Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Roman hlídal dráhy a Škoda v té době získala zakázky za 6 miliard

  8:46aktualizováno  10:48
V létě roku 2009 seděl Martin Roman už více než dva roky v dozorčí radě Českých drah, kam jej ministr Řebíček vyslal jako "zkušeného člověka z byznysu". A právě v roce 2009 přišlo zlaté období spolupráce drah s plzeňskou Škodou. Během pár měsíců dráhy uzavřely kontrakty za šest miliard korun s firmami patřícími pod Škodu Transportation.

Škoda Plzeň. | foto: Jiří BergerMF DNES

To je firma, ke které, jak se ukazuje, měl Roman blíže, než dosud připouštěl.

Velký objem zakázek pro Škodu kontrastuje s jeho tvrzeními o vztahu mezi drahami a Škodou. "Ty zakázky, o kterých vy hovoříte, byly vysoutěženy dávno předtím," říkal Roman v rozhovoru pro MF DNES.

Škoda získala zakázky v době, kdy Roman hlídal dráhy, i krátce po něm

Realita je však jiná: všechny zakázky, které dráhy s firmami ze skupiny Škoda Transporation (například Movo či Pars nova) podepsaly za Romanova působení v dozorčí radě, šly do soutěže teprve po Romanově příchodu k drahám.

Roman také MF DNES řekl, že za jeho působení "se v radě nerozhodovalo o jediné zakázce". To je pravda jen částečně: dozorčí rada, která hlídá hospodaření drah, o nákupech věděla a schvalovala záměr investic, už však nebyla u samotného výběru firmy.

Přehled zakázek pro Škodu v období, kdy Martin Roman působil v dozorčí radě

Měsíc po Romanově odchodu navíc získaly firmy ze skupiny Škoda bez soutěže zakázky za další čtyři miliardy. Práci za další dvě miliardy během Romanova působení na drahách získala Škoda od dceřiné firmy ČD Cargo. Roman zdůrazňuje, že jeden člen rady z devíti nemůže celý výsledek nijak ovlivnit.

"Jestli myslíte, že jeden člen dozorčí rady z devíti může pohnout celou mašinerií, tak to je absurdní," odpověděl Roman na dotaz MF DNES, zda mohl nějak ovlivnit přísun zakázek firmám Škody Transportation.

Analýza zakázek ukazuje, že je Škoda získávala za Romana

Jeho tvrzení, že se za jeho působení v dozorčí radě nerozhodovalo o žádné zakázce pro Škodu, zpochybňují výpisy z veřejného registru zakázek: za dobu, kdy Roman seděl v dozorčí radě, dráhy podepsaly s firmami ze Škody Transportation 10 velkých kontraktů, v součtu za více než šest miliard.

Všechny byly podepsané po více než dvou letech jeho působení. Dozorčí rada drah skutečně přímo nerozhoduje o tom, kdo soutěž vyhraje. O zakázkách však rozhodně ví a řeší je. "Dozorčí rada schvaluje předběžný souhlas s vyhlášením výběrového řízení, ale to je ještě před samotnou soutěží," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Někdejší šéf dozorčí rady drah a dlouhodobý kritik současného vedení Zdeněk Žák tvrdí, že za jeho působení se Roman v dozorčí radě příliš neprojevoval. "Byl spíše tichým členem. Ale co se domlouvalo jinde, to netuším," říká Žák, za jehož působení Škoda nezískala prakticky jedinou zakázku. Později se to změnilo.

2009: Boom zakázek pro Škodu

Rok 2009 byl pro Škodu mimořádný: přísun zakázek začal nejprve rozsáhlými kontrakty na opravy vozidel a lokomotiv. Ty získaly firmy Pars nova a Movo, které jen krátce předtím pohltila Škoda Transportation. V případě Mova šlo dokonce jen o pár týdnů.

V šesti miliardách zakázek pro České dráhy chybějí navíc další obchody, které se Škodou uzavřela dceřiná společnost ČD Cargo. Šlo především o modernizace a opravy elektrických lokomotiv, v součtu za více než dvě miliardy.

Romana do dozorčí rady přivedl ministr dopravy Aleš Řebíček. Odešel v prosinci roku 2009, který byl na drahách hodně hektický: firma uzavřela se státem a kraji memorandum, které zablokovalo do značné míry na deset let vstup konkurence. Roman svůj odchod zdůvodnil střetem zájmů. Nikoliv však kvůli Škodě, ale kvůli chystané soutěži drah na nákup proudu.

Zakázky i po odchodu

Romanův konec na drahách přitom neznamenal i konec zakázek pro Škodu. Měsíc po jeho odchodu dostala Škoda Vagonka bez soutěže zakázku za tři miliardy, za další miliardu šumperská Pars nova. Dráhy po kritice zadávání zakázek bez soutěže vypsaly na investice už jen otevřené soutěže. I ty však někdy jako by byly šité na míru Škodě. Patrné to bylo při tendru na elektrické příměstské jednotky. Stačila jedna podmínka: rozšířit v zadávací dokumentaci šířku dveří o pár centimetrů tak, aby se jiným konkurentům ztížila přihláška.

MF DNES navíc v minulosti upozornila na nevýhodnou cenu zakázek: jedno místo v City Elefantu vyšlo dráž než ve srovnatelných vlacích jiných západoevropských dopravců.

Autor:


Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Mobilní telefony se zakusují do online nakupování. Oblíbili si je mladí

Ze 129 největších maloobchodních prodejců jich má web přizpůsobený pro mobil 81...

Prostřednictvím mobilního telefonu nakupuje online 21 procent Čechů, o deset procentních bodů více než před dvěma lety....

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Roundup od ledna skončí, zavelelo ministerstvo. Zahrádkáři dostanou výjimku

Přípravek na hubení plevelů Roundup

Stát od ledna zakáže využívání herbicidu glyfosát na urychlení dozrávání a vysušování plodin, nebude také možná jeho...

Najdete na iDNES.cz