Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dispečeři z Prahy vyškolí kolegy z Malty. Kromě prestiže to i vynáší

  11:00aktualizováno  11:00
Čeští řídící letového provozu získali další kontrakt na školení svých evropských kolegů. Po dispečerech z Bosny a Hercegoviny budou školit dispečery z Malty. Výcvik představuje pro Řízení letového provozu stále významnější zdroj příjmů. Loni příjmy ze školení dle odhadů poprvé přesáhly sto milionů korun.

Řízení letového provozu, operátor | foto: Řízení letového provozu ČR

Podobně jako v předchozím případě půjde o tříletý projekt, během nějž vycvičí čeští dispečeři několik desítek nováčků z ostrova ve Středozemním moři. Vyškolení dispečerů pro Bosnu představovala pro takzvané české výcvikové středisko CANI (Czech Air Navigation Institute) dosud největší komerční projekt. Zakázka na přípravu 69 řídících provozu vyšla na 200 milionů korun.

Fotogalerie

Školení Malťanů bude o něco méně výdělečné. Jeho konečné parametry však nejsou doposud definitivně stanoveny, uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Bosna totiž potřebovala vyškolit kompletní personál pro zvládnutí navigace letadel nad svým územím, které bylo donedávna kontrolováno ze sousedního Srbska a Chorvatska. V případě Malty, která má vlastní kapacity pro řízení vzdušného provozu, půjde o zaškolení dostatečného počtu nových řídících pro generační obměnu stávajícího personálu.

Výcvik řídících provozu představuje pro ŘLP stále významnější zdroj příjmů. Přestože většinu peněz získává státní organizace z poplatků od letadel za přelet vzdušného prostoru, loni příjmy ze školení dle odhadů poprvé přesáhly sto milionů korun.

Státní podnik s půlmiliardový ziskem

Výkaz příjmů a zisku za loňský rok ŘLP dosud nezveřejnilo, v roce 2016 dosáhly výnosy organizace čtyř miliard korun, z nichž přes devět desetin tvořily poplatky za navigační služby. Celkem státní podnik hospodařil se ziskem 480 milionů korun.

Kromě řídících leteckého provozu školí výcvikové středisko ŘLP například letecké techniky nebo poskytuje jazyková školení posádek letadel a dalšího leteckého personálu. Nejvýnosnější je ale školení dispečerů.

Cena výcviku jednoho řídícího provozu se může mírně lišit. Vždy však vyjde na více než půldruhého milionu korun, a je tak srovnatelná s náklady na výcvik pilota dopravního letadla.

Podle Klímy využívají služeb střediska nejčastěji studenti ze středoevropských zemí, Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu. V minulosti školili například řídící provozu z Polska a Německa. Ze vzdálenějších zemí pak například z Gruzie, Kazachstánu, Arménie a Kyrgyzstánu.

Dalším významným zdrojem příjmů je pro ŘLP letka takzvaných kalibračních letounů. Ty umožňují letištím kontrolovat přesnost přístrojů pro navigaci letadel.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...



Najdete na iDNES.cz