Na módě vydělám, věří investor. Z Pietro Filipi chce tygra v inovacích

  10:08
Pietro Filipi šéfuje třicetiletý investor Michal Mička. Před dvěma lety ho téměř nikdo neznal. Dnes má podíly v devíti firmách. Dosud nakupoval v technologických firmách, teď se však po hlavě vrhá do nejistého módního byznysu. A věří, že s Pietro Filipi vydělá ještě víc.

Silný rok. Investor Michal Mička koupil v roce 2017 českou módní značku Pietro Filipi. Získal také podíly ve společnostech Liftago nebo Favorit Czechoslovakia. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

V roce 2017 jste byl velmi aktivní. Jako investor jste vstoupil do taxi aplikace Liftago nebo výroby kol značky Favorit. Především jste ale koupil českou módní značku Pietro Filipi. Byla vaše rozhodnutí správná?
Zatím je krátká doba na hodnocení. Zatím všechno, co jsem chtěl zrealizovat, se podařilo. Jednáme poměrně rychle. To byl i případ Pietro Filipi, kde nebylo moc dalších zájemců. Nebyla to rvačka, protože firma není v dobré kondici. Viděl jsem ale příležitost a světlo na konci tunelu.

Dosud jste investoval hlavně do technologických firem. Přichází s Pietro Filipi, kde jste získal 80 procent, obrat?
Chtěli bychom teď více zacílit na retail a módu. Nemám v plánu a ani na to nemám kapacitu, investovat do něčeho, co bude úplně mimo naše zaměření.

Pietro Filipi v poslední době nevydělává. V čem je problém?
Ve vysoké míře zadluženosti, dlouhodobém poklesu návštěvnosti a nedostatečně dobře fungujícím on-linu. Dlouhodobě klesá návštěvnost obchodních center a je to kompenzováno růstem e-commerce. Pietro Filipi tento trend nereflektovalo. Kdybych to zjednodušil, firma nebyla optimálně řízená. Prolínalo se to ve všem. V produktech, ve výrobě i v marketingu.

Proč jste do toho šel?
Pietro Filipi je největší česká módní firma. Viděl jsem to jako jedinečnou příležitost. Přišlo mi lákavé dostat se v nějakém odvětví v ČR na pozici jedničky a pomoci firmě expandovat do zahraničí. Líbí se mi české značky a vidím prostor pro to, aby se dostaly do zahraničí. Také zde vidím spoustu schopných lidí, kteří tomu mohou pomoci.

Je to zároveň první investice, kde jste v exekutivě. Věnujete tomu hodně času?
Ano. Baví mě to a je to víc o emocích. Navíc jsem se o retail a módu dlouhodobě zajímal. Není to jen investice, kterou chci v určitém čase zhodnotit a třeba to bude základní stavební kámen celé investiční skupiny. Věřím, že by to mohla být investice s největším zhodnocením. Proto se tomu osobně věnuji daleko víc než ostatním investicím.

Jaký výnos považujete u svých investic za úspěch?
U rizikovějších investic, které děláme, jsou to minimálně desítky procent ročně. Výnosové procento by na investované peníze mělo být v průměru víc než 25 procent ročně.

Jak nákladná bude resuscitace značky Pietro Filipi?
Bude vyžadovat peníze v řádech desítek, ne-li stovek milionů korun ve velmi krátkém čase. Pro to, abychom expandovali, stali se technologickou firmou a šli nahoru i v otázce kvality produktů. Většina mých peněz půjde tímto směrem.

Zafinancujete to sám?
Nějaké možnosti mám. Pokud bych věděl, že na to nestačím, mohu přijít za nějakým investorem, který by do projektu minoritně vstoupil. V tom případě by to nebylo jen o penězích, ale o další přidané hodnotě.

Proč nestále módní branži tolik věříte a věnujete tolik energie?
Vidím v tom obrovský potenciál právě proto, že do této oblasti se nikdo z investorů moc nepouští. Je to komplikovaný trh. Nůžky mezi menšími společnostmi a těmi opravdu velkými jako je třeba skupina Inditex, se rozevírají. Velcí nejsou tak rychle schopni reagovat technologickými inovacemi na vývoj. Dnes jsou přitom neuvěřitelně zajímavé technologie, které vám umožňují dělat byznys lépe. V Pietro Filipi je začínáme implementovat.

Co máte na mysli?
Třeba technologické novinky jako jsou zrcadla, které vám ukáží, jak vypadáte v konkrétních šatech, aniž byste si je zkoušeli. Je to jen jedna z mnoha věcí, které ukazují, jak móda v retailu bude vypadat. Nutné je propojování online světa s klasickými nákupy. Objednáte si zboží, přijdete do obchodu a zboží už máte připraveno ve zkušební kabince. Chceme být s Pietro Filipi průkopníkem technologických novinek v oboru.

