Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rozdíly v cenách cyklostezek jsou více než osminásobné, zjistil NKÚ

  4:56aktualizováno  4:56
Za posledních pět let se vystavěly stovky kilometrů cyklostezek za státní či evropské dotace. Nejvyšší kontrolní úřad ale způsob rozdělování peněz kritizuje. Výstavba cyklotras podle úřadu postrádá jakoukoli koordinaci. Letos půjde do nových stezek mnohem méně státních peněz.

Cyklostezka vedoucí z Vysočan do Holešovic. | foto: Martina Čermáková

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil celkem na 23 různých stezek. Zjistil, že rozdíly v ceně jednoho metru čtverečního povrchu cyklostezky byly obrovské i poté, co kontroloři ze seznamu vyškrtli například stezky s drahým mostem.

Podle propočtů NKÚ stojí jeden metr čtvereční cyklostezky v průměru 1 753 korun. Ceny u jednotlivých staveb se však lišily až osminásobně – od necelé pětistovky za metr až po téměř čtyři tisíce korun. Podle kontrolorů je důvodem takového rozptylu různost technických řešení cyklostezek.

Kontroloři nehodnotili správnost zvoleného řešení, často však upozorňovali na fakt, že zadavatelé ani nechtěli, aby jim stavbaři zpracovali varianty řešení a tudíž ani nepátrali po tom, proč jim stavbaři dané řešení navrhují. "Tak vysoký rozptyl je k zamyšlení pro stavebníky, zda zvolili skutečně správné řešení," dodal Sehoř.

Česko a EU přispěly na cyklostezky 4 miliardami korun

NKÚ se pozastavil i nad tím, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), přes který jde nejvíce peněz na cyklostezky, nevysvětlil způsob hodnocení projektů a jejich výběr. SFDI uvedl, že hodnocení neprováděl kvůli dostatku finančních prostředků. Podle výroční zprávy fondu za rok 2011 bude po kontrole NKÚ přijato interní opatření, které na zjištění reaguje.

V cyklostezkách se přitom točí nemalé peníze: od roku 2007 do roku 2011 jen SFDI rozdělil na stavby 1,5 miliardy korun, další zhruba 2,5 miliardy korun poslala do Česka Evropská unie.

Letos kohoutek s penězi vyschne, SFDI počítá s rozdělením 138 milionů korun namísto loňských 256 milionů. Uzávěrka žádostí je přitom už příští týden. Do soutěží se na rozdíl od minulých let hlásí i velké stavební firmy, které krize donutila brát i zakázky menšího rozsahu.

Na škrty doplatí in-line bruslaři

"Dá se čekat, že budou preferovány cenově méně nákladné cyklostezky například s mlatovým povrchem nebo dřevěnými mostky jen metrové šířky," odhaduje národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.

"Cílem je poskytnout příspěvek co nejvíce žadatelům," podotkl Karel Havlíček, který má na SFDI cyklostezky na starosti. Na snahu o levnější řešení doplatí zejména u povrchu stezek hlavně in-line bruslaři, kteří s oblibou nové stezky také využívají.

Podle Havlíčka SFDI neposkytuje na in-line stezky žádné dotace. "Pokud chceme hovořit o podpoře cyklistické dopravě, nemusí se vždy jednat o vybudování cyklostezky," míní Martínek.

Z velkých cyklostezek se chystá pokračování stezky podél Labe či Ploučnice. Cyklisté mají od loňska i lepší přehled o cyklostezkách a cyklotrasách. Po švýcarském vzoru vznikl portál Česko jede, který na jednom místě shromažďuje informace o cykloturistice v Česku.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Zákon o omezení hazardu je bezzubý, gambleři hrají dál téměř bez omezení

(Ilustrační snímek)

Nový zákon o regulaci hazardu ukládá od ledna spousty povinností. Jenže je bezzubý. Pololegální herny ho obcházejí...

Exekuce v 15 letech? České děti se neváhají zadlužovat a lichva u nás bují

ilustrační snímek

Děti kopírují chování rodičů. A tak mnohým dělá potíže i hospodaření s penězi. Zkušenost mají i s dluhy. Z domova...

Česká ekonomika na konci roku dál rostla, HDP loni stoupl o 4,5 procenta

(Ilustrační snímek)

Meziroční růst české ekonomiky ve 4. čtvrtletí roku 2017 zrychlil na 5,1 procenta z pěti procent v předchozím...

Najdete na iDNES.cz