Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozhovor o kalamitě s Michalem Štěpánem z Českých drah

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. prosince 2014 do 14:23

OTÁZKA: Dobrý den, strávil jsem v pondělí na nádraží v Olomouci 3 hodiny mezi 17-20 hodinou. Mimořádná situace, chápu. Za tohle dráhy nemohou a prostě se s tím nedá v tu chvíli nic dělat - akceptuji. V nádražní hale ani na nástupištích jsem ale nepotkal za celou dobu jediného pracovníka ČD. Nádražní rozhlas nám po hodině čekání poskytl "neocenitelnou" informaci, že jsou ztížené povětrnostní podmínky a doprava bude omezena. Zajímalo by mě tedy, jaký je v takovýchto případech komunikační scénář směrem k cestujícím. Jsem přesvědčen, že pokud se v 18,00 večer vědělo, že vlaky nejezdí na většině území, měly dráhy komunikovat férově a požádat cestující, kteří mají jinou volbu než čekat (hotel, odvoz rodinnými příslušníky nebo jiným typem dopravy), aby nečekali zbytečně. David Husovský
OTÁZKA: Jezdím denně do práce linkou PIS S9 a ocenil jsem, když jste na webu dali jakžtakž vědět konkrétně které linky pojedou, ale později zveřejněné alibistické informace o intervalu 30-120 min to nebylo k ničemu. Web je dobrý pokud jsou informace online a konkrétní ostatní je k ničemu. Kdo Vám půjde na nádraží s tím, že bude čekat dvě hodiny na nádraží až něco pojede, to jste snad nemysleli vážně. Petr Soukeník
OTÁZKA: Kdyz se predpoklada, ze druhy den nastane stejna situace jako predchazejici den. Proc nevyhlasite, ze se muze jezdit zadarmo jako kompenzace? Kdyz si kupuji jizdenku na vlak ktery ma zpozdeni, tak to lidi jen nastve. Filip
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč jste enzrušily veškeré vlaky a nechávly jste lidi čekat vždy do poslední chvíle. respektive mi jde o to proč jste nás nechai stát na nádraží v Olomouci 6 hodin a vždy nám bylo že daný vlak jel ale zůstal stát v Bohumíně. Chápeme, že jde především o bezpečnost ale proč byl Váš konkurent schopný vyslat náhradní motorový vlak a Vy ne? Bylo to pro nás sice nepohodlné ale nikomu to nevadilo. Takže má otázka zní proč ČD neposlali motorové osobní vlaky na tuto trat, tak aby se dana trat obsloužila(příkald třeba Motorový vůz 810 nebo motorový vůz 854,...). To ČD nemá 8 náhradních vlaků (4 v Ostravě a 4 v Praze) aby mohly na trat vyjet vcc\ hodinových intervalech a posbírat cestující kteří potřebují jet? nebo mi vysvětlete proč Regiojet byl schopen to zajistit sice s jednou soupravou ale i tak kloubouk dolů pro něj. děkuji za reakci Karel Doležal
OTÁZKA: Dobrý den, jsem zaměstnanec SŽDC a spolupracuji tedy se zaměstnanci ČD. V době kalamity se nebylo možné dovolat jak na síťový tak regionální dispečink dopravy, myslíte že by bylo do budoucna možné přenést částečně povinností dispečinku třeba na komandující či dozorčí stanic? V naší stanici měli komandující přehled o situaci ve svém obvodě, snažili se pomoci dispečerům ale bylů problém se jim dovolat, k odsouhlasení. Pavel
OTÁZKA: Dobrý den pane Štěpán, zajímalo by mě, kdo zodpovídá (člen představenstva p.Bureš?)za neuspokojivý stav v době kalamity a proč nebyly nasazeny dieselové lokomotivy hned, jakmile bylo jasné, že vlakové soupravy nemohou vyjet díky zamrzání. Děkuji za odpověď. J.H. Jiří Havran
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se na odjezdové tabuli v Pardubicích objevovaly nesmysly? Opakovaně tam svítily vlaky připravené k odjezdu, i když ve skutečnosti na nástupišti nic nebylo a prý ty rychlíky pak ani vůbec nejely (dle slov pokladní)? V této stanici to není poprvé!! Běh po schodech na nástupiště a zpátky sice zahřál, ale zábavné to moc nebylo! Proč se takové vlaky vypisovaly? Michal Bartoš
