iDNES.cz

Rozhovor o kalamitě s Michalem Štěpánem z Českých drah

Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.
velikost textu:
vydáno 4.12.2014 13:55
Zvládly České dráhy situaci s ledovkou nebo mohly něco udělat lépe? V příštím týdnu čeká státního dopravce velké hájení. O lidech na dlouhé hodiny uvízlých v nevytápěných vlacích se diskutuje i ve Sněmovně a na ministerstvech. Na otázky čtenářů odpoví člen představenstva Michal Štěpán od 14:00.
OTÁZKA: Dobrý den, proc tak dlouho trvalo, než %CD byly schopne nahradil alespoň část výkonů nezávislou trakcí?? Jak je vůbec možné, že vlaky z§staly stát desítky hodn v polích, když mají ČD k dispozici alternativu??? Skutečně to vypadá na extrémně nezvládnutou akci a nejde o nedostatek autobusů či o zpoždění vlaků, Martin Houba
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Přeji dobrý den. Naprostá většina vlaků byla odtažena do dvou až tří hodin. Po jedenásté hodině večerní zůstalo stát na trati minimum vlaků, cca 10. Částečně nešly odtáhnout kvůli poruchám zabezpečovacího zařízení, poškozenému trakčnímu vedení atd. 4.12.2014 13:59
OTÁZKA: Nezlobte se, ale to zí torchu jako výmluva. Jednak poškozené zabezpečovací zařízení lze odčadně řešit nějaký organizačním opatřením. Jednak poškození trakčí vedení není překázka pro naftu. A že třeba není možné přijet po konkrétní koleji, tak se dalo přijet druhé strany nebo po jiné koleji. Spíš to vypadá, že sjte se na tylidi jednoduš vyprdli a poukazem na vyšší moc Martin Houba
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: S tím zásadně nesouhlasím. Pokud nejdou přestavovat výhybky, nelze zajet pomocnou lokomotivou pro uvázlé vlaky a totéž platí pro stržené trakční vedení. Navíc, stahování vlaků se řídí speciálními ustanoveními SŽDC a je podstatně pomalejší (třeba snížení rychlosti na 10 km za hodinu). Dalším důvodem prodloužení doby stažení vlaků jsou alternativní spřáhla některých souprav (nutno použít adaptér mezi klasickým spřáhlem a automatickým). 4.12.2014 14:07
OTÁZKA: Podobnou kalamitu, která postihla ČD nepamatuje nikdo a proto nebylo možno naplánovat patřičné operace. Ale i zde by to bylo dost problematické vzhledem k rozsahu kalamity. Trochu jiné je to u aerolinek, kde jsou pasažéři na jednom místě, které je přizpůsobené i na delší čekání. Myslím, že by bylo vhodné aby se ČD na budoucí možnou podobnou kalamitu připravily. Václav Vachovec
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkuji, máte pravdu. Ubezpečuji všechny , že jsme se z této mimořádné situace poučili - dispečink ČD je velmi dobře připraven na různé jednorázové výpadky, zvládl i povodně, orkán Kyrill..... Razance a celoplošnost námrazy však ukázala, že musíme zvýšit kapacitní možnosti komunikačních zařízení (web, sms zprávy,...). Například editaci mohl provádět omezený okruh dispečerů, nyní připravíme systém s možností zásahu více zaměstnanců. Připravujeme nové kontaktní centrum, které zvýší kapacitu odbavení hovorů. 4.12.2014 14:11
OTÁZKA: Maju ceske drahy uzavrete s autobusovymi dopravcami nejake zmluvy o zapozicani autobusov pre nahradnu dopravu, alebo ziadaju dopravcov o autobusy az ked nastane problem? Ak ano mozete prosim zverejnit mena dopravcov, ktory tieto zmluvy porusili a nechali vas a vasich zakaznikov v problemoch? Ak nie, neplanujete nieco take? Jan
