Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

  4:57aktualizováno  4:57
Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat efektivně formou hry ve velkém. Zákazníkům dává možnost zahrát si o sluchátka, Lego nebo třeba Škodu Kodiaq.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Rondo se specializuje na věrnostní programy, jejichž základem je takzvaná gamifikace, obecně přenášející herní principy do neherních oblastí. Rondo s její pomocí v marketingu zvyšuje zájem klientů o vybrané produkty.

„Snažíme se vnášet do procesu nákupu hravé prvky, které jsou spojené s emocemi a nějakým způsobem vtahují zákazníky do hry,“ vysvětluje jeden z majitelů startupu Rondo.cz Jan Hřebabecký.

PŘEHLEDNĚ: Jak funguje účtenková loterie? Bez internetu si nezahrajete

Zákazníci, kteří si zakoupí zboží v partnerských obchodech firmy Rondo, získají za odměnu věrnostní body, které se nazývají rondony. S těmi pak mohou v určitý čas na webu společnosti několikrát za den hrát o věcné ceny.

Čím více rondonů do hry vloží, tím větší šance je na výhru a zvyšuje se rovněž hodnota ceny. „Aktuálně se hraje o 30 finančních a hmotných věcí denně. A každou minutu mohou uživatelé navzájem hrát o rondony,“ popisuje Hřebabecký.

Na internetu toho lidé na sebe více prozradí

Pro společnost Rondo je cílem hry získat co nejvíc informací o zákaznících a motivovat je k častějším nákupům u zapojených partnerů. Po pěti měsících ostrého provozu má program přes 200 tisíc uživatelů, z nichž zhruba desetina je aktivní na Facebooku, kde sdílí fotky vyhraných cen.

Rondo má přes 50 smluvních partnerů. Každému z nich přitom pomáhá plnit jiné cíle. „Cílem kamenných prodejen je sbírat informace o zákaznících, kteří jsou pro ně jinak zcela anonymní. Na druhou stranu e-shopy stojí o to, abychom jim pomohli budovat věrnost zákazníků,“ vysvětluje Hřebabecký.

Úspěšnost hry je vyšší než u klasických věrnostních programů. „Při srovnání s tradičními věrnostními programy, jejichž konverze se pohybují kolem dvou až šesti procent, jsme byli s loSOSy (losy, které zákazník získá za nákup, pozn. red.) schopni dosáhnout neuvěřitelných 40 procent. Číslo přitom vyjadřuje počet registrací na počet vydaných loSOSů a je jasným důkazem, že lidé upřednostňují hravost před tradičními kartičkami nebo sbíráním bodů,“ uvádí Jana Krčková, marketingová ředitelka společnosti Wormelen Group, která zastřešuje Království hraček Sparkys, Království hraček Bambule a prodejny HM Studio . Rondo pro firmu připravilo kampaň za 10 milionů korun.

„V off-line prostředí se nám podaří ‚odanonymnit‘ přibližně 35 procent zákazníků. V on-line prostředí do Ronda konvertuje přes 80 procent zákazníků,“ tvrdí Hřebabecký.

Rizikem je závislost

S nápadem na založení Ronda přišel jeden ze tří nynějších jednatelů Lukáš Vršecký, který se před vstupem do společnosti zabýval budováním vztahů se zákazníky ve společnosti Alza.cz. Investory jsou dva zbývající jednatelé: Jan Hřebabecký a Tomáš Kučera. Rozjet nový typ věrnostního programu umožnila změna zákona, kvůli níž od začátku letošního roku spotřebitelské soutěže neupravuje zákon o loteriích, ale zákon o ochraně spotřebitele.

I když spotřebitelské soutěže nespadají pod loterijní zákon, může hra Rondo vzbudit otázku, zda není návyková. „Závislost nesledujeme, protože je to jen odměna za nákup. Pokud nakupujete v běžných intervalech, tak si můžete zahrát jednou nebo párkrát za týden. Určitě je to spíše způsob, jak proměnit nákup v nějakou odměnu, než že by nad tím člověk trávil přehnaně moc času,“ říká Hřebabecký.

Terapeut Lucian Kantor je však toho názoru, že jako každá hra Rondo svádí k závislostnímu chování, i když je to dobrý marketingový tah, jak zvýšit obrat obchodním partnerům.

„Rizikem této hry je mylná domněnka, že nic nestojí. Hráče však stojí peníze investované do zboží, které nakoupí u obchodních partnerů, a čas, který investují do jednotlivých her,“ tvrdí Kantor s tím, že jako bývalý vedoucí terapeutického střediska ví, že závislost je možné vybudovat si na čemkoliv, ať už to jsou on-line hry nebo nákupy nepotřebného zboží.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

K Ryanairu musíme dorůst, říká nový ředitel Job Air Technic Kvídera

Generální ředitel Job Air Technic Aleš Kvídera.

Opravna letadel Job Air Technic v nedávné minulosti prošla insolvencí a následnou reorganizací, letos na jaře se už ale...

Pražský hotel „zaměstnal“ prvního robota v Česku. Pracuje na recepci

Neúnavný recepční Pepper. Pražská Pyramida je prvním českým hotelem, kde se...

Na české hotelové scéně slouží první robot. Umělý, leskle bílý humanoid pomáhá hostům v pražském hotelu Pyramida s...

Pražané jsou hladoví a jídlo musí mít včas, říká šéf Uber Eats

Tomáš Peťovský, šéf Uber Eats.

Nejdůležitější je dodat zákazníkům jídlo včas, říká Tomáš Peťovský, šéf české pobočky Uber Eats. Americká firma nedávno...



Najdete na iDNES.cz