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se na odjezdové tabuli v Pardubicích objevovaly nesmysly? Opakovaně tam svítily vlaky připravené k odjezdu, i když ve skutečnosti na nástupišti nic nebylo a prý ty rychlíky pak ani vůbec nejely (dle slov pokladní)? V této stanici to není poprvé!! Běh po schodech na nástupiště a zpátky sice zahřál, ale zábavné to moc nebylo! Proč se takové vlaky vypisovaly? Michal Bartoš
OTÁZKA: ČD udělaly v dané situaci maximum!!!!!!! Jirka
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se na odjezdové tabuli v Pardubicích objevovaly nesmysly? Opakovaně tam svítily vlaky připravené k odjezdu, i když ve skutečnosti na nástupišti nic nebylo a prý ty rychlíky pak ani vůbec nejely (dle slov pokladní)? V této stanici to není poprvé!! Běh po schodech na nástupiště a zpátky sice zahřál, ale zábavné to moc nebylo! Proč se takové vlaky vypisovaly? Michal Bartoš
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se na odjezdové tabuli v Pardubicích objevovaly nesmysly? Opakovaně tam svítily vlaky připravené k odjezdu, i když ve skutečnosti na nástupišti nic nebylo a prý ty rychlíky pak ani vůbec nejely (dle slov pokladní)? V této stanici to není poprvé!! Běh po schodech na nástupiště a zpátky sice zahřál, ale zábavné to moc nebylo! Proč se takové vlaky vypisovaly? Michal Bartoš
OTÁZKA: Neuvazujete o tom ze cast z manazerskych bonusu bude pouzita jako odmena pro pracovniky kteri se aktivne v terenu podileli na likvidaci nasledku? (mohl by jste jit prikladem a venovat dejme tomu 50% z bonusu) VV
OTÁZKA: Argument, že podobnou kalamitu nikdo nepamatuje nemůže ospravedlnit nepřipravenost ČD. Zajímalo by mně, jestli ČD drahy vůbec řeší rizika proaktivně v rámci např. metody řízení podnikových rizik, nebo jen čekají až se něco stane a pak možná provedou nápravu. Ledovka v česku nebyla určitě poprvé, co bylo vyjímečné byl možná její rozsah. Pepa
OTÁZKA: Dobrý den,, jezdím denně trasa Svitavy-Brno, s novými elektrickými vlaky je problém už při -2C, kdy vlak přestane jet. Ani jsem se nedivila, že při námraze zůstalo vše stát. Jen jsem s úsměvem pozorovala jak na trati jezdí staré rezavé dieslové lokomotivy a tahají ty super moderní vlaky a rychlíky. Další taková kalamita může být už třeba za týden, je přece jen zima. Nebylo by lepší poslat na zimu nové supermoderní vlaky do dep a nasadit místo nich stařičké dieslovky???? Jana Machová
OTÁZKA: Ahoj Michale, jsem tvoje spolužačka z VŠDS a kritický den 2.12.2014 jsem cestovala z Olomouce do Prahy, ráno v 8:20h a zpět jsem se dostala jediným vlakem v 17.11h, všude se mluví o omezení drážní dopravy, ale mě to jako omezení nepřipadá v případě, že zrušíte všechny spoje na Moravu a zpět? A to jsem na tom nebyla ještě nejhůř, jsou tu cestující, kteří byli uvězněni ve vlacích i 17 a více hodin. Pracovala jsem na dráze několik let, ale nikdy si nepamatuji, že bychom někde cestující nechali tak dlouho čekat, aniž bychom jim nepodávali informace, zda něco pojede, nebo ne. Vím, že to byla mimořádná situace, ale snad se dalo udělat pro cestující trochu víc. Přeji ti hezké odpoledne a pevné nervy a ať se Ti daří v práci a osobním životě, ahoj Jana Jana Podivínská
OTÁZKA: Myslím, že ČD tradičně nezvládly vůbec nic. Kalamity Jane
OTÁZKA: Když si přečtete reportáž o příběhu vlaku, který zůstal prakticky v Praze, tak vám to přijde normální? http://domaci.ihned.cz/domaci/c1-63201400-sest-hodin-v-promrzlem-vlaku-asi-na-nas-proste-zapomneli Autobusy z kladna? Rozčilený vlastní personál, na který každý kašle? Cestující, kteří se potloukají v kolejišti blízko spadlé troleje na vlastní pěst? Přemlouvání hasičů k akci? Jak dopadly vlaky mimo civilizaci si ani nechci představovat! Martin Žižka