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: ČD mají rámcové dohody a jednotlivé případy objednávají podle potřeby. V naprosté většině případů se dohodneme a doba přístavby trvá několik desítek minut. Tato extrémní situace však byla velmi odlišná: byly namrzlé vozovky a dopravci se obávali zajištění bezpečné náhradní přepravy, druhým aspektem byla skutečnost, že městké dopravní podniky řešily náhrady vlastních výpadků tramvají a trolejbusů. 4.12.2014 14:14
OTÁZKA: Nektere vlakove cety musely po celou dobu celit kritice od cestujicich a pritom zazivali to same co cestujici.Zvazujete ze byste jako vedouci podniku takove zamestnance aspon nejak odmenil za vzorne odvedenou praci v kriticke situaci? Petr Porubsky
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Velice si vážím přístupu všech provozních zaměstnanců a zaměstnance za přístup nad rámec jejich běžných povinností oceníme. 4.12.2014 14:16
OTÁZKA: Dobry den, proc treba v pripade uviznuti vlaku uprostred poli nebyla pozadana armada o pomoc? Napriklad vlak nedaleko Hranic, kde je i vojenska posadka s predpokladam odpovidajici technikou? Aby byli aspon cestujici evakuovani a pripadny samotny vlak odtazen pozdeji. Petr Rihak
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Odtažení vlaků zajišťovaly ČD spolu se SŽDC. Samotná evakuace ale nic neřeší, může být použta pouze tam, kde je možné zajistit pobyt v chráněných prostorách nebo odvoz autobusem. Toto v mnohých případech nebylo možné zabezpečit - cestující by byli evakuování ven z vlaku, což situaci neřežilo. Pokud jde o vodu a alespoň minimální občerstvení, pomoci IZS jsme využili. 4.12.2014 14:19
OTÁZKA: Chtěl bych ocenit hlavně pracovníky ČD a SŽDC. V rámci daných povětrnostních podmínek a situaci na silnících nešlo dělat nic víc. Stát na ČD tlačí, aby fungovaly co nejhospodněji, tak není možné, aby byly všude zálohy pro takové situace, které nastávají jednou za mnoho desetiletí. Proto nechápu všechny "chytráky", kteří jen sedí u počítače a internetu a radí, jak by to vše zvládli rychleji. Přitom taková kalamita, kdy byly postiženy na celém území stovky vlaků, které najednou zastaví, protože není proud, je zcela výjimečná a není možné na ní být připraven a odstranit její následky v řádech desítek minut. Ještě jednou poklonu všem pracovníkům, že dělali vše, co bylo v jejich silách. Martin Hájek
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkuji Vám i všem ostatním, kteří nám vyjádřili podporu a oceňovali nasazení našich provozních zaměstnanců. Opravdu to nebylo jednoduché. 4.12.2014 14:21
OTÁZKA: Dobrý den. Mají nárok na odškodné i lidé, kteří jezdí na In-kartu a nemají tedy lístek? Já osobně jsem uvízl ve vlaku Slovenská strela asi tři hodiny v Pečkách, naštěstí pro jednoho spolucestujícího dojela rodina a vzali do Kolína i mě. Další dva dny jsem musel do práce autem, přičemž v úterý jsem na nádraží čekal na spoj marně od 5:00. Děkuji za odpověď. Matěj Kryml
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Kompenzaci poskytujeme podle zásad vyhlášených a zveřejněných na webu ČD. Bohužel neznám Váš konkrétní případ. Obtaťe se prosím na speciální zřízenou e-mailovou adresu namraza@cd.cz. Děkuji za pochopení. 4.12.2014 14:23
OTÁZKA: Dobrý den, jak je možné, že na trase Praha - Beroun nebyla zavedena žádná náhradní (autobusová) doprava, když ledovkovou kalamitu předpovídali několik dní dopředu ve zprávách? Skutečně nemá kolos jako ČD nasmlouvány žádné externí dopravce? Nebo (spíše) šetří na klientech - zvláště pod dojmem svého monopolu? Díky za odpověď a prosím, pokud možno, bez alibismu... Děkuji. Jakub Holeček; JUDr. Ph.D.