Jakou pozici má značka na internetu?
V České republice dnes generuje mezi 6 a 7 procenty celkového obratu. Číslo chceme zdvojnásobit. Ve srovnání s trhem je to málo, oproti konkurenci českých značek jsme na tom relativně dobře. Úspěšné zahraniční firmy ale mají podíl internetových prodejů na tržbách mezi 15 a 20 procenty.

Proč je oblast obchodu s módou pro investory tak nepřístupná?
Nejen pro investory, ale i pro banky je to komplikovanější byznys než ostatní. Odhadnout pro ně, zda se něco prodávat bude či nebude, je pro ně věštěním z křišťálové koule. Podle mě to není pravda. Je množství dat, na základě kterých jste schopen se dobře rozhodnout, zda se něco bude nebo nebude prodávat.

Chystáte se navázat další investicí v retailu?
Je možné, že další podobnou investici uděláme, ale zatím nic konkrétního nemáme.

Investujete spíš do rizikových projektů. Z jednoho jste už vycouval. Co se v případě tržiště na prodej ojetin Carzada nepovedlo?
Nedohodli jsme se s ostatními akcionáři na dalším směřování společnosti a proto jsme museli investici odepsat. Bylo tam velké množství akcionářů z různých zemí a nenašli jsme flexibilní rozhodnutí pro to, aby se firma dostala z nelehké situace. Odešli jsme ze ztrátou.

Je obtížné najít a zainvestovat nový projekt?
Naše investice jsou více rizikové. Trh dnes vzhledem ke konjunktuře nenabízí moc zajímavých příležitostí za rozumné peníze. Pokud chcete koupit firmu, která vydělává, musíte platit vysoké násobky toho, co vydělá a návratnost je velmi dlouhá. Proto se v tomto ekonomickém cyklu díváme spíš po začínajících společnostech, firmy v problémech nebo ty, které nabízejí významnou synergii k tomu, co děláme.

Investujete i do nemovitostí. Co vás zajímá?
Naši divizi C2H Immovables zajímají rezidence v hlavním městě. Teď jednáme o jednom projektu na Praze 6. Věříme, že ho v průběhu ledna koupíme, rozvineme a kolem roku 2019 prodáme. Díváme se po činžovních domech, pozemcích.

Není už pozdě na nákup realit v době, kdy jsou ceny na rekordech a mluví se o vznikající bublině?
Záleží, co s nimi chcete dělat. Pokud koupíte hotovou nemovitost a nic s ní neuděláte, tak jsou ceny opravdu vysoko. Na druhou stranu to neznamená, že nemohou být ještě výš. Od developerů a od kolegy Jiřího Viceníka mám informace, že prostor pro růst cen nemovitostí ještě je. My své projekty prodáváme v horizontu 12 až 18 měsíců, a tam myslím, že významná korekce nepřijde.

Působil jste v investiční skupině DRFG, která nechvalně proslula trestním stíháním zakladatele Davida Rusňáka, obviněného z úniku policejních odposlechů. Jaká byla vaše role?
Měl jsem na starost přítok kapitálu do společnosti. Řídil jsem finanční distribuci a z pozice místopředsedy představenstva jsem spolurozhodoval o tom, kam se peníze budou investovat. Svůj zbývající podíl už jsem loni prodal. S Davidem Rusňákem jsme v kontaktu, občas se potkáme, ale byznys spolu neřešíme.

Nekomplikovala vám váš byznys známost s Davidem Rusňákem?
Ne. Když jsem odcházel, nebylo nic známo z aféry, která proběhla v médiích. Ke kauze nemám žádné informace a nemám k tomu co říct.

Proč jste finančně podpořil kandidaturu Jiřího Drahoše na Hrad?
Obecně cítím nějakou míru společenské odpovědnosti a občas podpořím něco, co mi dává smysl. Toto byla jedna z věcí. Z kandidátů na Hrad je mi nejvíc sympatický.

Loni jste získal podíl také v taxi aplikaci Liftago. Blíží se její expanze do Budapešti?
Není to pro nás hlavní priorita. Díváme se i po dalších trzích a sjednocujeme expanzivní politiku. O Budapešti se uvažovalo, je to otevřené. Chtěli jsme tam vstoupit s lokálním partnerem, protože je to specifický trh. Jednáme s maďarským partnerem. Je to jedna z možných destinacích, kam bychom chtěli vstoupit, ale uvažujeme i o dalších trzích.

Loni jste vystoupil z neznáma, proinvestoval jste 150 milionů do řady firem. Budete i letos tak aktivní?
To nedokážu říct, třeba proběhne víc investic. Doufám, že letošní rok přinese zajímavé okolnosti v souvislosti s tím, co mě teď nejvíc zajímá, a to je Pietro Filipi. Snad se nám firmu podaří stabilizovat v ČR, dostat ji do černých čísel a udělat nutné kroky pro plánovaný vstup do zahraničí. Zpočátku chceme další trhy testovat na internetu. Tam, kde bude odezva lepší, můžeme investovat i do tradičního offline prodeje.

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...