OTÁZKA: Musím konstatovat, že ČD selhaly především v předávání informací a z toho by měly přijmout opatření. Jen jeden příklad - včera v 09:00 hodin jsem vznesl písemně dotaz, zda přijede vůz z Moskvy do Karlových Varů, případně na jakém vlaku. Dnes v 08:50 jsem dostal odpověď, že se dotaz zpracovává..... Neměl by někdo zodpovědný dotazy třídit třeba podle naléhavosti? Miloslav Zítka
OTÁZKA: Co se týká náhradní autobusové dopravy nepřipadá mi věrohodné že by se dorpavce bál namrzlé vozovky. Jiné vozy autobusy, kamiony dokonce i motocykly jsem viděl a jezdili i na namrzlé vozovce. Není to jen další výmluva ???? Zdeněk
OTÁZKA: Jaké mají pro podobné případy ČD připraveny business continuity plán. Připadá mi hrozné, že někteří lidé museli strávit ve vlaku i 17 hodin přičemž nebyli daleko od velkých měst. To nevypadá, že by byly ČD na podobnou situaci připraveny. Pepa
OTÁZKA: Co je pravdy na tom,že České dráhy odmítly pomoc soukromých železničních dopravců? Například Regiojet tahaly stroje například KDS Radka Šauera apod. Václav Kolka
OTÁZKA: Vážený pane Štěpáne, prosím poděkujte všem strojvůdcům a personálu za jejich mimořádný výkon při zvládání nadlimitní situace. Byť jsem promočený a zmrzlý stál hodinu a půl na nádraží ČD v Brně, bylo možné v témže dni odjet a dostat se domů. Ikdyby ne, jsou situace, které neovlivníte..Nejsem odborník, ale když jsem viděl, jak od trolejí lítají plameny a strojvůdce se snaží znovu a znovu odjet - přestože tím mohl dle mě způsobit škodu na majetku zaměstnavatele.. A věřím, že zaměstnavatel by se na strojvedoucích nehojil.. (byť sám mám špatnou zkušenost se zaměstnavatelem). Jsou to opravdoví srdcaři..a dělají českým drahám čest.. Moje otázka budou jim přiděleny odměny?? PS:Pracuji ve zdravotnictví - zcela mimo obor, ale myslím, že by si dárek zasloužili.. Miroslav
OTÁZKA: Rád bych se zeptal, jakým způsobem řešily ČD informovanost pro cestující. Na dnešní dobu mi přišla naprosto nedostačující. Zejména chyběly informace, které spoje pojedou a které nikoli. Na webu ČD bylo jen, že je kalamita a kterých úseků se to týká, a na informacích na nadrážích pracovnící ČD sotva vědělí víc než cestujcíc atd. Přemysl Bar
OTÁZKA: Proč tedy z těch cca. 10 vlaků, které zůstaly stát, nebyli cestující evakuováni. Obávám se, že pro 17 hodin stání neexistuje žádná omluva. Aleš Kofránek
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč ve středu, když jelo pouze omezené množství vlaků měli pouze 4 vozy, např. Hutnik z Třince. jirka
OTÁZKA: Byl jsem jedním z cestujicích. Informace které nám byly předávany, ať od průvodčích, či v rozhlase vůbec nekorespondovali s vzniklou situací. Kdyby sdělili, že vlaky nepojedou a že doprava není zajištěná mohly by se cestující alespoň nějak zařídit. Do té doby se dostávali informace typu. Za půl hodiny asi pojedeme... nahradní vklad je ji ž na cestě.... Nic z toho se nestalo. Zdeněk Sobotka
OTÁZKA: Díky za všechny vysvětlující odpovědi! I řadový cestující pak pochopí, že odtáhnout vlak není tak jednoduché, jako odtáhnout porouchané auto. A že ČD nejsou malá soukromá firma, kde by bylo možné snadno změnit navyklé postupy (a případně nějaký z nich obejít), ale skutečně velká organizace. I když se leccos nepovedlo, tak podle mého úsudku udělaly ČD v dané chvíli maximum možného. Tragédie se v tu chvíli odehrávaly jinde než na českých kolejích. Konečně otázka: lze tuto zkušenost vyhodnotit a na případnou podobnou situaci se do budoucna lépe připravit? Petr Geldner
OTÁZKA: Dobrý den, nemám žádnou otázku, jen chci vyjádřit pochopení nad nastálou situací. Sám jsem strávil ve vlaku několik hodin navíc, přesto chápu, že za to prostě nikdo nemůže a je mi líto některých lidí, kteří prostě musí najít viníka. Zdeněk