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Podobný dotaz jsem již dopovídal - v době náledí jsme od dopravců nezískali autobusy. 4.12.2014 14:24
OTÁZKA: Proč pořád obhajujete naprosté selhání. ČD jsou drahý podnik.samá dotace. Co kdyby jste vy strávil 17 hodin v odstaveným vlaku. Jindřich Malý
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Nesouhlasím. Mluvíte o extrémním případu, přitom většina vlaků z více než stovky uvázlých byla stažena do dou až třech hodin. 4.12.2014 14:26
OTÁZKA: Můj názor je,že ČD kalamitu zvládly.Stanice zůstaly otevřené,pokladny obsazeny,pro cestující byl čaj a oplatky,Dík patří hlavně provozním zaměstnancům. TS
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkujeme za podporu. 4.12.2014 14:26
OTÁZKA: Dobrý den, jako meteorolog bych chtěl jen pochválit práci ČD a i MHD obecně v ČR, k sitauci k jaké došlo opravdu dochází velmi zřídka, já takovou nepamatuji, moji kolegové říkají, že pamatují naposledy v roce 1974. Nelze se na takovouto situaci předem připravit ani ji bohužel příliš přesně předpovědět z hlediska meteorologického. A byla by hloupost investovat nějaké extrémní prostředky pro zajištění provozu v situaci, která nastane jednou za nějakých 10 let. Jachym Brzezina
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkuji, že potvrzujete i naše slova. Jednalo se opravdu o extrémní kalamitu svou rozsáhlostí a rychlostí nástupu. Díky. 4.12.2014 14:28
OTÁZKA: Proč české dráhy nezajistili náhradní dopravu??????? Zdeněk Sobotka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Na tento dotaz jsem již odpovídal. 4.12.2014 14:28
OTÁZKA: Co říkáte na toto: http://goo.gl/CDEHll a zejména pak postoj odborů a vedení drah k tomuto dokumentu. Že jste to nikdy neviděl? Tak se zeptéjte vašich podřízených proč Vám to zatajili. A zejména pak na dopis prezidentu republiky a vládě ČR. Proč ty informace ignorovali? Marek Xara Quarda
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Tento odkaz neznám, prostuduji po skončení rozhovoru. 4.12.2014 14:29
OTÁZKA: Není hlavní chyba v nekomunikaci s lidmi? Lidé snadno pochopí, že vlak nejede, protože zasáhla vyšší moc. Ale informace na internetu nebo v halách, kde je stále zpoždění 11 minut, načež vlak nedorazí, to je rozzlobí mnohem více. Případně podle popisů cestujících, co stáli mnoho hodin na trati, aniž by jim bylo cokoliv sděleno a pak bez slova vysvětlení vráceni zpět... Proč dráhy nejsou schopni sdělit - i v krizovém stavu - alespoň nějakou informaci? Personál ve vlaku nic neví a nikdo nedokáže odpovědět, zda má cenu si zajistit vlastní odvoz, nebo zda se bude pokračovat... Není tohle větší chyba, než že z důvodů počasí ty vlaky nejedou? Zdeněk Wernhart
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Ano, rozumím Vám. ČD podávají informace podle toho, jak je získají od provozovatele dráhy (SŽDC). Dovoluji si požádat o pochopení, že v případě téměř najednou uvázlých 130 vlaků je poměrně obtížné předat všem najedou v krátké době potřebné informace. Jak jsem již uvedl, zaměříme se na posílení komunikačních kanálů a rozšiřujeme i kontaktní centrum. Co se týká informací ve stanicích, ty jsou v kompetenci SŽDC, neboť právě tato organizace zajišťuje obsluhu staničních rozhlasů a odjezdových tabulí. 4.12.2014 14:33
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dotaz na aktuální počet lokomotiv nezávislé trakce, které jsou schopny v podobné sitauci převzít roli strojů elektrických. Včetně těch, které vlastní dceřinná společnost ČD Cargo. S tím souvisí i další otázka, zda existuje nouzový plán, jak v podobných situacích co nejrychleji zabezpečit provoz nezávislou trakcí. Nejde teď o vlaky, jež uvázly na trati - tam problémy chápu - ale nasazení na spoje, jež ještě nevyjely z výchozích stanic. Děkuji. Josef Majtan
