Rozdíly ve znalostech jsou veliké

  • 2
Chcete vědět, ve kterém informačním středisku se dozvíte vše, co potřebujete? Kde narazíte na ochotné pracovníky a kde vás naopak svým přístupem odradí?

Šumava: 2,2

Informační turistické centrum Železná Ruda
www.sumava.net/itcruda
otevřeno: denně od 8 do 18 hodin
polední přestávka: ne

Pokud klient nenarazí na záznamník s možností zanechat vzkaz, bude hovořit s ochotnými pracovníky, kteří se budou snažit najít co nejvíce možností. Může však natrefit i na takové, kteří pouze zřetelně a stručně podají žádaný údaj.

Telefonní dosažitelnost: 90 %
Kvalita hovorů: 63 %

Orlické hory: 2,4

Informační centrum Deštné v Orlických horách
www.destne.info
otevřeno: denně od 9 do 16 hodin
polední přestávka: ano

Jako v mnoha případech i tady záleží na tom, který z pracovníků zvedne telefon. Přesto platí, že kromě téměř vždy příjemného a profesionálního vystupování získá zákazník i potřebné informace, přestože odpovědi mohou být někdy stručné.

Telefonní dosažitelnost: 60 %
Kvalita hovorů: 60 %

Máchovo jezero: 2,5

Městské informační centrum Doksy
www.mesto-doksy.cz
otevřeno: pondělí až sobota od 9 do 18 hodin, neděle 9 až 12 hodin
polední přestávka: ne

Operátoři jsou ochotní, milí, profesionální, snaží se sdělit ve většině případů více informací a možností, popřípadě odkazují na internetové stránky s přesným uvedením umístění požadovaného údaje.

Telefonní dosažitelnost: 100 %
Kvalita hovorů: 60 %

Lednicko-valtický areál: 2,6

Turistické informační centrum Lednice
www.lednice.cz
otevřeno: pondělí až pátek od 9 do 17 hodin, o víkendu 10 až 17 hodin
polední přestávka: ano

Pracovnice jsou milé, ochotné, většinou však po telefonu podají jen základní informace, bez dalších konkrétních údajů. Dokážou zajistit ubytování dle požadavků klienta. Rozloučení však bývá jen průměrné.

Telefonní dosažitelnost: 90 %
Kvalita hovorů: 59 %

Telčsko: 2,7

Informační středisko Městského úřadu Telč
www.telc-etc.cz
otevřeno: pondělí až pátek 8 až 18 hodin, o víkendu od 10 do 18 hodin
polední přestávka: ne

Zdvořilý projev někdy ruší špatná srozumitelnost telefonátu. Pracovníci podávají jak stručné informace, tak poskytují rozsáhlejší odpovědi s řadou doplnění i detailním přehledem například kulturních akcí.

Telefonní dosažitelnost: 90 %
Kvalita hovorů: 64 %

Beskydy: 2,7

Beskydské informační centrum Frýdek-Místek
www.beskydy-info.cz
otevřeno: pondělí až čtvrtek od 8 do 17 hodin, v pátek do 16.30
polední přestávka: ne

Pokud se turista nedovolá na záznamník, na němž uslyší odkaz na internetové stránky, zastihne milé a ochotné pracovníky, kteří se snaží vyhledat a poskytnout informace. Dojem může zkazit občasný nezájem.

Telefonní dosažitelnost: 100 %
Kvalita hovorů: 61 %

Český ráj: 2,7

Městské informační středisko Turnov
www.turnov.cz
otevřeno: pondělí až pátek 8 až 18 hodin, v sobotu od 9 do 16, v neděli do 14 hodin
polední přestávka: ne

Zákazník se po telefonu většinou dozví informace, jež potřebuje. Pokud pracovníci nevědí, radí se. Vedle profesionálního přístupu, zájmu a ochoty je možné narazit i na značně stručné odpovědi.

Telefonní dosažitelnost: 100 %
Kvalita hovorů: 53 %

Jeseníky: 2,7

Městské informační centrum Jeseník
www.jesenik.org
otevřeno: pondělí až pátek od 8 do 17 hodin
polední přestávka: ne

Aktivní, zdvořilý, ochotný přístup k zákazníkům se snahou podat vyčerpávající informace může zkazit jeden pracovník, který na dotaz neodpoví a pouze stroze nadiktuje adresu internetových stránek, aniž si ověří, že má klient na internet přístup.

Telefonní dopsažitelnost: 90 %
Kvalita hovorů: 51 %

Nové Mlýny: 2,8

Turistické informační centrum Pasohlávky
www.pasohlavky.cz
otevřeno: denně od 9 do 18 hodin
polední přestávka: ano

Záleží velmi na pracovníkovi infocentra. Turista může narazit jak na profesionální projev, kdy je pracovník ochotný, má zájem a snaží se podat co nejvíce informací, tak na stručné odpovědi a odkázání na jiné infostředisko.