OTÁZKA: Lidi to odnesly ale vy jste se svou prací spokojeni. TO fakt nechápu. Jan Boule
OTÁZKA: Dobrý den, velmi by mne zajímalo, kdy začalo stahování (anebo pohotovost) lokomotiv a jednotek nezávislé trakce k výkonům na hlavních tratích. Ptám se hlavně proto, že v Brně byla silná ledovka již kolem poledne v pondělí a bylo zřejmé, že pokud namrzá trolej tramvajová a MHD kolabuje, může se totéž stát i na dráze. Děkuji. Pavel Mertlík
OTÁZKA: Neměli by se cestujícím omluvit a vysvětlovat především představitelé SŽDC, kteří ČD koleje pronajímají? SŽDC měla zajistit provoz na kolejích nebo včas tento provoz zakázat a zaplatit odškodné ČD. RegioJet a Leo Expres žádné potíže neměly? Ve všech zprávách se zmiňují jen ČD, asi záměrně. Procházka
OTÁZKA: Proč nebyly použíté pro stažení osobních vlakových souprav uvíznutých na volné trati dieslové lokomotivy ČD CARGO? Martin Delong
OTÁZKA: Kolik mají v tuto chvíli České dráhy ve vlastnictví dieselelektrických lokomotiv ? Radek
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dotaz na aktuální počet lokomotiv nezávislé trakce, které jsou schopny v podobné sitauci převzít roli strojů elektrických. Včetně těch, které vlastní dceřinná společnost ČD Cargo. S tím souvisí i další otázka, zda existuje nouzový plán, jak v podobných situacích co nejrychleji zabezpečit provoz nezávislou trakcí. Nejde teď o vlaky, jež uvázly na trati - tam problémy chápu - ale nasazení na spoje, jež ještě nevyjely z výchozích stanic. Děkuji. Josef Majtan
OTÁZKA: Není hlavní chyba v nekomunikaci s lidmi? Lidé snadno pochopí, že vlak nejede, protože zasáhla vyšší moc. Ale informace na internetu nebo v halách, kde je stále zpoždění 11 minut, načež vlak nedorazí, to je rozzlobí mnohem více. Případně podle popisů cestujících, co stáli mnoho hodin na trati, aniž by jim bylo cokoliv sděleno a pak bez slova vysvětlení vráceni zpět... Proč dráhy nejsou schopni sdělit - i v krizovém stavu - alespoň nějakou informaci? Personál ve vlaku nic neví a nikdo nedokáže odpovědět, zda má cenu si zajistit vlastní odvoz, nebo zda se bude pokračovat... Není tohle větší chyba, než že z důvodů počasí ty vlaky nejedou? Zdeněk Wernhart
OTÁZKA: Co říkáte na toto: http://goo.gl/CDEHll a zejména pak postoj odborů a vedení drah k tomuto dokumentu. Že jste to nikdy neviděl? Tak se zeptéjte vašich podřízených proč Vám to zatajili. A zejména pak na dopis prezidentu republiky a vládě ČR. Proč ty informace ignorovali? Marek Xara Quarda
OTÁZKA: Proč české dráhy nezajistili náhradní dopravu??????? Zdeněk Sobotka
OTÁZKA: Dobrý den, jako meteorolog bych chtěl jen pochválit práci ČD a i MHD obecně v ČR, k sitauci k jaké došlo opravdu dochází velmi zřídka, já takovou nepamatuji, moji kolegové říkají, že pamatují naposledy v roce 1974. Nelze se na takovouto situaci předem připravit ani ji bohužel příliš přesně předpovědět z hlediska meteorologického. A byla by hloupost investovat nějaké extrémní prostředky pro zajištění provozu v situaci, která nastane jednou za nějakých 10 let. Jachym Brzezina
OTÁZKA: Můj názor je,že ČD kalamitu zvládly.Stanice zůstaly otevřené,pokladny obsazeny,pro cestující byl čaj a oplatky,Dík patří hlavně provozním zaměstnancům. TS
OTÁZKA: Proč pořád obhajujete naprosté selhání. ČD jsou drahý podnik.samá dotace. Co kdyby jste vy strávil 17 hodin v odstaveným vlaku. Jindřich Malý
OTÁZKA: Dobrý den, jak je možné, že na trase Praha - Beroun nebyla zavedena žádná náhradní (autobusová) doprava, když ledovkovou kalamitu předpovídali několik dní dopředu ve zprávách? Skutečně nemá kolos jako ČD nasmlouvány žádné externí dopravce? Nebo (spíše) šetří na klientech - zvláště pod dojmem svého monopolu? Díky za odpověď a prosím, pokud možno, bez alibismu... Děkuji. Jakub Holeček; JUDr. Ph.D.