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Během kalamity jsme použili použili cca 40 dieselových lokomotiv ze zálohy, tedy nad rámec běžně používaných. Další el. vlaky byly nahrazeny zhruba 25 záložními motrovými soupravami. Byly využity i dieselové lokomotivy ČD Cargo a dvou dalších dopravců. Celkem máme na ČD 216 dieselových lokomotiv. 4.12.2014 14:37
OTÁZKA: Kolik mají v tuto chvíli České dráhy ve vlastnictví dieselelektrických lokomotiv ? Radek
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Viz předcházející odpověď. 4.12.2014 14:37
OTÁZKA: Proč nebyly použíté pro stažení osobních vlakových souprav uvíznutých na volné trati dieslové lokomotivy ČD CARGO? Martin Delong
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Byly. 4.12.2014 14:37
OTÁZKA: Neměli by se cestujícím omluvit a vysvětlovat především představitelé SŽDC, kteří ČD koleje pronajímají? SŽDC měla zajistit provoz na kolejích nebo včas tento provoz zakázat a zaplatit odškodné ČD. RegioJet a Leo Expres žádné potíže neměly? Ve všech zprávách se zmiňují jen ČD, asi záměrně. Procházka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Ano. Je pravda, že problém byl na straně infrastruktury SŽDC, ne na straně ČD. 4.12.2014 14:39
OTÁZKA: Dobrý den, velmi by mne zajímalo, kdy začalo stahování (anebo pohotovost) lokomotiv a jednotek nezávislé trakce k výkonům na hlavních tratích. Ptám se hlavně proto, že v Brně byla silná ledovka již kolem poledne v pondělí a bylo zřejmé, že pokud namrzá trolej tramvajová a MHD kolabuje, může se totéž stát i na dráze. Děkuji. Pavel Mertlík
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Již po 14. hodině jsme postupně zahájili aktivaci nezávislých lokomotiv. 4.12.2014 14:41
OTÁZKA: Lidi to odnesly ale vy jste se svou prací spokojeni. TO fakt nechápu. Jan Boule
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Zaměstnanci odvedli kus poctivé práce. V situaci, kdy téměř najednou se v uvázlých vlacích zdržuje několik desítek tisíc cestujících, je bohužel opravdu nemožné pomoci okamžitě všem. Do dvou až tří hodin jsme stáhli většinu uvázlých vlaků. 4.12.2014 14:43
OTÁZKA: Dobrý den, nemám žádnou otázku, jen chci vyjádřit pochopení nad nastálou situací. Sám jsem strávil ve vlaku několik hodin navíc, přesto chápu, že za to prostě nikdo nemůže a je mi líto některých lidí, kteří prostě musí najít viníka. Zdeněk
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkuji Vám za Vaši podporu i jménem všech provozních zaměstnaců. 4.12.2014 14:45
OTÁZKA: Díky za všechny vysvětlující odpovědi! I řadový cestující pak pochopí, že odtáhnout vlak není tak jednoduché, jako odtáhnout porouchané auto. A že ČD nejsou malá soukromá firma, kde by bylo možné snadno změnit navyklé postupy (a případně nějaký z nich obejít), ale skutečně velká organizace. I když se leccos nepovedlo, tak podle mého úsudku udělaly ČD v dané chvíli maximum možného. Tragédie se v tu chvíli odehrávaly jinde než na českých kolejích. Konečně otázka: lze tuto zkušenost vyhodnotit a na případnou podobnou situaci se do budoucna lépe připravit? Petr Geldner
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Ano, děkuji za podporu. Jak jsem již uváděl, celý průběh mimořádnosti analyzujeme a určitě se z průběhu poučíme. Díky. 4.12.2014 14:47
OTÁZKA: Byl jsem jedním z cestujicích. Informace které nám byly předávany, ať od průvodčích, či v rozhlase vůbec nekorespondovali s vzniklou situací. Kdyby sdělili, že vlaky nepojedou a že doprava není zajištěná mohly by se cestující alespoň nějak zařídit. Do té doby se dostávali informace typu. Za půl hodiny asi pojedeme... nahradní vklad je ji ž na cestě.... Nic z toho se nestalo. Zdeněk Sobotka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Jak uvádíte, byl jste jedním z prvních cestujících. V tu dobu kalamita teprve začínala a nikdo nevěděl, jakých rozměrů nabude. Odhadnout rozsah a dobu trvání opravdu nebylo v tu chvíli možné. 4.12.2014 14:48
