečerů. Jejich počet je dlouhodobě zhruba stejný.