Ikea otevře v Praze nový obchod. Zákazníci v něm nezabloudí, bude malý

  12:01
Pro další obří dům Ikea není v Česku místo. Nábytkářská firma přesto letos otevře v Praze novou prodejnu. Bude menší a představí jen vybraný sortiment. „Vyřízneme kousek Ikey a představíme ho lidem,“ říká v rozhovoru pro MF DNES ředitel pro ČR Marek Feltl.

Marek Feltl, šéf švédského nábytkářského řetězce IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko | foto:  Petr Kozlík, MAFRA

Otevření nové Ikey, která bude stát buď v centru Prahy, nebo na frekventovaném místě typu nákupního centra, je na spadnutí. 

Který výrobek je pro Ikeu v Česku bestsellerem a v kolika domácnostech ho najdeme?
Mezi nejoblíbenější produkty u českých zákazníků patří vonná svíčka Sinnlig. Jen v období od září do prosince 2017 se jich prodalo 600 tisíc. Kromě toho, že je mezi zákazníky hitem, získala nejlepší hodnocení v nezávislém testu pořadu A dost na škodlivé látky a alergeny, z čehož máme velkou radost. Na druhém místě je sklenice Pokal s objemem 3,5 decilitru, které se prodalo 280 tisíc, hned za nimi je žárovka LED se 170 tisíci. Z nábytku je bestsellerem bílý policový systém Kallax.

Co na českého zákazníka naopak nefunguje?
Čeští zákazníci mají rádi moderní styl, jsou ale spíše racionální a střídmí. Nepotrpí si příliš na výrazný nebo provokující design či extravagantní doplňky.

Investují Češi do zvelebování svých domácností?
Na rozdíl třeba od Maďarů netráví Češi tolik času doma, ale preferují volnočasové aktivity a chtějí být v přírodě. Bydlení a domov jsou pro ně důležité, ale kvalitu života hledají jinde. Pro nás je to velká výzva. Musíme je více motivovat k tomu, aby si vylepšovali domovy. Ze sortimentu mají Češi oproti zákazníkům na Slovensku či v Maďarsku větší zájem o rozkládací pohovky a sedačky. Nejsou tradiční a mají rádi neutrální barvy.

Jsou zdejší zákazníci náročnější?
Trendy se mění. V Česku je větší poptávka po kvalitnějším zboží než dříve. Lidé zároveň více zvažují, kolik času jsou ochotni obětovat nákupu. S rychlostí souvisí internetový obchod a také dostupnost výdejních míst. Český zákazník naopak není tak loajální jako klienti v jiných zemích.

Před rokem jste spustili e-shop. Jak se daří on-line prodejům?
Internetový obchod nám generuje momentálně šest procent tržeb. Odhadujeme, že v budoucnu to bude až 15 procent. Musíme ale vyřešit logistiku, protože v Česku nemáme žádný centrální sklad na vyřizování on-line objednávek a vše řeší obchodní domy. Současný e-shop do roka a půl nahradí finální verze, která už běží ve Velké Británii. Stávající e-shop například nenabízí veškeré možnosti platby.

Kolik nových zákazníků vám e-shop přináší?
Zhruba čtvrtina z nakupujících jsou noví klienti, kteří bydlí daleko a nemají možnost nás osobně navštívit. Zbývající tři čtvrtiny jsou naši stávající zákazníci.

Budete investovat do výstavby sítě výdejních míst, která jsou dalším způsobem, jak se přiblížit zákazníkům?
Pokud se schválí koncept, který by měl být hotov na jaře, službu budeme testovat. Zatím nevíme kde, ale v úvahu připadají místa, jako je Hradec Králové, České Budějovice nebo Plzeň. Není třeba tolik prostoru, stačí si pronajmout kolem tisíce metrů čtverečních. Je však předčasné o tom mluvit.

Profil Marek Feltl (51)

Pro švédský nábytkářský koncern pracuje 25 let. Absolvent matematiky a ekonomické geografie prošel oddělením importu, vedl logistiku a otevíral oba domy v Praze. Od roku 2012 je ředitelem Ikey v Česku, Maďarsku a na Slovensku. Zkušenosti má i ze zahraničí. Kromě práce ve Švédsku a Budapešti byl zástupcem ředitele v Itálii, která je čtvrtým největším trhem firmy. Je ženatý, má dvě děti a rád cestuje.