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč ve středu, když jelo pouze omezené množství vlaků měli pouze 4 vozy, např. Hutnik z Třince. jirka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Náhradní dieselové soupravy měly obvykle šest vozů (lokomotivy nemají takový výkon, aby utáhly víc než šest vozů a zároveň je vytápěly). Případ středečního Hutníku prověřím. 4.12.2014 14:50
OTÁZKA: Proč tedy z těch cca. 10 vlaků, které zůstaly stát, nebyli cestující evakuováni. Obávám se, že pro 17 hodin stání neexistuje žádná omluva. Aleš Kofránek
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Z dlouho odstavených vlaků s cestujícícmi byly například tři soupavy pendolino, v nichž strojvedoucí zajistili funkčnost osvětlení, vytápění a funkčnost toalet. Palubní personál zabezpečil podání občerstvení. V dané noční době (cca 3:00 ráno) bylo toto řešení bezpečnější, než zabezpečovat evakuaci. V tu dobu již byla také naplánována jízda prvních náhradních vaků, do nichž si tito cestující následně přestoupili. 4.12.2014 14:54
OTÁZKA: Rád bych se zeptal, jakým způsobem řešily ČD informovanost pro cestující. Na dnešní dobu mi přišla naprosto nedostačující. Zejména chyběly informace, které spoje pojedou a které nikoli. Na webu ČD bylo jen, že je kalamita a kterých úseků se to týká, a na informacích na nadrážích pracovnící ČD sotva vědělí víc než cestujcíc atd. Přemysl Bar
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Na podobný dotaz jsem již odpověděl. 4.12.2014 14:55
OTÁZKA: Vážený pane Štěpáne, prosím poděkujte všem strojvůdcům a personálu za jejich mimořádný výkon při zvládání nadlimitní situace. Byť jsem promočený a zmrzlý stál hodinu a půl na nádraží ČD v Brně, bylo možné v témže dni odjet a dostat se domů. Ikdyby ne, jsou situace, které neovlivníte..Nejsem odborník, ale když jsem viděl, jak od trolejí lítají plameny a strojvůdce se snaží znovu a znovu odjet - přestože tím mohl dle mě způsobit škodu na majetku zaměstnavatele.. A věřím, že zaměstnavatel by se na strojvedoucích nehojil.. (byť sám mám špatnou zkušenost se zaměstnavatelem). Jsou to opravdoví srdcaři..a dělají českým drahám čest.. Moje otázka budou jim přiděleny odměny?? PS:Pracuji ve zdravotnictví - zcela mimo obor, ale myslím, že by si dárek zasloužili.. Miroslav
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Dobrý den. Moc děkuji za podporu a samozřejmě pochvalu vyřídím. Díky. 4.12.2014 14:55
OTÁZKA: Co je pravdy na tom,že České dráhy odmítly pomoc soukromých železničních dopravců? Například Regiojet tahaly stroje například KDS Radka Šauera apod. Václav Kolka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Toto není pravda. Kalamita začala 1. 12. odpoledne a například 2. 12. nejel téměř žádný spoj konkurenčních dopravců. ČD naopak využily pomoc ČD Cargo a dalších dvou dopravců. 4.12.2014 14:57
OTÁZKA: Jaké mají pro podobné případy ČD připraveny business continuity plán. Připadá mi hrozné, že někteří lidé museli strávit ve vlaku i 17 hodin přičemž nebyli daleko od velkých měst. To nevypadá, že by byly ČD na podobnou situaci připraveny. Pepa
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Na podobný dotaz jsem již odpověděl. 4.12.2014 14:57
OTÁZKA: Co se týká náhradní autobusové dopravy nepřipadá mi věrohodné že by se dorpavce bál namrzlé vozovky. Jiné vozy autobusy, kamiony dokonce i motocykly jsem viděl a jezdili i na namrzlé vozovce. Není to jen další výmluva ???? Zdeněk
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Dispečeři ČD oslovili několik desítek dopravců a získali jsme pouze 3 autobusy. 4.12.2014 14:58
