Martin Roman na snímku k rozhovoru pro MF DNES (22. prosince 2009)

Martin Roman na snímku k rozhovoru pro MF DNES (22. prosince 2009) | foto: Michal Sváček, MAFRA

Roman: Nebyl jsem vlastníkem Škody a jako šéf jsem nevěděl, kdo to je

  • 82
Bývalý šéf elektrárenského obra ČEZ navzdory dokumentům, zveřejněných MF DNES, popírá, že by někdy byl mezi vlastníky plzeňské Škody. Ta měla od energetické firmy zakázky za stovky milionů korun. Zároveň tvrdí, že v době, kdy vedl Škodu, neměl ponětí o tom, kdo stojí za skupinou Appian, která holding ovládla.

Kdy proběhla finální schůzka s premiérem a ministrem financí o vašem odchodu?
Bylo to někdy začátkem září.

V den, kdy ta zpráva vyšla najevo?
Ne, o několik dní dříve.

Říká se, že jste den před "provalením" vašeho odchodu dlouho do noci seděl s ministrem financí v hotelu Four Seasons. Bylo to tak?
Ne, den před únikem zprávy ne, ve Four Seasons jsme spolu hovořili dříve. V té pozici musíte hovořit se zástupcem hlavního akcionáře.

Po vašem odchodu premiér řekl, že polovina vedení ČEZ jsou energetici a druhá by klidně mohla řídit síť butiků. Mrzelo vás to?
Velmi schopným manažerům by se mělo dařit ve všech oborech. Technickému odborníkovi se může stát, že je příliš v detailu a nemusí mít ten potřebný nadhled.

Další výtka se týkala akvizic. Víte, zda se vyplácely?
Víme. Investovali jsme něco přes 70 miliard korun a celkový kumulovaný zisk z akvizic je 50 miliard. To je na energetiku skvělý výsledek.

Premiér také kritizoval, že se opožďuje příprava Temelína. Tuším, že vy si to nemyslíte...
Uchazeči o dostavbu říkají, že se nesetkali s precizněji připravovaným tendrem. Pracuje na tom zhruba dvě stě zaměstnanců. Toto je první soutěž na světě na jadernou elektrárnu, která je podle zákona o zadávání veřejných zakázek. A to je velmi komplikované.

Kdy bude soutěž u konce?
Smlouva by měla být podepsána do konce roku 2013. Dokumentace k soutěži bude odeslána do konce letošního října.

ČEZ jste vedl sedm let. Co považujete za svůj největší úspěch?
Zisk firmy se zvýšil z pěti miliard na více než čtyřicet. Hodnota akcií vzrostla ze 140 korun na 700. Máme třikrát více zákazníků. A asi vůbec největší radost mám z toho, že ČEZ je první v žebříčku nejvyhledávanějších zaměstnavatelů.

Mluvil jste o úspěších. Co byl největší neúspěch?
Nepodařilo se vysvětlit lidem, že ČEZ je firma, na kterou mohou být hrdí. Tak úspěšných státních firem v regionu mnoho není.

Takže největší chyba byla, že jste nevysvětlili, jak jste dobří?
Chyb je vždycky více. Ale žádnou zásadní věc bychom dnes neudělali jinak, než jak jsme je dělali.

Uspokojí výkonného šéfa tak velké firmy post v dozorčí radě?
Člověka uspokojí, když dělá to, co chce. Předseda dozorčí rady není full time práce. Má budoucnost je kromě práce v dozorčí radě ve vzdělávání. PORG letos otevřel už svou třetí školu v Ostravě. A projektu Čtení pomáhá se účastní přes padesát tisíc dětí, které "vyčetly" téměř pět milionů a zlepšily osud více než padesáti lidí. O projekt už mají zájem i dvě sousední země. To jsou věci, kterým se chci věnovat.

Mluvili jsme o budoucnosti, pojďme k minulosti a k vašemu vztahu k plzeňské Škodě. Vy jste si před rozhovorem od MF DNES vyžádal dokumenty, které jsou spojeny s vaším jménem, abyste k nim mohl zaujmout nějaké stanovisko. O čem tedy ty dokumenty svědčí?
Budu na dokumenty reagovat písemně. Předávám tedy své stanovisko (viz tabulka napravo – pozn. red.). Všechno, co jsem chtěl říci, je tu uvedeno.

