Cyklostezka vedoucí z Vysočan do Holešovic.

Cyklostezka vedoucí z Vysočan do Holešovic. | foto: Martina Čermáková

Rozdíly v cenách cyklostezek jsou více než osminásobné, zjistil NKÚ

  • 319
Za posledních pět let se vystavěly stovky kilometrů cyklostezek za státní či evropské dotace. Nejvyšší kontrolní úřad ale způsob rozdělování peněz kritizuje. Výstavba cyklotras podle úřadu postrádá jakoukoli koordinaci. Letos půjde do nových stezek mnohem méně státních peněz.

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil celkem na 23 různých stezek. Zjistil, že rozdíly v ceně jednoho metru čtverečního povrchu cyklostezky byly obrovské i poté, co kontroloři ze seznamu vyškrtli například stezky s drahým mostem.

Podle propočtů NKÚ stojí jeden metr čtvereční cyklostezky v průměru 1 753 korun. Ceny u jednotlivých staveb se však lišily až osminásobně – od necelé pětistovky za metr až po téměř čtyři tisíce korun. Podle kontrolorů je důvodem takového rozptylu různost technických řešení cyklostezek.

Kontroloři nehodnotili správnost zvoleného řešení, často však upozorňovali na fakt, že zadavatelé ani nechtěli, aby jim stavbaři zpracovali varianty řešení a tudíž ani nepátrali po tom, proč jim stavbaři dané řešení navrhují. "Tak vysoký rozptyl je k zamyšlení pro stavebníky, zda zvolili skutečně správné řešení," dodal Sehoř.

Česko a EU přispěly na cyklostezky 4 miliardami korun

NKÚ se pozastavil i nad tím, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), přes který jde nejvíce peněz na cyklostezky, nevysvětlil způsob hodnocení projektů a jejich výběr. SFDI uvedl, že hodnocení neprováděl kvůli dostatku finančních prostředků. Podle výroční zprávy fondu za rok 2011 bude po kontrole NKÚ přijato interní opatření, které na zjištění reaguje.

V cyklostezkách se přitom točí nemalé peníze: od roku 2007 do roku 2011 jen SFDI rozdělil na stavby 1,5 miliardy korun, další zhruba 2,5 miliardy korun poslala do Česka Evropská unie.

Letos kohoutek s penězi vyschne, SFDI počítá s rozdělením 138 milionů korun namísto loňských 256 milionů. Uzávěrka žádostí je přitom už příští týden. Do soutěží se na rozdíl od minulých let hlásí i velké stavební firmy, které krize donutila brát i zakázky menšího rozsahu.

Na škrty doplatí in-line bruslaři

"Dá se čekat, že budou preferovány cenově méně nákladné cyklostezky například s mlatovým povrchem nebo dřevěnými mostky jen metrové šířky," odhaduje národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.

"Cílem je poskytnout příspěvek co nejvíce žadatelům," podotkl Karel Havlíček, který má na SFDI cyklostezky na starosti. Na snahu o levnější řešení doplatí zejména u povrchu stezek hlavně in-line bruslaři, kteří s oblibou nové stezky také využívají.

Podle Havlíčka SFDI neposkytuje na in-line stezky žádné dotace. "Pokud chceme hovořit o podpoře cyklistické dopravě, nemusí se vždy jednat o vybudování cyklostezky," míní Martínek.

Z velkých cyklostezek se chystá pokračování stezky podél Labe či Ploučnice. Cyklisté mají od loňska i lepší přehled o cyklostezkách a cyklotrasách. Po švýcarském vzoru vznikl portál Česko jede, který na jednom místě shromažďuje informace o cykloturistice v Česku.