OTÁZKA: Musím konstatovat, že ČD selhaly především v předávání informací a z toho by měly přijmout opatření. Jen jeden příklad - včera v 09:00 hodin jsem vznesl písemně dotaz, zda přijede vůz z Moskvy do Karlových Varů, případně na jakém vlaku. Dnes v 08:50 jsem dostal odpověď, že se dotaz zpracovává..... Neměl by někdo zodpovědný dotazy třídit třeba podle naléhavosti? Miloslav Zítka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: V krátké době po začátku kalamity jsme vyřizovali stovky dotazů telefonických i e-mailových, pokud možno podle jejich urgentnosti. Jak jsem již řekl dříve, připravovaná změna v kontaktním centru ještě více zvýší jeho kapacitu. Děkuji za pochopení. 4.12.2014 15:01
OTÁZKA: Když si přečtete reportáž o příběhu vlaku, který zůstal prakticky v Praze, tak vám to přijde normální? http://domaci.ihned.cz/domaci/c1-63201400-sest-hodin-v-promrzlem-vlaku-asi-na-nas-proste-zapomneli Autobusy z kladna? Rozčilený vlastní personál, na který každý kašle? Cestující, kteří se potloukají v kolejišti blízko spadlé troleje na vlastní pěst? Přemlouvání hasičů k akci? Jak dopadly vlaky mimo civilizaci si ani nechci představovat! Martin Žižka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Omlouvám se, ale neměl jsem během kalamity čas sledovat jednotlivé články. Nejdříve si text přečtu. Díky za pochopení. 4.12.2014 15:03
OTÁZKA: Myslím, že ČD tradičně nezvládly vůbec nic. Kalamity Jane
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkuji za Váš názor, já s ním nicméně nesouhlasím. A někteří diskutující tady také ne. 4.12.2014 15:04
OTÁZKA: Ahoj Michale, jsem tvoje spolužačka z VŠDS a kritický den 2.12.2014 jsem cestovala z Olomouce do Prahy, ráno v 8:20h a zpět jsem se dostala jediným vlakem v 17.11h, všude se mluví o omezení drážní dopravy, ale mě to jako omezení nepřipadá v případě, že zrušíte všechny spoje na Moravu a zpět? A to jsem na tom nebyla ještě nejhůř, jsou tu cestující, kteří byli uvězněni ve vlacích i 17 a více hodin. Pracovala jsem na dráze několik let, ale nikdy si nepamatuji, že bychom někde cestující nechali tak dlouho čekat, aniž bychom jim nepodávali informace, zda něco pojede, nebo ne. Vím, že to byla mimořádná situace, ale snad se dalo udělat pro cestující trochu víc. Přeji ti hezké odpoledne a pevné nervy a ať se Ti daří v práci a osobním životě, ahoj Jana Jana Podivínská
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Ahoj, Jano. Šlo o nevětší kalamitu za posledních 30 let. Nepopírám, že něco šlo udělat lépe a věř mi, že již nyní situaci analyzuji. Na třídním srazu si o tom popovídáme. :-))) Michal. 4.12.2014 15:07
OTÁZKA: Dobrý den,, jezdím denně trasa Svitavy-Brno, s novými elektrickými vlaky je problém už při -2C, kdy vlak přestane jet. Ani jsem se nedivila, že při námraze zůstalo vše stát. Jen jsem s úsměvem pozorovala jak na trati jezdí staré rezavé dieslové lokomotivy a tahají ty super moderní vlaky a rychlíky. Další taková kalamita může být už třeba za týden, je přece jen zima. Nebylo by lepší poslat na zimu nové supermoderní vlaky do dep a nasadit místo nich stařičké dieslovky???? Jana Machová
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Opakovaně si dovolím podotknout, že šlo o kalamitu, která za posledních 30 let neměla obdoby. Nechci se vymlouvat, ale dovolím si příměr k situaci loni ve Slovinsku, kde námraza úplně zastavila dopravu a nebyla provozována ani náhradní doprava. 4.12.2014 15:09
OTÁZKA: Argument, že podobnou kalamitu nikdo nepamatuje nemůže ospravedlnit nepřipravenost ČD. Zajímalo by mně, jestli ČD drahy vůbec řeší rizika proaktivně v rámci např. metody řízení podnikových rizik, nebo jen čekají až se něco stane a pak možná provedou nápravu. Ledovka v česku nebyla určitě poprvé, co bylo vyjímečné byl možná její rozsah. Pepa
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Ano, metodiku řízení podnikových rizik máme a zároveň máme stanoveny postupy v rámci krizového řízení. 4.12.2014 15:10