Dovolte přesto několik otázek. První: Založil jste, nebo nezaložil firmu The California Trust?
Vše, co jsem chtěl ke Škodovce říci, je tady napsáno na tom papíru.

Nezlobte se, ale to si přece musíte pamatovat. Byl jste zakladatelem takového subjektu, nebo ne?
Vše, co chci říci, je tady napsáno.

Ve stanovisku píšete, že jste si s kolegy domluvil pro dobu mezi odchodem ze Škody a nástupem do ČEZ možnost návratu do čela Škody. Ovšem o tom, kdo bude ředitelem firmy, přece nerozhoduje management, ale vlastníci, ne?
Já nechci komentovat dokumenty, které vám dal pan Tykač s cílem vydělat na úkor ČEZ, potažmo na úkor státu sto miliard korun. Všechno, co jsem chtěl říci, je tu napsáno. Já jsem nikdy nebyl vlastníkem ani beneficientem Škody Holding – ani přímo, ani nepřímo. A nemám k tomu co více říci.

Stanovisko Martina Romana

Nikdy jsem nebyl vlastníkem ani beneficientem Škody Holding. Dezinformační kampaň tvrdící opak je pouze nástrojem k vyvinutí tlaku na společnost ČEZ, aby ustoupila požadavkům umožňujícím dodavateli uhlí vydělat o 100 miliard více na úkor ČEZ, a tedy státu.

Appian měl jako každý finanční investor zájem, aby management firmy dobře fungoval, a hledal cesty, jak ho k tomu motivovat. Stejný zájem měl samozřejmě i management společnosti. Žádná taková ujednání však nebyla naplněna před tím, než jsem ze Škody odešel do ČEZ. Koncem roku 2003 jsem se totiž rozhodl kandidovat na funkci v ČEZ a odejít ze Škoda Holding. Dal jsem přednost atraktivní kariéře v čele velké společnosti před nejistými vyhlídkami Škody, která se v té době stále ještě nacházela v kritické situaci. Ukončil jsem proto všechny své vztahy ke skupinám Škoda a Appian.

Pro krátkou dobu mezi odchodem ze Škody a jmenováním do funkce generálního ředitele ČEZ jsem si se svými bývalými spolupracovníky dojednal možnost návratu v případě, že pozici v ČEZ nezískám, což nebylo do poslední chvíle jisté. To se však nestalo a i tato poslední dohoda byla ukončena. Pokud jsem byl na některých dokumentech z pozdější doby stále ještě uveden jako vlastník či beneficient některé ze struktur, nemám o tom žádné povědomí a platí, že nemůže jít o pravdivý dokument. Nikdy jsem totiž nebyl ani vlastníkem, ani beneficientem Škody.

Nebudu se s vámi dohadovat o původu dokumentů, v nichž figurujete. Zdrojů těch dokumentů bylo mnoho, a to včetně oficiálních firemních rejstříků z Británie, Nizozemska a tak dále. Včetně analýzy švýcarských vyšetřovatelů, kteří citují výpověď pana Smithe z firmy Close Trustees, že jste byl jejím klientem, že jste byl spolu s dalšími manažery vlastníkem společnosti Artwick.
Myslím, že máte přímo od pana Smithe dopis, že jsem nikdy vlastníkem Škody Holding nebyl.

Ano, ovšem týž pan Smith vyšetřovatelům sdělil – dovolte, abych citoval: "Artwick Investments patří klientům Close Trustees, tj. původně Martinu Romanovi, Tomáši Krskovi, Jiřímu Zapletalovi a Michalu Koreckému." Podobně se zmiňuje i o firmě Havelet Limited. Musíte přece vědět, jestli jste v těch firmách byl, či nebyl.
Myslím, že není důležité, jestli jsem někde byl, anebo nebyl. Důležité je, zda jsem nebyl vlastníkem Škody Holding. Nic ostatního není důležité komentovat.

