Češi stále častěji nakupují přes internet. S tím se mění i platební zvyky. Stoupá obliba platebních karet. (ilustrační fotografie)

Češi stále častěji nakupují přes internet. S tím se mění i platební zvyky. Stoupá obliba platebních karet. (ilustrační fotografie) | foto: Profimedia.cz

E-shopy se chystají na vánoční nápor, těší se na rekordní tržby

  • 23
Tržby internetových obchodů letos meziročně narostou o patnáct procent. Celkový obrat při prodejích přes internet letos může dosáhnout až 50 miliard korun. Češi stále častěji používají k placení platební karty. Klesá naopak obliba dobírky.

Meziroční patnáctiprocentní nárůst tržeb za zboží je výsledek, po němž letos sahají internetoví obchodníci, kteří nepřestávají přebírat byznys kamenných obchodů. Vyplývá to z posledních odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Ušetřete za nákupy na webu

Nakupujte v e-shopech přes VratnéPeníze.cz a nechte si vrátit až 15 % zpět.

Jak to funguje?

Do e-shopu přejdete přes speciální odkaz na VratnéPeníze.cz a  nakoupíte jako obvykle. Do 2 dnů vám vrátíme část peněz zpět.

"Předpokládaný celkový maloobchodní obrat v oblasti prodeje zboží přes internet v roce 2013 je 50 miliard korun, celkově může v rámci české e-commerce včetně obchodu mezi firmami a osobních prodejů dosáhnout zhruba 70 miliard," říká Jan Vetyška z APEK. Podle něj jde o meziroční procentuální růst o zhruba 15 procent, loni obrat v internetových obchodech za zboží dosáhl 43 miliard korun, předloni 37 miliard. Letos tak padne další rekord.

Pochopitelně se nová nejvyšší čísla projeví před Vánocemi, kdy by se v internetových obchodech mělo utratit zhruba 18,5 miliardy korun.

"Pro tento fiskální rok máme naplánován růst o dvacet procent, totéž platí i pro Vánoce, takže jsme optimisté," říká za obří internetový obchod Mall.cz jeho mluvčí Michala Gregorová s tím, že první dárky už se začínají nakupovat.

"Zvýšený zájem pozorujeme, ale největší nápor očekáváme od začátku listopadu," uvedla za portál Slevomat.cz, jenž letos hlásí padesátiprocentní růst, jeho marketingová manažerka Jana Zahradníčková.

Posilují platební centra

S tím, jak roste obliba internetových nákupů a zároveň se rozšiřuje internetové bankovnictví, se mění také platební zvyky, jež lidé při nákupech používají. Podle průzkumu APEK ve spolupráci s agenturou Mediaresearch z letošního léta se sbližuje dosud dominantní dobírka s bankovními převody a stoupá obliba platebních karet.

Nakupujete vánoční dárky přes internet?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 25. října 2013. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 72
Ne
Ne 20

Letos volilo dobírku 32 procent oslovených a 30 procent využilo bankovní převod. Před rokem přitom tvořila dobírka čtyřicetiprocentní podíl. Mírně posílila také platba na pobočce při osobním odběru, kterou logicky využívají nejvíce lidé z měst nad sto tisíc obyvatel a ze Středočeského kraje. Odráží to rozmístění kamenných poboček velkých e-shopů.

Platební kartu použila pětina nakupujících a stále získává na oblibě. Může za tím být také kultivace trhu, kdy se lidé přestávají bát u zavedených obchodů zadat údaje o své platební kartě. Obecně podle lidí z trhu na Západě platební karty při nákupech vedou a směrem na Východ, například v Rusku, se zase prosazují platby v hotovosti při převzetí zboží. Důvodem mohou být také na Západě nižší poplatky pro obchodníky za přijetí platební karty. V Česku se pohybují mezi jedním a čtyřmi procenty z útraty.

Na internetu se točí přes bilion dolarů ročně

Loňský rok rostl obchod na internetu o 21 %, jak si v celosvětovém měřítku vede ČR? Více v Retail Info Plus

Internetové obchody tak raději přijímají platby přes internetové bankovnictví a letos tuto možnost zavedla pro různé banky většina velkých e-shopů. Rozmáhají se také komplexní platební centra, která nabízejí jak zákazníkovi, tak obchodníkovi více možností plateb.

"Nejvýhodnější metodou platby jsou převody on-line, které šetří peníze oproti kartám," říká Zdeněk Hoffmann, spolumajitel a obchodní ředitel firmy Aaron Group, která na trhu provozuje své platební centrum Paython. Podle něho může obchodník, který k platbám kartou zavede i on-line bankovní převody, ušetřit až 45 procent nákladů za poplatky.

"Pokud se váš roční obrat pohybuje v řádech milionů a výš, tak je to už znát," dodává Hoffmann. Byznys služby je nastaven tak, že bere až odměnu z uspořené částky. Další podobné platební systémy jsou například Agmo, GoPay či PayU.

,