Telefonní dosažitelnost: 90 %
Kvalita hovorů: 53 %

Krkonoše: 3,0

Turistické informační centrum Špindlerův Mlýn
www.mestospindleruvmlyn.cz
otevřeno: denně 9 až 17 hodin
polední přestávka: ano

Pracovníci jsou milí, příjemní. Na jedné straně jsou ochotni vyhledat ubytování, reagovat na požadavky zaslané e-mailem, na druhé straně však nehodlají poradit, jak jezdí autobus do města, dávají stručné odpovědi a ani se je nesnaží zjistit, pokud nevědí.

Telefonní dosažitelnost: 60 %
Kvalita hovorů: 56 %

Slapská přehrada: 3,0

Regionální informační středisko Sedlčany
www.sedlcany.cz/www/mu
otevřeno: pondělí až pátek od 8 do 15 až 17 hodin
polední přestávka: ano

Pracovníci si s dotazy většinou nedokážou poradit. Buď nevědí, a v tom případě ani neprojevují iniciativu a nezkoušejí údaje vyhledat, nebo podají pouze základní informace ("Podívejte se na internetové stránky. Navštívit můžete zámek a hvězdárnu.")

Telefonní dosažitelnost: 60 %
Kvalita hovorů: 54 %

Jižní Čechy: 3,0

Infocentrum Český Krumlov
www.ckrumlov.cz
otevřeno: denně 9 až 20 hodin
polední přestávka: ne

Klient se dozví spíše základní, stručnější odpovědi, pracovníci, ač většinou ochotní, nadiktují kontakty nebo řeknou, že nevědí. Potěšitelné je, že ve většině případů člověk narazí na profesionální projev a zdvořilost.

Telefonní dosažitelnost: 90 %
Kvalita hovorů: 51 %

České Švýcarsko: 3,2

Informační centrum Českého Švýcarska Hřensko
www.cztour.cz
otevřeno: denně od 10 do 18 hodin
polední přestávka: ne

To, zda se zákazník dostane k informacím, záleží na tom, který z pracovníků telefon zvedne. Je totiž možné setkat se jak s ochotou a profesionálním projevem a přístupem, tak s nezájmem, stručnými odpověďmi a nesrozumitelnou výslovností.

Telefonní dosažitelnost: 70 %
Kvalita hovorů: 46 %

Orlická přehrada: 4,1

Regionální infocentrum Milevský kraj Milevsko
www.sdruzeni-milevsko.cz
otevřeno: pondělí až pátek od 8.30 do 17 hodin, v sobotu 8.30 až 12 hodin
polední přestávka: ne

Pracovníci se nesrozumitelně představují, nedokážou podat informace a odkazují na kolegu či na jiná informační střediska. Pokud údaje poskytnou, jde jen o základní informaci. Neprojevují zájem.

Telefonní dosažitelnost: 40 %
Kvalita hovorů: 38 %

Jizerské hory
diskvalifikováno

Informační centrum Bedřichov
www.bedrichov.cz

Ačkoli je telefonní číslo 483 380 599 uvedeno na internetových stránkách České centrály cestovního ruchu v databázi českých infocenter a číslo potvrzuje i operátorka Českého Telecomu a údaje ve vyhledávači Seznam.cz, nelze se dovolat. Číslo nefunguje.

Telefonní dosažitelnost: 0 %
Kvalita hovorů: 0 %

Poznámka: Údaje o otvíracích dobách platí pro období letních prázdnin a vyjadřují maximální rozsah provozní doby. Byly poskytnuty jednotlivými informačními středisky či staženy z jejich internetových stránek. Polední přestávka je pohyblivá.
Zdroj: Positive

Užitečné odkazy

www.czechtourism.cz: stránky České centrály cestovního ruchu, v odkazu informace pro odbornou veřejnost, sekce regoiny naleznete přehled informačních center v Česku včetně kontaktů
www.atic.cz: Asociace turistických informačních center nabízí seznam svých členských středisek včetně řady zajímavých článků

Legenda

2,2 Známka MF DNES
Vyjadřuje, nakolik uspokojivou odpověď obdrží zákazník na svůj dotaz. Zahrnuje i míru aktivity příslušného pracovníka. Známka je udělována jako ve škole - od 1 pro nejlepší po 5 pro nejhorší.

1. Telefonní dosažitelnost

Procenta vyjadřují, jak se lze do infocentra dovolat. Výsledek snižují případy, kdy je zákazník přinucen volat znovu (je-li odkázán na jiné telefonní číslo či na pozdější dobu). Pokud je možné zanechat vzkaz na záznamníku, nezmenšuje to výslednou dosažitelnost centra. Maximum je sto procent.

2. Kvalita hovorů

Zahrnuje úvodní prezentaci, kvantitu a kvalitu poskytnutých informací, způsob komunikace pracovníků a formu ukončení hovoru. Maximální hranice je sto procent.

O testu

Test probíhal od 9. června do 4. července. Redakce Mladé fronty DNES vybrala náhodně patnáct turistických informačních středisek v atraktivních a navštěvovaných lokalitách České republiky. Ke každému infocentru přiřadila telefonický kontakt, který je běžně dostupný na internetových stránkách daného informačního střediska nebo obce. Společnost Positive, která se specializuje na telefonický průzkum, provedla v průběhu června v čase od 8.30 do 17 hodin deset anonymních telefonických hovorů do každého ze zvolených infocenter.