Obávám se, že nemohu souhlasit. Ve výročních zprávách ČEZ se uvádí, že členové vedení nejsou ve střetu zájmů. Je tam i přímo výpis firem, v nichž členové vedení působili. Proto se ptám, zda jste měl něco společného s těmi subjekty – California, Artwick – o nichž jsme hovořili.
Já jsem nikdy nebyl ve střetu zájmů. Veškeré své vazby ke Škodě a skupině Appian jsem ukončil před příchodem do ČEZ. Ani předtím jsem nebyl vlastníkem Škody.

Byl jste nějakým způsobem zainteresován na výsledcích hospodaření Škody Holding?
Každý manažer je nějak zainteresován na výsledcích firmy, kterou řídí.

Bylo tomu tak i po vašem nástupu do ČEZ? V prohlášení uvádíte, že pokud jste i později "stále ještě" uveden jako vlastník či beneficient, nemáte o tom povědomí...
... a že nemůže jít o opravdový dokument. Já nevím, co si kdo vyrobil. Já říkám, že to nemůže být pravda.

S těmi dokumenty pracují švýcarské vyšetřující orgány. To jim nikdo neřekl, že je to falešné?
Ptáte se na něco, o čem nemám žádné povědomí, o čem se mnou nikdy nikdo nekomunikoval.

Pojďme od počátku. Když jste řídil Škodu, koupila ji firma Appian Machinery AG. Komu patřila?
Myslím, že to vůbec není pro toto relevantní, já to ani přesně nevím.

Počkejte, vy jste dělal ředitele a nevíte pro koho? Někdo vám přece musel podepsat smlouvu.
Se mnou podepisovala smlouvu dozorčí rada. Appian v té době zastupoval Jacques de Groote, bývalý prezident Světové banky, a v Česku Antonín Koláček.

Pokud se vrátíme k vám osobně, založil jste v létě 2002 spolu s dalšími manažery ze Škody The California Trust, nebo ne?
Myslím, že je to pro naši diskusi úplně irelevantní.

Obávám se, že to je relevantní. Dokumenty podle vás nejsou pravdivé. Ovšem ještě v roce 2006 se v oficiálním dopisu uvádí, že mezi vlastníky Škody je firma Artwick, jejímž 100% akcionářem je zmiňovaný trust. Vy máte být jeho zakladatelem.
V době, kdy jsem odcházel ze Škodovky, jsem rozhodně nebyl v žádné struktuře, která byla akcionářem nebo beneficientem Škody.

Měl jste někdy něco společného s firmou RP Investments Fund I?
Určitě ne.

Tento fond převzal dvoutřetinový podíl ve firmě ovládající Škodu. Za fond vystupoval váš právník Josef Brož a při jedné investici v roce 2008 za něj vyjednával váš přítel a soused Tomáš Krsek, finanční ředitel Škody. To je velmi neobvyklé, proto se ptám.
Jak vznikli mí sousedé, je jasné. Pozemky jsme kupovali v době, kdy jsem pracoval ve Škodě. Naskytla se mi výhodná možnost koupě pozemků, ale byly moc velké. Proto jsem se zeptal lidí, kteří mi byli blízcí, zda by je nekoupili se mnou. Tehdy jsem s nimi v práci trávil téměř veškerý čas a zjistil jsem, že by mi nevadilo s nimi ani bydlet, a tak jsem jim to nabídl. Proto jsou mí sousedé.

Rozhodně vám nechci kádrovat sousedy. Zajímá mne Škoda. Podle analýzy švýcarských vyšetřovatelů totiž část peněz, které se v těch spletitých transakcích pohybovaly, pocházela přímo ze Škody. Mělo jít o více než miliardu.
Na žádnou takovou transakci si z doby svého působení ve Škodě nevzpomínám. Kdyby to byla pravda, tak by se mne na to zřejmě někdo ptal. A já jsem nebyl nikým dotazován. Mám dojem, že to je všechno cíleno na to, aby se dostal jeden z dodavatelů uhlí k penězům na úkor státu. Mně pan Tykač řekl asi před rokem a půl, že si myslí, že řídím ČEZ výborně, ale že přesto bude bojovat za to, abych odešel. Protože přese mne neprotlačí navýšení cen uhlí. Protože jsem příliš bohatý na to, aby mě uplatil, a mám příliš dobré vztahy s politiky na to, aby se mu to podařilo dosáhnout přes ně.