OTÁZKA: Neuvazujete o tom ze cast z manazerskych bonusu bude pouzita jako odmena pro pracovniky kteri se aktivne v terenu podileli na likvidaci nasledku? (mohl by jste jit prikladem a venovat dejme tomu 50% z bonusu) VV
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Na provozní zaměstnance pamatovat budeme. To jsem již uvedl u jiných dotazů. 4.12.2014 15:12
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se na odjezdové tabuli v Pardubicích objevovaly nesmysly? Opakovaně tam svítily vlaky připravené k odjezdu, i když ve skutečnosti na nástupišti nic nebylo a prý ty rychlíky pak ani vůbec nejely (dle slov pokladní)? V této stanici to není poprvé!! Běh po schodech na nástupiště a zpátky sice zahřál, ale zábavné to moc nebylo! Proč se takové vlaky vypisovaly? Michal Bartoš
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Informace na odjezdové tabule vkládá SŽDC. Vzhledem k neaktuálnosti údajů na tabuli v Pardubicích jsme my do haly umístili náhradní tabuli s křídou, kam informace psali zaměstnanci ČD. 4.12.2014 15:14
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se na odjezdové tabuli v Pardubicích objevovaly nesmysly? Opakovaně tam svítily vlaky připravené k odjezdu, i když ve skutečnosti na nástupišti nic nebylo a prý ty rychlíky pak ani vůbec nejely (dle slov pokladní)? V této stanici to není poprvé!! Běh po schodech na nástupiště a zpátky sice zahřál, ale zábavné to moc nebylo! Proč se takové vlaky vypisovaly? Michal Bartoš
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Již jsem odpověděl. 4.12.2014 15:15
OTÁZKA: ČD udělaly v dané situaci maximum!!!!!!! Jirka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Ano, naši provozní zaměstnanci odvedli obrovský kus práce. Díky. 4.12.2014 15:16
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se na odjezdové tabuli v Pardubicích objevovaly nesmysly? Opakovaně tam svítily vlaky připravené k odjezdu, i když ve skutečnosti na nástupišti nic nebylo a prý ty rychlíky pak ani vůbec nejely (dle slov pokladní)? V této stanici to není poprvé!! Běh po schodech na nástupiště a zpátky sice zahřál, ale zábavné to moc nebylo! Proč se takové vlaky vypisovaly? Michal Bartoš
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Již jsem odpověděl. 4.12.2014 15:16
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se na odjezdové tabuli v Pardubicích objevovaly nesmysly? Opakovaně tam svítily vlaky připravené k odjezdu, i když ve skutečnosti na nástupišti nic nebylo a prý ty rychlíky pak ani vůbec nejely (dle slov pokladní)? V této stanici to není poprvé!! Běh po schodech na nástupiště a zpátky sice zahřál, ale zábavné to moc nebylo! Proč se takové vlaky vypisovaly? Michal Bartoš
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Již jsem odpověděl. 4.12.2014 15:17
OTÁZKA: Dobrý den pane Štěpán, zajímalo by mě, kdo zodpovídá (člen představenstva p.Bureš?)za neuspokojivý stav v době kalamity a proč nebyly nasazeny dieselové lokomotivy hned, jakmile bylo jasné, že vlakové soupravy nemohou vyjet díky zamrzání. Děkuji za odpověď. J.H. Jiří Havran
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Dieselové lokomotivy jsme nasazovali postupně a jejich nasazování koordinoval dipsečink ČD spolu s depy. 4.12.2014 15:18
OTÁZKA: Dobrý den, jsem zaměstnanec SŽDC a spolupracuji tedy se zaměstnanci ČD. V době kalamity se nebylo možné dovolat jak na síťový tak regionální dispečink dopravy, myslíte že by bylo do budoucna možné přenést částečně povinností dispečinku třeba na komandující či dozorčí stanic? V naší stanici měli komandující přehled o situaci ve svém obvodě, snažili se pomoci dispečerům ale bylů problém se jim dovolat, k odsouhlasení. Pavel
