Podraží však také například zpáteční jízdné. Naopak základní jednosměrné jízdné se nemění.
Nejvýraznější zdražení nastane u slevy Sone+ pro cestování o víkendu. Jednodenní jízdenka až pro dva dospělé a tři děti nyní stojí v nejlevnější verzi 150 korun a můžete na ni jezdit všemi osobními a spěšnými vlaky po celém Česku.
Kdo vyjede z kraje, musí si připlatit
Od 12. prosince bude platit už jen na území jednoho kraje s mírnými přesahy do sousedních regionů. V závislosti na velikosti kraje bude stát od 200 do 275 korun. Bude ji však možné použít na všechny druhy vlaků.
Jak citelné zdražení bude? Třeba rodina, která chce vyrazit na výlet z Pardubic do Prahy a spokojí se s pomalejšími vlaky, zaplatí nyní za cestu 150 korun. Nově bude potřebovat středočeské Sone+ za 275 Kč. Protože však Pardubice leží v jiném kraji, musí si výletníci dokoupit ještě jízdné z Pardubic do Přelouče, odkud už platí zmíněná Sone+.
Více se bude platit i za dražší verzi Sone+, která umožňuje cestování všemi druhy vlaků. Ze současných 450 korun podraží o 22 procent na 550 korun.
Bývalý tvůrce drážních cen zdražení víkendových jízd ktitizuje
Víkendové jízdenky přitom mají do vlaků přilákat nižší cenou než ve všední den nové cestující, protože zejména v sobotu jsou vlaky méně vytížené. "Je to totální nepochopení původního záměru umožnit rodinám cestovat levně vlaky po mikroregionu bez ohledu na úřední hranice kraje," kritizuje změnu Tomáš Čech, který měl dříve na starosti v Českých drahách tvorbu cen, ale současným vedením byl odvolán.
Podle něj tak dojde k nižšímu využití vlaků o víkendech, což může zapříčinit jejich rušení.
Podle mluvčího drah Radka Joklíka však změny ve víkendových jízdenkách vycházejí z reakcí zákazníků. "Stěžovali si, že u regionálních síťových jízdenek mohou používat jen osobní a spěšné vlaky. Rozhodli jsme se proto zjednodušit systém a oba typy síťových jízdenek Sone+ i ČD Net (platí kterýkoliv den v týdnu, ale je dražší, pozn. red.) udělat ve variantě celostátní a regionální a platné ve všech vlacích," hájí změnu Joklík.
Dráhy: Nezdražujeme, jen měníme slevy
Dráhy zdražují cestování i přesto, že ministr dopravy Vít Bárta při ohlášených škrtech v dotacích pro státního dopravce požadoval, aby se ceny nezvyšovaly. O tom, že dráhy v řadě případů mění ceny směrem nahoru, se dozvěděl až včera od MF DNES.
"V pondělí budu mít od ČD detailní analýzu, v níž budu chtít vidět celkové zvýšení a zlevnění. Do té doby to nechci nějak zostra hodnotit," uvedl Bárta.
Dráhy se brání tím, že nezdražují základní jízdné, ale jen mění slevy. Navíc argumentují tím, že nově zavádějí i garance odškodňování za zpoždění či nefunkční klimatizaci.
Podraží i zpáteční a mezinárodní spoje
Víkendové jízdenky nejsou jediné, které zdražují. Zvýší se také ceny zpátečních a mezinárodních jízdenek, v průměru o pět procent. Pro cestující bez slevové In-karty tak stále cesta vlakem zůstává do většiny míst výrazně dražší než autobus.
"Zpáteční sleva je naše obchodní nabídka a její úprava rozhodně neznamená plošné zdražování, které jsme neprovedli loni a neplánovali ani letos," uvedl Joklík. Podle něj jde u zpátečních jízdenek o obchodní rozhodnutí na základě interního průzkumu drah. Ten měl ukázat, že pětiprocentní sleva namísto současné desetiprocentní je pro zákazníky stále dostatečně atraktivní.
Cestujícím bez jízdenky se také zdraží případné odhalení jízdy načerno – pokuta stoupne z osmi set korun na tisícikorunu. Přirážka k jízdence koupené ve vlaku ze stanice, kde je v provozu pokladna, pak zdraží ze třiceti na čtyřicet korun. Padesátikorunu nově zaplatí lidé za nákup jízdenky přes telefon, dosud to bylo zdarma.
Komu podraží cestování vlakemZrušení jízdenky SONE+ pro osobní a spěšné vlaky Příklad: výlet (rodiče + dvě děti) z Kolína do Prahy a zpět. Dosud: 150 Kč. Nově: 275 Kč. Zdražení zpátečního jízdného Příklad: Olomouc – Ostrava a zpět. Dosud: 246 Kč. Nově: 260 Kč. Dražší jízdenka ve vlaku Příklad: cesta Brno – Blansko, jízdenka koupená ve vlaku. Dosud: 65 Kč. Nově: 75 Kč. Poznámka: Výpočty cen z obyčejného jízdného |