Já vám mohu fandit, abyste udržel co nejnižší ceny uhlí. Stejně jako bych mohl fandit úřadům, aby udržely ČEZ u co nejnižších cen elektřiny. Nicméně mi to nedá, abych ještě jednou nepoložil základní otázky. Zakládal jste California Trust, nebo ne?
To vůbec není důležité pro danou věc. Nikdy jsem nebyl ve firmě, která měla účast nebo benefity ze Škody Holding. Svoji účast, veškeré své vazby na Škodu a Appian, jsem ukončil před nástupem do ČEZ.

Podle dokumentů jste měl hodně společného například s firmou Havelet, která se významně podílela na nákupu Škody Holding. Na to si vzpomínáte?
Dokumenty, které by hovořily o opaku, nemohou být pravdivé.

Promiňte, neptám se na dokumenty, ale na vaše slovo.
Neměl jsem nic společného s ničím, co by se týkalo vlastnictví nebo profitování ze Škody. Opakuji, že dokumenty, které to naznačují, nemohou být pravdivé.

Jak si vysvětlujete takové dokumenty? Že je někdo vyrobil?
Nevím. Opakuji, že tu existuje někdo, kdo má eminentní zájem na tom, abych v ČEZ dále nebyl. Neobviňuji nikoho, že je vyrobil.

Pod několika z nich je podepsán váš právník Josef Brož. Například pod žádostí o otevření účtu, kde vás uvádí jako beneficienta.
Písemně jsem zde sdělil, že takový dokument nemůže být pravdivý.

Máte představu, jak velký objem zakázek Škoda od ČEZ získávala?
Mám. Ale pozor, Škoda není firma, která by od ČEZ neměla zakázky a změnilo se to až s Romanem. Za posledních padesát let, kromě jedné výjimky, je sto procent všech turbín ze Škody. A byly by, i kdybych tu nebyl.

Váš předchůdce Jaroslav Míl tvrdí, že on by nevyhlásil velký program obnovy uhelných elektráren. Zakázek by bylo méně a tajemní majitelé Škody by zřejmě neprodali příslušnou část firmy tak výhodně, za 11 miliard.
Je snadné soudit minulost optikou dneška. V roce 2005 panovalo přesvědčení, že uhelné elektrárny, které budou postaveny či rekonstruovány do roku 2012, dostanou povolenky CO2 zdarma. Propuklo investiční šílenství, všichni stavěli. ČEZ se nijak nelišil od ostatních. Rekonstrukce v Tušimicích a Prunéřově byly podle našich analytiků s odstupem nejziskovější projekty, které jsme mohli dělat. Kdyby tu byl kdokoli a dostal stejná čísla, tak by ty rekonstrukce udělal. A Škodovka by je získala stejně. Moje přidaná hodnota není nijak zásadní.

Působil jste v dozorčí radě drah, během těch dvou let firmy ze skupiny Škoda vysoutěžily významné zakázky při obnově vlaků, tuším za pět miliard.
Nevím přesně, vím ale, že dozorčí rada nic takového neprojednávala. A jestli myslíte, že jeden člen dozorčí rady z devíti může pohnout celou mašinerií, tak to je absurdní.

Pojďme zpět do současnosti a k vašemu působení v čele ČEZ. Co udělá řízení tak velké firmy s povahou člověka? Změnil jste se?
Myslím, že s člověkem to udělá jen to, co sám dovolí. Pokud se obklopíte pouze lidmi, kteří vás jen plácají po rameni, tak z toho zblbnete. Já se ovšem vždy obklopoval lidmi, kteří uměli říkat kritické věci.

Musí šéf takové firmy často lhát?
Myslím, že nemusí. Já nemám extra dobrou paměť. V posledních třeba deseti letech mám v hlavě tolik informací, že si je prostě všechny zapamatovat nejde. A když nemáte dobrou paměť, tak je prostě lepší nelhat, protože ono vás to nakonec stejně doběhne.