OTÁZKA: Dobrý den. Mají nárok na odškodné i lidé, kteří jezdí na In-kartu a nemají tedy lístek? Já osobně jsem uvízl ve vlaku Slovenská strela asi tři hodiny v Pečkách, naštěstí pro jednoho spolucestujícího dojela rodina a vzali do Kolína i mě. Další dva dny jsem musel do práce autem, přičemž v úterý jsem na nádraží čekal na spoj marně od 5:00. Děkuji za odpověď. Matěj Kryml
OTÁZKA: Chtěl bych ocenit hlavně pracovníky ČD a SŽDC. V rámci daných povětrnostních podmínek a situaci na silnících nešlo dělat nic víc. Stát na ČD tlačí, aby fungovaly co nejhospodněji, tak není možné, aby byly všude zálohy pro takové situace, které nastávají jednou za mnoho desetiletí. Proto nechápu všechny "chytráky", kteří jen sedí u počítače a internetu a radí, jak by to vše zvládli rychleji. Přitom taková kalamita, kdy byly postiženy na celém území stovky vlaků, které najednou zastaví, protože není proud, je zcela výjimečná a není možné na ní být připraven a odstranit její následky v řádech desítek minut. Ještě jednou poklonu všem pracovníkům, že dělali vše, co bylo v jejich silách. Martin Hájek
OTÁZKA: Dobry den, proc treba v pripade uviznuti vlaku uprostred poli nebyla pozadana armada o pomoc? Napriklad vlak nedaleko Hranic, kde je i vojenska posadka s predpokladam odpovidajici technikou? Aby byli aspon cestujici evakuovani a pripadny samotny vlak odtazen pozdeji. Petr Rihak
OTÁZKA: Nektere vlakove cety musely po celou dobu celit kritice od cestujicich a pritom zazivali to same co cestujici.Zvazujete ze byste jako vedouci podniku takove zamestnance aspon nejak odmenil za vzorne odvedenou praci v kriticke situaci? Petr Porubsky
OTÁZKA: Maju ceske drahy uzavrete s autobusovymi dopravcami nejake zmluvy o zapozicani autobusov pre nahradnu dopravu, alebo ziadaju dopravcov o autobusy az ked nastane problem? Ak ano mozete prosim zverejnit mena dopravcov, ktory tieto zmluvy porusili a nechali vas a vasich zakaznikov v problemoch? Ak nie, neplanujete nieco take? Jan
OTÁZKA: Nezlobte se, ale to zí torchu jako výmluva. Jednak poškozené zabezpečovací zařízení lze odčadně řešit nějaký organizačním opatřením. Jednak poškození trakčí vedení není překázka pro naftu. A že třeba není možné přijet po konkrétní koleji, tak se dalo přijet druhé strany nebo po jiné koleji. Spíš to vypadá, že sjte se na tylidi jednoduš vyprdli a poukazem na vyšší moc Martin Houba
OTÁZKA: Podobnou kalamitu, která postihla ČD nepamatuje nikdo a proto nebylo možno naplánovat patřičné operace. Ale i zde by to bylo dost problematické vzhledem k rozsahu kalamity. Trochu jiné je to u aerolinek, kde jsou pasažéři na jednom místě, které je přizpůsobené i na delší čekání. Myslím, že by bylo vhodné aby se ČD na budoucí možnou podobnou kalamitu připravily. Václav Vachovec
OTÁZKA: Dobrý den, proc tak dlouho trvalo, než %CD byly schopne nahradil alespoň část výkonů nezávislou trakcí?? Jak je vůbec možné, že vlaky z§staly stát desítky hodn v polích, když mají ČD k dispozici alternativu??? Skutečně to vypadá na extrémně nezvládnutou akci a nejde o nedostatek autobusů či o zpoždění vlaků, Martin Houba

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.