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Ano, děkuji za Vaši připomínku. Přesně tímto směrem se ubírají naše úvahy. 4.12.2014 15:20
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč jste enzrušily veškeré vlaky a nechávly jste lidi čekat vždy do poslední chvíle. respektive mi jde o to proč jste nás nechai stát na nádraží v Olomouci 6 hodin a vždy nám bylo že daný vlak jel ale zůstal stát v Bohumíně. Chápeme, že jde především o bezpečnost ale proč byl Váš konkurent schopný vyslat náhradní motorový vlak a Vy ne? Bylo to pro nás sice nepohodlné ale nikomu to nevadilo. Takže má otázka zní proč ČD neposlali motorové osobní vlaky na tuto trat, tak aby se dana trat obsloužila(příkald třeba Motorový vůz 810 nebo motorový vůz 854,...). To ČD nemá 8 náhradních vlaků (4 v Ostravě a 4 v Praze) aby mohly na trat vyjet vcc\ hodinových intervalech a posbírat cestující kteří potřebují jet? nebo mi vysvětlete proč Regiojet byl schopen to zajistit sice s jednou soupravou ale i tak kloubouk dolů pro něj. děkuji za reakci Karel Doležal
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Náš konkurent vyslal jeden dvouvozový motorový vlak, a to až druhý den po vzniku kalamity. My jsme dopravu obnovovali průběžně už od samého začátku. Druhý den kalamity jsme v dotčených oblastech zajistili stovky spojů. 4.12.2014 15:24
OTÁZKA: Kdyz se predpoklada, ze druhy den nastane stejna situace jako predchazejici den. Proc nevyhlasite, ze se muze jezdit zadarmo jako kompenzace? Kdyz si kupuji jizdenku na vlak ktery ma zpozdeni, tak to lidi jen nastve. Filip
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Provoz byl omezen pouze na části sítě a zákazníci byli předem upozorňováni na očekávatelné komplikace. Kompenzace jsou určeny zákazníkům, kteří uvázli na cestě a nemohli být předem varováni. 4.12.2014 15:26
OTÁZKA: Jezdím denně do práce linkou PIS S9 a ocenil jsem, když jste na webu dali jakžtakž vědět konkrétně které linky pojedou, ale později zveřejněné alibistické informace o intervalu 30-120 min to nebylo k ničemu. Web je dobrý pokud jsou informace online a konkrétní ostatní je k ničemu. Kdo Vám půjde na nádraží s tím, že bude čekat dvě hodiny na nádraží až něco pojede, to jste snad nemysleli vážně. Petr Soukeník
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: S ohldem na závažnost mimořádnosti bylo z našeho pohledu účelné sdělit zákazníkům alespoň to, v jakém ineravu vlaky pojedou. Přesný čas nebylo možné stanovit - vlaky byly provozovány v dieselové trakci, a bylo tedy nutné průběžně zajišťovat jejich tankování a nezbytně nutnou údržbu.... 4.12.2014 15:29
OTÁZKA: Dobrý den, strávil jsem v pondělí na nádraží v Olomouci 3 hodiny mezi 17-20 hodinou. Mimořádná situace, chápu. Za tohle dráhy nemohou a prostě se s tím nedá v tu chvíli nic dělat - akceptuji. V nádražní hale ani na nástupištích jsem ale nepotkal za celou dobu jediného pracovníka ČD. Nádražní rozhlas nám po hodině čekání poskytl "neocenitelnou" informaci, že jsou ztížené povětrnostní podmínky a doprava bude omezena. Zajímalo by mě tedy, jaký je v takovýchto případech komunikační scénář směrem k cestujícím. Jsem přesvědčen, že pokud se v 18,00 večer vědělo, že vlaky nejezdí na většině území, měly dráhy komunikovat férově a požádat cestující, kteří mají jinou volbu než čekat (hotel, odvoz rodinnými příslušníky nebo jiným typem dopravy), aby nečekali zbytečně. David Husovský
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Naši zaměstnanci byli v osobních pokladnách a vyřizovali reklamace. Obsluha staničního rozhlasu a informačních systémů přináleží SŽDC. Toto je jedna z věcí, které chceme s kolegy ze SŽDC řešit. Děkuji všem za dotazy. Na závěr se ještě jednou omlouvám všem našim zákazníkům za komplikace způsobené přírodní kalamitou a rovněž děkuji za průběžně vyjadřovanou podporu. Michal Štěpán 4.12.2014 15:34
zpět na osobnost