V Česku máte čtyři obchodní domy. O otevření dalších se mluví už roky. Pohnuly se někam plány?
Pro další obchody, velikostí srovnatelné třeba s tím na Zličíně, je tuzemský trh příliš malý. Testují se však menší formáty obchodního domu. Také zvažujeme otevření takzvaného pop-up obchodu v centru Prahy nebo na místě s velkou návštěvností, jako je velké obchodní centrum. Novou prodejnu chceme otevřít v první polovině letošního roku a teď hledáme místo. Jakmile je budeme mít, už nám nic nebrání v plánování. Investici máme schválenou.

Jak má nová prodejna vypadat?
V obchodě bude zajímavější nabídka, kterou chceme často měnit. Vyřízneme kousek Ikey a představíme ho lidem. Nepůjde o konkurenci obchodního domu ani o výdejnu zboží. Bude spíše místem inspirace, setkávání, pořádání eventů, přednášek s designéry a workshopů. Chceme tam představovat novinky a limitované edice. Pomoci na místě s naplánováním kuchyně, obývací stěny a podobně.

Předpokládám, že bude výrazně menší než ostatní obchodní domy Ikey v Česku.
Ano. Podobné obchody v zahraničí, například ve Varšavě, Stockholmu či Římě, zabírají mezi osmi a patnácti sty metrů čtverečních. Spolu s programovou částí obchod nabídne část prodejní. Kromě toho, že si tam zákazníci přijdou pro radu, si budou moci zboží zakoupit. Pop-up obchod bude napojen na jeden z obchodních domů v Praze.

Zacílíte v budoucnu také na movitější klientelu?
Stále pro nás bude hlavní střední, nikoliv vyšší segment. Určité věci se posouvají k vyššímu segmentu, například série Stockholm, ale nechceme na ně klást důraz. Zákazníci s námi nemají jen odmaturovat, ale rovněž stárnout. Střední proud rozbíjíme například tím, že každý rok měníme až 30 procent svého sortimentu a čtyřikrát do roka také nabídku. Unikátní chceme být i v limitovaných kolekcích, kterých představujeme asi deset do roka. Jsou to třeba edice výrobků z korku, z banánových listů nebo plakátů. Tento segment do budoucna posílíme a častěji budeme uvádět na trh. Zákazník by měl mít možnost koupit si něco, co nemá jeho soused.

Jak se vám daří na Černém Mostě, kde váš obchod stojí vedle konkurence XXXLutz?
Vítáme, když je konkurence poblíž. Zákazníci mají na výběr a všichni z toho máme prospěch. Když zákazník vyrazí na Černý Most do konkurenčního obchodu, může se stavit i u nás. V obchodních centrech je také více obchodů s podobnými produkty vedle sebe a pro košili neběháte kilometry.

Nakupují lidé v době konjunktury výrazně víc?
Obrat jsme za posledních pět let zvýšili o 33 procent. Předloňský rok byl však pro nás trochu zklamáním, rostli jsme jen o tři procenta. Průměrná útrata stoupla, ale ubylo zákazníků. Ti přijeli za většími nákupy, například za nábytkem, ale zaznamenali jsme pokles v prodeji doplňků. Lidé si rozmýšleli, zda vážit cestu pro svíčku, ubrousek nebo hrnec. Tomu by měly pomoci on-line prodeje.

Jak se vám daří v prodeji kuchyní?
Pokud bereme v úvahu nabídku jedné značky, jsme lídrem trhu. Kuchyně pro nás představují už 15 procent celkového obratu. Ročně jich v Česku prodáme asi 22 tisíc zhruba za 1,2 miliardy korun. Předloni rostly rychleji než jiný sortiment, odhadem o šest procent.

Loni jste rovněž spustili bazar. Je to záležitost image, nebo má sám o sobě nějaký ekonomický přínos?
Důvodem je spíš ochrana životního prostředí. Zákazník nám náš nábytek může prodat, my jej za výkupní cenu prodáváme dál, takže na tom samozřejmě tratíme. Ukazujeme tím na ekologické aspekty a možnost opětovného použití nepotřebných věcí.

Má česká Ikea možnost ovlivnit, jaký nábytek se bude vyrábět v Česku, nebo je to řízeno ze švédské centrály?
Podnikáme na základě franšízové smlouvy. Něco je určováno globálně, ale máme poměrně dost prostoru. Výrobu nábytku však neovlivníme, protože plně spadá pod společnost Inter Ikea Systems, která je vlastníkem konceptu a veškerých práv. Můžeme ovlivnit, které ze zhruba 12 tisíc výrobků se budou v tuzemsku prodávat. Nabízíme přibližně 9,5 tisíce položek zboží, některé povinně. Můžeme také iniciovat výrobu produktu, který je pro daný trh vhodný a prozatím chyběl v nabídce.

Trump zasadil poslední hřebík do rakve globalizace, říká ekonom Hampl

Nejčtenější

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“

Už ne 54, ale 104 procent. USA zpřísnily cla pro Čínu poté, co se rozhodla postavit čelem hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa a neustoupit obchodnímu tlaku. Peking místo toho již pracuje na...

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Letiště Václava Havla v Praze kvůli mlze dočasně odložilo všechny přílety i odlety

Mezinárodní Letiště Václava Havla v Praze ve středu ráno kvůli mlze dočasně odložilo všechny přílety a odlety. Okolo 09:30 se má viditelnost v Ruzyni zlepšit, a omezení by poté mohlo skončit, řekla...

16. dubna 2025  8:09,  aktualizováno  8:46

Místo vajec mohou v Americe barvit marshmallows. Firma reaguje na vaječnou krizi

Vysoká cena vajec nutí Američany hledat levnější alternativy k oblíbené velikonoční tradici. S řešením přišla společnost Jet-Puffed, která začala prodávat sety na zdobení marshmallows. Díky bílému...

16. dubna 2025

Jak celní politika zapomněla na služby. Je to motor americké ekonomiky

Premium

Trumpova administrativa se snaží masivně podpořit vývoz amerického zboží a komodit do celého světa. Ve chvíli, kdy se americký prezident zaměřuje na domácí průmysl, ale zapomíná na možná ještě...

16. dubna 2025

Počet obyvatel Japonska klesl o půl milionu. Úbytek trvá již čtrnáctý rok v řadě

Počet obyvatel Japonska se v loňském roce snížil o dalších půl milionu. Data jen podtrhují rostoucí problémy země při řešení nedostatku pracovních sil a financování systému sociálního zabezpečení....

15. dubna 2025

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

15. dubna 2025  18:46

Češi se bojí růstu cen energií, ovlivnit je může i politika USA, ukázal průzkum

České domácnosti platí proti loňskému roku za energie méně. Zatímco loni zálohy tvořily 20 až 40 procent měsíčního rozpočtu u více než třetiny rodin, letos tento podíl klesl na 31 procent. Energie i...

15. dubna 2025

Evropský sociální a ekonomický model není dlouhodobě udržitelný, shoduje se byznys

Evropský sociální a ekonomický model není dlouhodobě udržitelný, válka na Ukrajině a kroky administrativy prezidenta USA Donalda Trumpa to jen podtrhly. Český byznys chce vidět skutečné změny,...

15. dubna 2025

Při lyžovačce ve Švýcarsku zahynul top manažer Lega

Jeden z šéfů společnosti Lego a blízký přítel dánské královské rodiny Michael Halbye zahynul při nehodě na lyžích. Čtyřiašedesátiletý top manažer se smrtelně zranil po pádu na sjezdovce ve švýcarském...

15. dubna 2025  13:53

Česko bude odebírat uran také z Kazachstánu. Posilujeme diverzifikaci, říká ČEZ

Kazachstánská společnost Kazatomprom bude příštích sedm let dodávat energetické společnosti ČEZ přírodní uran. Pokryje asi třetinu potřeb pro palivové soubory, které vyrábí americká firma...

15. dubna 2025  12:34

Letošek bude návrat k normálu, věří firmy. Náladu mají nejlepší od jara 2022

Nálada firem v Česku se od podzimu zlepšila. Index očekávání firem ČSOB, který rozpoložení tuzemských podniků pravidelně měří, je nejvyšší od jara 2022. Podnikatelé jsou optimističtí v oblasti...

15. dubna 2025  11:08

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vydělali Trumpovi kámoši na celní válce? Obchody působí podezřele, říká makléř

Vysíláme

Během několika hodin zhodnocení o dva tisíce procent. Právě takové podezřelé transakce zaznamenal burzovní makléř Martin Uher krátce před klíčovým oznámením Donalda Trumpa o odložení cel na 90 dní v...

15. dubna 2025

Pomeranče se urodily, jejich cena klesá. Obchody ale zlevňují jen zvolna

Ceny pomerančového džusu po loňských maximech klesají. Podle analytiků má na situaci největší vliv dobrá úroda citrusů v Brazílii. Výrobci nápojů ale upozorňují, že pokles cen v obchodech bude pomalý.

15. dubna 2025